۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

۷ توقف و 9 بازگشایی سهم امروز بازار از پیام‌های ناظران بورس و فرابورس/ افزایش درآمد «قنقش»/ بازگشت «رمپنا» به معاملات

۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۳
کد خبر: 282292
۷ توقف و 9 بازگشایی سهم امروز بازار از پیام‌های ناظران بورس و فرابورس/ افزایش درآمد «قنقش»/ بازگشت «رمپنا» به معاملات

بازار 10 تیر ماه 1397 در عین کاهش ارزش زیادی که تجربه کرد، روز خلوتی برای ناظران بازار بود. امروز نیز همانند روزهای گذشته ناظران بازارهای بورس و فرابورس پیام‌هایی را صادر کردند که حاصل آن توقف هفت نماد و بازگشایی 9 نماد بود.

اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش؛ در دهمین روز از تیرماه  نیز همچون چند روز اخیر بازار مسیر خود را رو به عقب پیمود و در نهایت با 2834 واحد کاهش به پایان رسید. این روز اگرچه برای بسیاری از نمادها نوسان های منفی سنگینی را به همراه داشت اما باعث شلوغی در پیام های ناظران بورس و فرابورس نشد. در این روز در مجموع 15 نماد زیر ذره بین ناظران رفتند که از این میان هفت نماد متوقف و 9 نماد بازگشایی شدند. «قنقش» خبر از تعدیل قابل توجه درآمد داد و «رمپنا» سرمایه خود را از محل سود انباشته دو برابر کرد. آنچه در این مطلب می‌خوانید٬ شرحی است از پیام‌هایی که ناظران بورس و فرابورس امروز صادر کرده‌اند.

بورس:

•    تغییر نرخ در «قپیرا»: نماد شرکت فرآورده‌های‌غدایی ‌و قند پیرانشهر (قپیرا) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت  متوقف شد. این توقف در نماد «قپیرا» با موضوع تغییر در نرخ خرید مواد اولیه منتشر شده است. در توضیحات منتشره این شرکت چنین آمده است:

نرخ خرید چغندر بهاره در سال زراعی 95-96 هر کیلوگرم 3091 ریال مبنای محاسـبه عیار 16 بوده است که طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور نرخ خرید چغندر بهاره برای سال زراعی آتی 96-97 هر کیلوگرم 2712 ریال مبنای محاسبه عیار به اضافه 410 ریال مقطوع به عنوان کمک کرایه است. ضـمنا به ازای هر تن چغندر بهاره تحویلی در سال زراعی آتی میزان دو کیلوگرم قند یا شکر به قیمت هر کیلوگرم 7500 ریال و همچنین 20 کیلوگرم تفاله خشک به قیمت هر کیلوگرم 1200 ریال به کشاورزان تحویل می شود. با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت- تغییر بیش از ۱۰ درصد نرخ مواد اولیه بدین وسیله درصد افزایش نرخ چغندر بهاره خریداری به کمتر از 10 درصد اصلاح و میزان موثر این نرخ حدود 6 درصد برآورد می شود.

    افزایش درآمد «قنقش»: نماد شرکت قند نقش جهان (قنقش) نیز امروز جزو توقفی ها بود. دلیل توقف نماد «قنقش»  افزایش درآمد پیش بینی شده قابل توجه از سه میلیارد تومان به 13.5 میلیارد تومان بوده است که دلایل آن عبارت است از: 1- ثبت سایر درآمد عملیاتی به مبلغ 91،794 میلیون ریال بابت اصلاح مالیات ارزش افزوده سنوات 1387 تا 1395عطف به افشای اطلاعات با اهمیت مورخ ۱۷ خرداد ۹۷؛ 2- تعدیل بهای خرید مواد اولیه چغندرقند بابت ذخیره جایزه قند و تفاله خشک چغندرکاران در رسیدگی حسابرس مستقل عطف به قیمت مصوب خرید چغندرقند در سال 1396؛ 3- افزایش زیان تسعیر بدهی ارزی به مبلغ ۱۸۰۰۵ میلیون ریال بابت نوسانات نرخ ارز در رسیدگی حسابرس مستقل عطف به بخشنامه جدید کمیته فنی سازمان حسابرسی.

•   «تکنو» به مجمع نرفت: نماد شرکت صنعتی مهندسی تکنوتار (تکنو) با توجه به عدم برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه امروز در حالی بازگشایی شد که توانست در بهترین سطح معاملات امروز خود تا 1.75 درصد افزایش قیمت را تجربه کند، اما در نهایت در قیمت پایانی 394 تومان (0.13 درصد منفی) به روز خود پایان داد.

    «رمپنا» رفع تعلیق شد: نماد شرکت گروه مپنا (رمپنا) با توجه به رفع تعلیق نماد معاملاتی و برگزاری مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه 100 درصدی از محل سود انباشته و تغییر سال مالی شرکت از ۲۹ اسفند به ۳۱ فروردین٬ امروز در قیمت 339 تومان بازگشایی شد و در قیمت پایانی 324 تومان و 8 ریال (2.11 درصد منفی) به روز خود خاتمه داد.

خلاصه اتفاقات در سایر نماد های بورسی و فرابورسی در جدول زیر آمده است:

13970410