۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

شتاب حرکت نقدینگی، از طرف بانک‌ها به سوی بازار سرمایه

۱۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۰۷
کد خبر: 379328
شتاب حرکت نقدینگی، از طرف بانک‌ها به سوی بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه حرکت نقدینگی به سمت بازار سهام در حال افزایش است گفت: گزارش‌های مطلوب منتشر شده از سوی شرکت‌ها نشان دهنده آن است که بازار پتانسیل حفظ وضعیت مثبت فعلی را داراست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سنا؛ همایون دارابی، یکی از کارشناسان بازار سرمایه  اظهار داشت: هم اکنون سطح جدیدی از قیمت تعادلی با توجه به تثبیت نرخ ارز در بازار حاصل شده است و تاثیر این فاکتور در اکثر صنایع دیده می‌شود. همچنین افزود:  دوره رشد بازار را می‌توان به دو دوره تقسیم کرد:  دوره ای که در آن رشد قیمت دلار سهام شرکت‌های صادراتی و بزرگ را در گروه‌های فلزی، معدنی و پتروشیمی به حرکت درآورد و دوره دوم، که با توقف و بازگشت قیمت ارز از سطوح بالا به سطح نیمایی قیمت سهام ریالی و داخلی توانست گپ ارزش جایگزینی و تورم رخ داده را پر کند، از این نظر تقریبا اکثر گروه‌ها توانسته اند بازدهی خوبی را به ثبت برسانند. در همین حال با رشد ارزش شرکت‌ها ما پله پله شاهد همسان شدن سود و ارز بازار تعادلی شرکت‌ها خواهیم بود ؛ به عبارت دیگر در سطوح جدید قیمت شرکت‌ها ،سود نیز باید با آن‌ها متناسب شود.

دارابی در مورد زمان ورود دارایی افراد حقیقی به بازار سرمایه و افزایش ارزش معاملات بیان کرد: این ورود را می‌شود کاملا در شبکه کارگزاری و صندوق‌ها مشاهده کرد، چند عامل مهم در این بخش موثر بوده است که اولین عامل، برنامه ریزی و نظارت دقیق بانک مرکزی بر سود بانکی است.

وی با بیان اینکه  در خلال سال های ۹۲تا ۹۶سود بالای سپرده‌های بانکی موجب رسوب شدید نقدینگی در بانک‌ها شده بود، اظهار داشت:  دردوره مدیریت جدید، این امر با مهار رقابت منفی روی سود بانکی و ماه شمار شدن سود تغییرکرده است. لذا می بینیم که نقدینگی بیشتری به سمت بازار سهام آمده است حداقل شرکت‌های حقوقی کمتر تمایل به سپرده بانکی دارند .

دارابی افزود: بازا‌رهای موازی هم در ابتدای سال به اشباع رسیدند و به طور پیوسته در ۵ ماهه گذشته در حال افت بوده اند. لذا اگر به بازار ارز یا طلا یا خودرو یا مسکن نگاه کنید، می بینید که عملا قیمت ها در خوش بینانه ترین حالت ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از قیمت ابتدای سال هستند و همه اینها باعث شده است که نقدینگی به سمت بازار سهام حرکت کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد:  در همین حال به‌ رغم تمام تنش‌های بین المللی و سیاسی همچنان روند گزارش‌های شرکت‌ها مطلوب است که همین هم می تواند پتانسیل آتی بازار را به شرط آمادگی بازار برای حفظ شرایط و نقدینگی وارده تضمین کند. البته فرض اینکه بازار می تواند تا ابد رشد کند، قطعا فرض اشتباهی است و هر دوره رشد یک دوره رکود را به دنبال دارد اما چون بخشی از رشد کنونی ناشی از تورم و کاهش ارزش پول ملی است، قطعا سطوحی از قیمت ها برای همیشه برگشت ناپذیر خواهد بود.

 دارابی سپس در پاسخ به این سوال که با توجه به بهای جهانی کالاهای پایه و نرخ ارز تا پایان سال، پیش بینی می‌کنید که شرکت های حاضر در بورس به لحاظ سود محقق‌شده چه وضعیتی را تا پایان سال طی کنند، گفت: پیش بینی بازا‌رهای جهانی به ویژه با حرکت‌های دائمی و زیگزاگی ایالات متحده آمریکا و وضعیت شکننده منطقه خاورمیانه و جنگ تجاری پکن-واشنگتن و همچنین کلاف سردرگم برگزیت واقعا سخت و دشوار است، اما آنچه که می‌توان به آن امیدوار بود احتمالا حصول توافق در مورد مسائل حساس در صحنه بین الملل است.

وی افزود: شرکت‌ها البته گزارش‌های خوبی را در پنج ماهه منتشر کرده اند و انتظار می‌رود این روند حداقل با توجه به قیمت‌های بورس کالا و منطقه تا میان مدت ادامه داشته باشد.

دارابی در خصوص عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام هم گفت: به نظر می‌رسد در این دوره رشد بازار نمره قبولی گرفته اند و توانسته اند نشان دهند که صندوق ها برای کسانی که وقت و آشنایی کافی ندارند می‌توانند بازدهی خوبی را به ثبت برسانند .