۰ نفر

اقتصادآنلاین از تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

عقب نشینی ادامه‌دار شاخص بورس/ دماسنج بازار در کف کانال۹۷ هزار واحدی

۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۰۲
کد خبر: 256266
عقب نشینی ادامه‌دار شاخص بورس/ دماسنج بازار در کف کانال۹۷ هزار واحدی

دماسنج بورس همچون روز گذشته در ساعات اولیه معاملاتی، در محدوده‌های مثبت نوسان می‌کرد اما با ادامه روند اصلاحی سهم‌های تاثیرگذار بر بازار و نبود نقدینگی قابل توجه، شاخص به زیر صفر بازگشت.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ بازار با توجه به قرار گرفتن در روزهای پایان سال 96 در یک مسیر اصلاحی قرار گرفته است. رویکرد بازار از سهام شاخص ساز و بنیادی به سمت سهام کوچک و بعضا تک سهم‌های خاص در حرکت است. به نظر می‌رسد در صورت عدم تغییر شرایط فعلی، این عمل می‌تواند تا انتهای سال ادامه‌دار باشد.

با استناد به این دلایل امروز شاهد تحرکات کم‌عمقی در گروه فلزات اساسی و پالایشی بودیم که احتمال می‌رفت با تزریق نقدینگی، معاملات این گروه‎ رونق یابد که این‌طور نشد. گفتنی است نرخ جهانی کامودیتی‌ها در روز گذشته با انتشار اخبار مثبت از سوی اقتصاد چین افزایش یافت تا جایی‌که نفت به 65 دلار بازگشت و مس مجددا در آستانه 7000 دلار در هر تن قرار گرفت.

نکته جالب توجه دیگر نبود صف خرید در گروه خودرویی بود. سهامداران گروه خودرویی که امیدوار بودند با ورود مهمان فرانسوی گشایشی در نمادهای این گروه حاصل شود همچنان چشم‌انتظار ماندند. دیگر خبری از فشار تقاضا در اکثر نمادهای این گروه به چشم نمی‌خورد و معاملات نمادهای خودرویی به‌صورت متعادل دنبال شد. این درحالی است که همچنان بیشترین ارزش معاملات در نمادهای «خزامیا»، «خرینگ» و «خاور» دیده شد ولی «خکاوه» با توجه به ادامه روند توقف نماد از این روند جا ماند.

آمار بازار امروز

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه شاخص کل باز هم عقب‌نشینی کرد و با افت 155 واحدی (کاهش 0.16 درصدی) به پله 97 هزار و 198 واحدی بازگشت. در این بین شاخص کل هم‌وزن ریزش بیشتری داشت و با افت 56 واحدی (کاهش 0.37 درصدی) به عدد 17 هزار و 542 واحد برگشت. در پایان،  یک میلیارد و 144 میلیون ورقه بهادار به ارزش 222 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 120 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. همچنین گفتنی است امروز نیز شاهد واگذاری 8.7 میلیارد تومان سهم از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها بودیم که نشان از خروج شب عیدی سهامداران حقیقی دارد.

در حالی بیشترین ارزش معاملات به گروه خودرو و فلزات اساسی اختصاص داشت که اقبال سهامداران به گروه ذغال‌سنگی و کاغذی مشهود است تا جایی‌که از لحظات ابتدایی بازار شاهد صف خرید «کطبس» و «کشرق» بودیم و «چکاپا» نیز امروز بعد از زاگرس در فرابورس بیشترین خریدار حقیقی را داشت.

در سمت قرمزهای بازار نمادهای «وغدیر»، «خودرو» و«فملی» هرکدام به ترتیب 50 ، 28 و 24 واحد شاخص را کاهش دادند. در دو نماد «وغدیر» و «خودرو» شاهد افت قیمتی در آستانه برگزاری مجمع این دو شرکت بزرگ بودیم. البته گفتنی است «خودرو» در پایان معاملات امروز به جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضاء هیات مدیره متوقف شد.

اما در سمت مثبت‌های کم‌رنگ امروز، نمادهای «فارس»، «کچاد» و «ونوین» هرکدام به ترتیب 26، 16 و 16 واحد از افت بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

بی‌خبری از «خکاوه»

در گروه پُرحاشیه این روزها همانطور که در بالا اشاره شد «خکاوه» به دلیل تاخیر در انتشار اطلاعات بااهمیت موضوع ماده 13 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده حداکثر تا تاریخ 26 اسفند تعلیق شد. گفتنی است این نماد روز گذشته به دلیل افزایش بیش از 20 درصد قیمت در 5 روز کاری متوقف شد که همچون سایر شرکت‌های متوقف دلیل قابل قبولی برای این افزایش قیمت نداشت.

