۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازهم اختلال هسته، شاخص بورس را عقب کشاند/ سقوط پالایشی‌ها به قعر جدول بازدهی ماهانه

۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۱۴
کد خبر: 321210
بازهم اختلال هسته، شاخص بورس را عقب کشاند/ سقوط پالایشی‌ها به قعر جدول بازدهی ماهانه

دادوستدهای امروز بورس تهران در حالی پیگری شد که اختلال در هسته معاملاتی فرابورس از همان ابتدا جو بازار را متلاطم کرد به نحوی که جو منفی ناشی از این موضوع تا پایان ساعت معاملاتی سبب افت قیمت در اعلب نمادهای بورسی نیز شد. همچنین امروز تمام نمادهای گروه پالایشی به دلیل ادامه روند بدبینی به آینده قیمت جهانی نفت، در محدوده‌های منفی دادوستد شدند که سبب افت قابل بازدهی این گروه شد.

اقتصاد آنلاین- مریم علیزاده؛ در جریان معاملات چهارمین روز هفته، بازهم اختلال در هسته فرابورس سبب افت شدید ارزش معاملات فرابورس شد.در این بین همچنین عدم دسترسی معمول به سامانه معاملاتی توسط سهامداران، جو روانی منفی در اغلب نمادها ایجاد کرد. این قبیل اختلالات در سامانه معاملات بورس می تواند اثرات مخربی بر جو کلی بازار داشته باشد که سبب از بین رفتن اعتماد فعالان این بازار می شود.

اما در میان گروه‌های مختلف بورسی، امروز بانک و خودرو شاهد نوسانات قیمتی متعدد در حوالی صفر تابلو بودند. در گروه بانکی که با حمایت حقوقی‌ها تا محدوده مثبت سه درصد قیمتی رشد کرده بودند، به دلیل فضای ناهموار معاملاتی نتوانستند در این محدوده‌ها باقی بمانند و به سختی بازدهی میانگین گروه را در محدوده مثبت ضعیف نگه داشتند. در این گروه تنها «وتجارت» بود که تا پایان در محدوده مثبت معامله شد و سایر نمادها با وجود رشد قیمیت در اواسط بازار باز هم در قیمت پایانی منفی به کار خود پایان دادند. مجموعا بیش از 437 میلیون سهم به ارزش 69 میلیارد تومان در این گروه سهم معامله شد که بازدهی 0.7 درصدی را به همره داشت.

 در گروه خودرویی نیز وضعیت تقریبا مشابه با گروه بانک بود و تعلل و ابهام معامله گران به چشم می خورد. یک بام و دو هوای دولت در افزایش نرخ از یک سو و رشد قیمت محصولات دو گروه خودرو ساز در روزهای اخیر، فعالان بازار سرمایه را گیج کرده است. از این رو در این گروه هر روزه شاهد نوسان قیمت و سردرگمی سهامداران هستیم. در مجموع امروز بیش از 244 میلیون سهم به ارزش 49 میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی منفی یک درصدی را به ثبت رساند.

همچنین در بین گروه‌های کوچک بازار، روز جاری غذایی‌ها خوش درخشیدند و با رشد قیمتی در تمام نمادها روبرو شدند. در این تنها «غاذر» بود که با افت قیمت مواجه شد. افزایش نرخ در گزارش های مالی شرکت های غذایی از مهم ترین عوامل اقبال سهامداران به این گروه است. گفتنی است این گروه در بین 38 صنعت حاضر در بازار بیشترین بازدهی را به رقم مثبت 3.3 درصد به ثبت رساند.

اما در میان گروه‌های مطرح بازار، پالایشی‌ها با افت قیمت قابل توجه به ویژه در پایان معاملات مواجه شدند. به نظر می رسد مهم‌ترین ریسک پیش روی این شرکت‌ها افت کرک اسپرد ناشی از کاهش قیمت جهانی باشد. در این گروه تمام نمادها قرمزپوش بودند. از این معاملات منفی و پُرحجم در این گروه سبب شد تا پالایشی ها بیشترین نقش را در افت شاخص بازی کنند. در این گروه نیز مجموعا بیش از 29 میلیون سهم به ارزش 21 میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی منفی دو درصدی را برای سهامداران به همراه داشت.

 

آمار و ارقام بازار امروز

اختلال در هسته معاملاتی امروز عامل تشدید کننده عقب نشینی قیمت ها در بازار بود به نحوی که گزارش اعداد و ارقام مربوط با معاملات فاصله معناداری از روزهای گذشته دارد.  از این رو در در میان  38 صنعت حاضر در بورس، تنها 15 صنعت بازدهی مثبت را ثبت کردند. در مجموع در معاملات امروز تالار شیشه ای شاخص کل با افت 680واحدی (معادل 0.41درصد) بازهم از صعود جا ماند و در ارتفاع 166 هزار و 235واحد آرام گرفت. شاخص هم وزن اما به دلیل نوسان قیمتی در نمادهای خودرویی و بانکی در محدوده صفر قرار گرفت و تغییری نسبت به روز گذشته از خو نشان نداد. 
 

ارزش معاملات رقم غیر واقعی را به ثبت رساند

همانطور که گفته شد دادوستدهای امروز تحت تاثیر اختلال شدید هسته معاملاتی با افت قابل توجه حجم و ارزش روبرو شد که البته چندان هم قابل اتکا نیست. در مجموع امروز در بورس یک میلیارد و 357 میلیون سهم به ارزش 339 میلیارد تومان دادوستد شد که از این مبلغ تنها 303 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.گفتنی است این رقم نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نکرده است. به نظر می رسد علاوه بر دو عامل احتیاط فعالان نسبت به خرید سهام و همچنین عدم تمایل سهامداران به نقد کردن، جو سنگین حاصل از اختلال هسته فرابورس  سبب شده تا ارزش معاملات رشد قابل قبولی را به ثبت نرساند.
 

ترین‌های بورسی

در بین گروه های صنعت گروه بانک، خودرو و فلزات اساسی بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. در این بین افت قیمتی در نمادهای «شپنا»، «شبندر»، «فملی»و «رمپنا» بیشترین تاثیر را در افت ۶۸۰ واحدی شاخص کل داشتند. این در حالی بود که دادوستدهای مثبت در نمادهای «وتجارت» و «شپدیس» از افت بیشتر نماگر اصلی بازار جلوگیری کردند.
 

کوتاه از فرابورس

از آنجاکه امروز در فرابورس روند معاملاتی شبیه به روزهای گذشته نبود، نمی توان به اعداد وارقام این دادوستدها اتکا کرد. اما در همین اختلال نیز شاخص فرابورس با افت 1.5 واحدی به رقم 1856 واحد رسید.  در این بازار نیز مجموعا 52 میلیون ورقه بهادار به ارزش 22 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 21 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین نمادهای مطرح فرابورسی نیز «ذوب»، «مادیرا» و «کگهر» بیش از سایر نمادها در تقویت آیفکس نقش داشتند.