۰ نفر

گزارش اقتصاد آنلاین از سومین عرضه نفت در بورس انرژی؛

روزشمار عرضه طلای سیاه در بازارسرمایه/ بورس انرژی میزبان خریداران نفت ایران است

۲۴ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۵۵
کد خبر: 329104
روزشمار عرضه طلای سیاه در بازارسرمایه/ بورس انرژی میزبان خریداران نفت ایران است

دوشنبه اول بهمن ۱۳۹۷ یک میلیون بشکه نفت خام سبک در حجم‎های ۳۵ هزار بشکه‌ای با قیمت پایه ۵۲،۴۲ دلار به ازای هر بشکه برای سومین مرتبه در بورس انرژی عرضه می‌شود. این میزان در مقایسه با عرضه قبلی با افزایش حجم 300 هزار بشکه و کاهش حدود 19 دلاری قیمت همراه است.

اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛ ششم آبان سال جاری، یعنی حدود سه ماه پیش بود که رویای عرضه نفت خام برای نخستین بار در بازارسرمایه کشور تحقق پیدا کرد. این اقدام که از چندین سال قبل و در دوره ای که شاپور محمدی مدیرعامل بورس انرژی بود، مطرح شده بود، سرانجام در دوره‎ای که محمدی رییس سازمان بورس است به مرحله اجرا رسید. 

اقدامی که از نظر برخی کارشناسان، پس از ملی شدن صنعت نفت، یک رویداد تاریخی به شمار می‌رود و در شرایط کنونی به منزله سکوی پرش بزرگی برای فرآیندهای معاملاتی و تجاری نفت خام برای دور زدن تحریم‌هاست.  

گفتنی است، در نخستین معامله، از یک میلیون بشکه نفت خام عرضه شده از سوی شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی به قیمت 79 دلار و 15 سنت، 280 هزار بشکه به نرخ ۷۴ دلار و ۸۵ سنت در بورس انرژی معامله شد. در ادامه، دومین عرضه نفت خام در بورس انرژی (20 آبان) نیز  با کاهش نرخ و حجم همراه بود به این ترتیب، نفت خام سبک با کاهش 300 هزار بشکه در حجم 700 هزار بشکه و نیز با هشت دلار کاهش به قیمت 71.59 دلار عرضه شد.   

بنابر آمار موجود، دومین معامله نفت خام سبک در نهایت به قیمت 64 دلار و 97 سنت طی سه معامله در یک حجم 210 هزار بشکه ای و دو حجم 245 هزار بشکه‌ای به فروش رفت. این در حالی بود که در معامله ششم آبان ماه، تنها 280 هزار بشکه از یک میلیون بشکه عرضه شده به فروش رسیده بود.

شایان ذکر است، اواخر روز گذشته مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران از سومین عرضه این محصول در بورس انرژی خبر داد و گفت: دوشنبه اول بهمن 1397 یک میلیون بشکه نفت خام سبک در حجم‎های 35 هزار بشکه‌ای با قیمت پایه 52,42 دلار به ازای هر بشکه عرضه خواهد شد.

سعید خوشرو با بیان اینکه علاوه بر امکان تسویه حساب با ارزهای بین‎المللی، امکان تسویه کامل با ارز ریال ایران با نرخ سنا از تفاوت‎های عرضه این دوره با دوره‎های قبل است، اظهار کرد: دوره تسویه حساب معاملات نیز از 60 به 90 روز افزایش یافته است.

خوشرو با بیان اینکه مجوزهای لازم از سران سه قوه برای عرضه 3 میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی اخذ شده است، افزود: در این مرحله، یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران برای عرضه در نظر گرفته شده و به تناسب فروش، نسبت به حجم عرضه در دوره‎های بعدی تصمیم‌گیری و اقدام خواهد شد. 

لازم به ذکر است، پیش از این بیژن زنگنه، وزیر نفت با اشاره به فروش دو مرحله‌ای نفت در بورس، گفته بود: گزارش این دو مرحله فروش به شورای عالی اقتصادی قوای سه‌گانه ارائه و مجوز جدید از سران سه قوه برای مرحله جدید فروش نفت در بورس اخذ شد.

عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت و استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی به‌منظور صادرات نفت‌خام در دستور کار قرار گرفت و پیش از این حدود یک میلیون بشکه نفت از طریق بورس عرضه شده است.