رفت و آمد برخی نمادها

در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن (ثمسکن) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورت‌های مالی متوقف شد. از طرفی دیگر «وتوصا» پس از خرید سهام سرمایه‌گذاری سبحان امروز در مدار صفر تابلو به گردونه معاملات بازگشت. همچنین «توریل» پس از تعدیل منفی 3 درصدی و شفاف سازی تمدید قرارداد در نوسان منفی بازگشایی شد. گفتنی است بازدهی این سهم از ابتدای سال تاکنون 16 درصد بوده است.

از گوشه کنار بازار

در ادامه عرضه ناموفق شنبه گذشته بلوک بیمه آسیا این بلوک برای چهارمین بار در روز 28 اسفند عرضه می‌شود. این بلوک 18.84 درصدی شامل 433 میلیون و 397 هزار و 841 سهم به قیمت تابلوی روز عرضه از سوی شرکت خصوصی‌سازی به وکالت از وزارت اقتصاد و دارایی روی میز فروش گذاشته می‌شود. ارزش پایه کل این واگذاری 83 میلیارد و 212 میلیون و 385 هزار تومان اعلام شده است. این در حالی است که بلوک بیمه آسیا شنبه گذشته برای سومین بار عرضه شد اما به دلیل عدم احزار صلاحیت خریداران، این معامله انجام نپذیرفت.

همچنین «اتکام» نیز دومین عرضه عمده آخرین روز سال 96 خواهد بود. سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد 11.44 درصد معادل 285 میلیون و 996 هزار و 872 سهم از شرکت بیمه اتکایی امین در نماد «اتکام4» را به وکالت از شرکت سرمایه‌گذاری خارجی در فرابورس در تاریخ 28 اسفند به فروش رساند. قیمت پایه هر سهم معادل قیمت بسته شدن سهم در روز قبل از عرضه به اضافه 20 درصد به شرط آنکه از مبلغ 1423 ریال کمتر نباشد. قیمت پایه کل این عرضه 40 میلیارد و 954 میلیون و 752 هزار تومان اعلام شده است.

اما بلوک 37.78 درصدی «حفارس» که قرار بود امروز به قیمت پایه هر سهم 2366 ریال روانه میز فروش شود برای چندمین با این معامله انجام نشد.

نگاهی به فرابورس

آیفکس اما رویه‌ای متفاوت از سایر شاخص‌ها داشت. در جریان معاملات امروز فرابورس، شاخص این بازار با افزایش 12.9 واحدی به رقم یک هزار و 91 واحد رسید. در این بازار 415 میلیون برگه سهم به ارزش 362 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 45 میلیارد تومان آن به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. همچنین در فرابورس امروز نیز شاهد خروج حقیقی‌ها به میزان 2.5 میلیارد تومان بودیم و بیشترین خرید حقیقی‌ها اما به «زاگرس» و«چکاپا» در فرابورس رسید. البته در فرابورس امروز، نمادهای «بمپنا» و «هرمز» بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس داشتند.

همچنین در فرابورس اطلاعیه عرضه 16.67 درصد سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت ذوب آهن اصفهان در نماد «ذوب4» با قیمت پایه هر سهم 750 ریال در روز سه شنبه مورخ 15 اسفند 96 آگهی شد.

خبر مهم دیگر فرابورس، راه‌اندازی سامانه ادغام و تملیک بود. به گفته مدیرعامل فرابورس بنابر دستور رئیس‌جمهور مبنی بر سرعت‌بخشی به واگذاری شرکت‌های دولتی و شبه دولتی، امکان جدیدی در بازار سوم فرابورس ایجاد شد تا بر پایه آن دارندگان بنگاه‌های اقتصادی قابل واگذاری امکان اعلام عمومی واگذاری و انجام بازاریابی شرکت در بستر شفاف معاملات فرابورس را داشته باشند. همچنین معافیت مالیاتی نقل و انتقال سهام  و از سوی دیگر بحث شفافیت در واگذاری سهام و کشف قیمت عرضه جز مهم‌‌ترین مزایای راه‌اندازی این سامانه است. از طرفی توسعه بازار سوم به این معنا که امکان بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های آن برای همه شرکت‌هایی که در انتظار واگذاری هستند فراهم شود، به سازمان‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور در انجام وظایف ذاتی خود کمک شایانی می‌کند، چراکه از طریق این سامانه امکان دریافت آمار و اطلاعات مربوط به واگذاری‌ها کاملا فراهم است و جزئیات این عرضه‌ها نیز برای عموم در معرض دید بوده و قابل دسترس است. از آنجا که این سامانه یک بازار مذاکره و بازاریابی میان خریداران عمده و فروشندگان سهام شرکت‌هاست، می‌توان گفت سازمان‌هایی که بنگاه‌های قابل واگذاری دارند از قبیل سازمان خصوصی‌سازی، بانک‌ها، موسسات و نهادهای عمومی، سازمان تامین اجتماعی و ... می‌توانند کل لیست قابل واگذاری را با مشخصات آن‌ها در اختیار فرابورس ایران قرار دهند تا پس از آنکه خریداران احتمالی آن‌ها مشخص شد امکان آگهی و در نهایت عرضه آن وجود داشته باشد.