۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

عقب نشینی شاخص به کانال 181 هزار واحد/بازگشایی منفی پالایشی‌ها جان بازار را گرفت

۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۰۲
کد خبر: 309933
عقب نشینی شاخص به کانال 181 هزار واحد/بازگشایی منفی پالایشی‌ها جان بازار را گرفت

در دوساعت ابتدایی شروع معاملات امروز بازار شاهد افت‌های پی‌در پی شاخص در نتیجه افزایش عرضه‌ها در نمادهای خودرویی و بانکی هستیم. در این بین بازگشایی نمادهای گروه پالایشی در محدوده منفی کامل سبب عقب نشینی بیشتر شاخص شده است.

اقتصاد آنلاین -مریم علیزاده؛ در آخرین روز معاملاتی هفته شاهد افزایش فشار عرضه در اغب گروه‌ها هستیم. با اتمام دوره گزارش دهی شرکت برای شش ماهه ابتدای سال و شناسایی سود از سوی سهامداران، بازدهی اغلب گروه‌ها در محدوده منفی قرار گرفته‌اند. 

در این بین همچون دیروز از بین 38 صنعت حاضر در بورس، 30 گروه بازدهی منفی را برای آخر به ثبت رسانده‌اند که گروه فرآروده‌های نفتی، انبوه‌سازی و خودرویی بیش از سایرین افت بازدهی را تجربه کرده اند. در ابتدای معاملات امروز صفوف فروش سنگین خودرویی‌ها و بانکی‌ها حدود هزار واحد شاخص را عقب کشاند. اما در میانه‌های بازار و بازگشایی منفی نمادهای پالایشی افت شاخص عمیق تر شد و تا بیش از سه هزار واحد افت را تجربه کرد.

در گروه خودرو شاهد دادوستد نسبتا کم حجم اما در کف قیمتی نمادهای مطرح گروه از قبیل «خساپا»، «خودرو» و «خپارس» سبب افت بازدهی سه درصدی شده است. نمادهای گروه پالایشی نیز بازگشت ناموفقی را به نمایش گذاشتند و زیان 4.5 درصدی را نصیب سهامداران کردند. در این گروه تنها «شسپا» با افزایش پنج درصدی قیمت روبرو است و سایر نمادها به ویژه «شپنا» و «شتران» در کف قیمت بازگشایی قرار دارند.

در مجموع تاکنون شاخص کل با عقب نشینی بیش از چهار هزار واحدی  به ارتفاع 181 هزار و 374 واحدی بازگشته است. شاخص هم وزن اما با ریزشی کمتر و با افت 500 واحدی به رقم 27 هزار و 826 واحد رسیده است. در فرابورس هم آیفکس با افت 36 واحد به پله دو هزار و 69 واحد بازگشته است. در این بین تا کنون بیش از یک میلیارد و 800 میلیون ورقه بهادار به ارزش 750 میلیارد تومان در بورس و فرابورس دادوستد شده است که از این میزان 720 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص یافته است.

در بین نمادهای با اهمیت بورسی «شپنا»، «شتران»، «تاپیکو» و «وامید» بیشترین نقش را در ریزش شاخص کل داشتند. در فرابورس هم معاملات منفی «میدکو»، «ذوب»، «مارون» مجموعا 27 واحد آیفکس را عقب کشیدند.