۰ نفر

مدیرعامل پالایشگاه تبریز در گفتگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

ابلاغ افزایش نرخ خوراک پالایشگاه‌ها از سوی دولت زمان‌بر است/این افزایش قطعی اما با کمی تاخیر خواهد بود

۵ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۳۰
کد خبر: 295897
ابلاغ افزایش نرخ خوراک پالایشگاه‌ها از سوی دولت زمان‌بر است/این افزایش قطعی اما با کمی تاخیر خواهد بود

باقری در خصوص افزایش احتمالی نرخ خوراک پالایشگاه‌ها گفت: مدل افزایش نرخ خوراک پالایشگاهی بستگی به سیاست دولت دارد و تصمیم گیری در خصوص افزایش نرخ خوراک از سوی وزات نفت زمان‌بر خواهد بود. به نظر می‌رسد افزایش قیمت نفت خام از سوی وزارت نفت در دو ماه آینده ابلاغ شود و این رشد قیمت منطقی و حتمی است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ از روز شنبه هفته جاری، با ابلاغیه ای از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، قیمت پایه فرآورده های نفتی ویژه از تاریخ اول شهریورماه بطور چشمگیری افزایش یافت. گفتنی است در روز گذشته پالایشگاه های بورسی اقدام به افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص ابلاغیه ای کردند که مطابق با آن نرخ انواع وکیوم باتوم، لوبکات سنگین و سبک، آیزوسایکل و انواع گوگرد افزایش یافته است. 

نکته مبهم این موضوع به افزایش نرخ خوراک پالایشگاه ها باز می گردد. چراکه مشخص نیست چه میزان از خوراک پالایشگاه ها افزایش خواهد یافت. آیا تمام خوراک (چه آن میزان که به تولید 90 محصولات اصلی می انجامد و یا تنها 10 از خوراک که به تولید محصولات ویژه منجر می شود) مشمول افزایش نرخ خواهد شد و یا تنها قسمتی از آن با رشد قیمت مواجه می شود؟

غلامرضا باقری مدیرعامل پالایشگاه تبریز در پاسخ به این سوال گفت: طبیعتا سیاست های افزایش نرخ نفت خام از سوی وزارت نفت تدوین می شود. اما باتوجه به اینکه افزایش نرخ فرآروده های ویژه نفتی جدیدا ابلاغ شده است و هنوز زمانی از آن نگذشته است به نظر می رسد دولت در خصوص افزایش نرخ نفت خام در دو ماه آینده به جمع بندی برسد چراکه این روند کمی زمان بر است. اما از هر زمان که افزایش نرخ خوراک ابلاغ شود تمام پالایشگاه های بورسی ملزم به افشای اطلاعات با اهمیت این موضوع در کدال هستند.

وی همچنین به این سوال که چه بخشی از نرخ خوراک افزایش خواهد یافت گفت: بسیار محتمل است که بر همین مبنایی که نرخ فرآورده های ویژه افزایش یافته است، نرخ خوراک پالایشگاه ها نیز با رشد روبرو شود و منطقی نیست انتظار داشته باشیم هیچ افزایش نرخی در نفت خام نداشته باشیم.