۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

امکان‌سنجی صفر کردن صادرات نفت ایران

۱۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۳۸
کد خبر: 283647
امکان‌سنجی صفر کردن صادرات نفت ایران

بنا به گزارش‌هایی که ظرف هفته‌های اخیر از جانب منابع مختلف منتشر شده است، ایالات متحده در تلاش است تا در صورت امکان صادرات نفت ایران را تا ماه نوامبر به صفر برساند و بدین گونه بیش از 2.4 میلیون بشکه از نفت ایران را از بازار حذف کند.

اقتصادآنلاین - صدرا خلف؛ چشم دولت دونالد ترامپ برای جبران حذف عرضه احتمالی ایران، به افزایش تولید عربستان است که ظرفیت تولید تا 12 میلیون بشکه نفت در روز را دارد و بنا به آخرین گزارش منتشر شده در روز جمعه، این کشور در ماه ژوئن روزانه 10.5 میلیون بشکه نفت تولید کرده است.

با این حال دستیابی عربستان به 100 درصد ظرفیت تولیدیش از لحاظ عملیاتی دشوار می‌باشد و حفظ این جریان برای ماه‌های متوالی، بنا به گفته تحلیلگران نزدیک به غیر ممکن است. سابقه تاریخی تولید نفت در عربسان نشان می‌دهد که این کشور هیچ گاه موفق به تولید 10.6 میلیون بشکه در روز در بازه زمانی بیش از 1 ماه نشده است.

از طرف دیگر مشخص نیست که عربستان واقعا تمایلی به جبران کسری عرضه‌ای که از جانب ایران خواهد افتاد، داشته باشد زیرا افزایش قیمت به دنبال آن می‌تواند مرهمی بر روی کسری بودجه این کشور باشد هر چند در صورت عدم توانایی این کشور برای جبران نفت عرضه شده از جانب ایران، تحت فشار شدیدی از جانب آمریکا، چین و هند قرار خواهد گرفت.

همچنین بانک سرمایه‌گذاری مریل لینچ آمریکا نیز روز گذشته در یادداشتی اعلام کرد که اتخاذ سیاست صفر کردن صادرات نفت ایران منجر به جهش قیمت نفت به بیش از 120 دلار در هر بشکه خواهد شد زیرا جبران آن ممکن نخواهد بود.

بنا به برآورد مریل لینچ، انتظار نمی‌رود که آمریکا بتواند بیش از 500 هزار بشکه از صادرات نفت ایران را کاهش دهد.

در حال حاضر ایالات متحده موفق به دریافت پاسخ مثبت از جانب چین، هند و ترکیه به عنوان خریداران عمده نفت ایران نشده است، گزارش‌های مبتنی بر صفر شدن واردات نفت کره جنوبی از ایران برای ماه مرداد نیز از جانب سفارت این کشور در تهران تکذیب شده است با این حال تجربه نشان داده است که کره جنوبی و ژاپن انعطاف‌پذیری بیشتری در قبال جایگزین کردن نفت ایران از خود نشان خواهند داد.

نمودار زیر میزان خرید نفت مناطق مختلف دنیا از ایران ظرف 5 سال اخیر را نشان می‌دهد.

photo_2018-07-07_17-26-59

همانطور که مشخص است، بیش از 60 درصد نفت صادراتی ایران توسط چین، هند و ترکیه خریداری می‌شود.

همچنین برخی از زمزمه‌ها نیز حاکی از آن است که اتحادیه اروپا به تهران تضمین خرید روزانه یک میلیون بشکه نفت را خواهد داد که در این صورت به نظر نمی‌رسد که ایالات متحده به موفقیت چندانی در محدود کردن صادرات نفت ایران دست یابد.