۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

چرایی ادامه‌دار شدن داستان افزایش قیمت ذغال‌سنگ/انحصار ذوب آهن اصفهان، مانع اصلی اجرای عدالت در تعیین نرخ

۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۵
کد خبر: 280718
چرایی ادامه‌دار شدن داستان افزایش قیمت ذغال‌سنگ/انحصار ذوب آهن اصفهان، مانع اصلی اجرای عدالت در تعیین نرخ

روز گذشته انتشار خبر افزایش نرخ 20 درصدی ذغال‌سنگ توجه فعالان بازار را به سمت خود جلب کرد. اما موضوع اصلی، عدم جذابیت این افزایش نرخ برای تولیدکنندگان ذغالسنگ است و ایجاد بازار انحصار خرید همچون گذشته معادلات را به نفع ذوب آهن تغییر می دهد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ داستان افزایش نرخ ذغالسنگ به آذرماه سال گذشته و پیشنهاد انجمن ذغالسنگ برای تجدید نظر در نرخ دهی این ماده شروع شد. دلیل اصلی این پیشنهاد عدم توازن میان نرخ های داخلی و خارجی این ماده است و در آن زمان قیمت هر تن ذغالسنگ در بازارهای جهانی حدود ۱۹۰ دلار و در بازار داخل حدود ۱۰۵ دلار بود. سرانجام تلاش های انجمن و تولیدکنندگان افزایش 13 درصدی نرخ آن هم از نیمه دوم سال 96 بود.

اما مشکل اصلی به نتیجه نرسیدن این افزایش نرخ، عدم موافقت ذوب آهن اصفهان بود. چراکه تنها مشتری و مصرف کننده عمده ذغالسنگ کک شو در ایران، شرکت ذوب آهن اصفهان است و بدون شک، اعمال هرگونه تغییری در نرخ ذغالسنگ، در صورتی معنا خواهد داشت که توسط ذوب آهن پذیرفته شود. از طرفی ذوب آهن به جهت نپذیرفتن این افزایش نرخ ایراداتی در عیار سنگ آهن تولیدی از معادن داخلی مطرح می کند.

اما سال جاری با پیگیری های صورت گرفته از سوی تولیدکنندگان و انجمن ذغالسنگ این افزایش نرخ زودتر تصویب شد.گفتنی است با افزایش ۲۰ درصدی قیمت ذغالسنگ از ۵۱۰ هزارتومان سال گذشته به ۶۱۲ هزار تومان به ازای هرتن افزایش خواهد یافت. این افزایش قیمت برای ذغالسنگ خام تحویلی به کارخانه های زغالشویی ۲۱ درصد تعیین دشده است .

در رابطه با افزایش نرخ جدید، دریانی مدیرعامل ذغالسنگ نگین طبس در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: جلسات متعددی با حضور انجمن ذغالسنگ ایران و مسولان ذوب آهن اصفهان و همچنین نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. در نتیجه این جلسات مقرر شد که از تاریخ اول تیرماه سال جاری افزایش نرخ 20 درصدی بر روی کنستانتره زغالسنگ اعمال شود. اما نکته اینجاست که این توافق فعلا در حالت تفاهم نامه است و هنوز منجربه قرارداد نشده است و لازم الاجرا شدن نرخ های جدید منوط به امضای قرارداد بین طرفین است. البته وی گفت: معمولا این روند نیاز به زمان دارد و فاصله ای بین تفاهم و عقد قرارداد وجود دارد. اما از هر زمان که این قرارداد امضا شود، تاریج اجرایی شدن ان اول تیرماه در نظر گرفته خواهد شد.

مدیرعامل ذغالسنگ نگین طبس در خصوص عوامل افزایش نرخ این ماده گفت: با توجه به افزایش نرخ های جهانی و همچنین رشد قیمت فولاد انجمن ذغالسنگ پیشنهاد افزایش قیمت را زودتر از موعد اعلام کرد. اما باید گفت که این افزایش نرخ از نظر ذغالسنگی ها مناسب نیست و جذابیت برای تولیدکنندگان ندارد. وی افزود: انجمن ذغالسنگ خواهان افزایش نرخ مبنای ۳۲ در صد قیمت شمش فولاد صادراتی یا معادل آن شده بود واز این فرمول در جلسات مختلف با وزارت صنعت معدن و تجارت دفاع شده بود ولی عملا روی این فرمول اجماع حاصل نشد. گفتنی است این افزایش 20 درصدی معادل 27 درصد قیمت فولاد صادراتی است و این 27 درصد ضریبی بود که تولیدکنندگان ذغالسنگ در سال گذشته زیر بار آن نرفتند.

اما دریانی در خصوص چرایی پذیرش افزایش نرخ 20 گفت: از انجا که ما خواهان برطرف کردن موانع رشد صنعت داخلی هستیم با افزایش معادل 27 درصد قیمت شمش فولاد صادراتی موافقت کردیم تا شاهد ایجاد مشکل در صنعت ذوب نباشیم. اما امیدواریم در ماه های آتی بتوانیم مسولان ذوب آهن را برای افزایش نرخ مجدد قانع کنیم.

گفتنی تنها مشتری صنعت زغال ایران، شرکت ذوب آهن اصفهان است که این وضعیت ایجاد بازار انحصار خرید برای ذوب آهن و همچنین ایجاد حاشیه نسبتا امن برای عدم پذیرش افزایش نرخ ذغالسنگ از سوی این مصرف کننده شده است. از سوی دیگر اما تقاضای کشور به ذغالسنگ سالانه حدود ۲ میلیون تن می باشد که تولید داخلی جوابگوی کل تقاضای کشور نبوده و تقریبا ۴۰ درصد از آن از طریق واردات تامین می شود از این رو با توجه به نیاز داخلی، صادرات زغال سنگ فعلا قابل بررسی نیست. ضمن اینکه حجم تولید ذغالسنگ کشور نسبت به عرضه و تقاضای جهانی در حدی نیست که بتوان در بازارهای جهانی به راحتی وارد شد. حجم تولید سالانه زغال سنگ در دنیا حدود ۸ میلیارد تن می باشد که ۳ میلیارد از آن توسط چین و ۹۰۰ میلیون تن توسط آمریکا تولید می شود.

البته به نظر می رسد البته با راه اندازی پروژه فولاد کوره بلند جدید ، دیگر تنها شرکت ذوب آهن اصفهان مشتری ذغالسنگ کشور نبوده و بازار زغال داخلی رقابت پذیر تر شده و می توان به بهبود وضعیت و افزایش قیمت ها خوشبین بود.