۰ نفر

در مجمع عادی سالیانه سهامداران عنوان شد:

دورنمای روشن آهنگری تراکتور سازی در سال۹۶/ رشد صادرات و تداوم سودآوری

۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۱۲
کد خبر: 209097
دورنمای روشن آهنگری تراکتور سازی در سال۹۶/ رشد صادرات و تداوم سودآوری

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت آهنگری تراکتور سازی ایران راُس ساعت 9 صبح روز سه شنبه 27 تیرماه 1396 درمحل تهران ، سعادت آباد، میدان بهرود، خیابان 33،شماره 21، هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.

دستور جلسه چه بود؟

دستور جلسه این مجمع شامل استماع گزارش هیئت‌ مدیره و بازرس قانونی ، تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به 1395/12/30 ، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی ، انتخاب روزنامه کثیر‌الانتشار ، تعیین حق حضور اعضای غیر موظف هیئت مدیره ، تعیین پاداش هیئت مدیره و سایر موارد بود.

اعضای هیئت رئیسه مجمع :

این مجمع ابتدا با حضور 85.5 درصد از سهامداران رسمیت یافت و در ادامه براساس رأی‌گیری به‌عمل‌آمده در جلسه ، اعضای هیئت‌رئیسه شامل آقای عبدالمجید قندریز به‌عنوان رئیس مجمع، آقای پدرام باویلی تبریزی به‌عنوان ناظر اول مجمع ، آقای جلال الدین حیرت انگیز به‌عنوان ناظر دوم مجمع و در نهایت آقای جواد زراعتی خسروشاهی به‌عنوان منشی مجمع انتخاب شدند. آقای ابراهیمی نماینده سازمان بورس و آقای سلامی نماینده سازمان حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

تصمیمات مجمع:

پس از تصویب صورت های مالی سال 95  و  با توجه به لزوم پوشش زیان انباشته سنوات قبل سود نقدی میان سهامداران تقسیم نشد. در عین حال سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی و حسابرس برای سال۹۶ و روزنامه اطلاعات بعنوان روز نامه کثیرالانتشار شرکت انتخاب شدند.

حق حضور اعضای غیر موظف هیات مدیره به ازای برگزاری حداقل یک جلسه در ماه نیز مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان تعیین شد.

عملکرد یکساله هیات مدیره:

آقای پدرام باویلی عضو موظف هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل  ضمن خیر مقدم به سهامداران با ارایه گزارشی از عملکرد یکساله هیات مدیره شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران گفت: با توجه به اینکه صنعت آهنگری وابستگی شدیدی به قطعات خودرویی دارد و در واقع خودروسازان بزرگترین مشتری این صنعت را تشکیل می دهند بنابراین هر گونه تاثیر بر وضعیت خودروسازی اثر مستقیم خود را در صنعت آهنگری بر جای می گذارد.

این  سهامدار اصلی  افزود: در چند سال گذشته همگام با بحران جهانی ،خودروسازان در داخل کشور با کاهش تقاضا و رکود بازار مواجه شدند از طرفی دیگر فشار بحران جهانی بر خوردورسازان بزرگ جهان باعث شد تا دامنه رقابت این شرکت ها به کشورهایی که در ایران سرمایه گذاری های بزرگی نموده بود کشیده شده و میزان تقاضا برای صادرات این شرکت ها تیز تا حد زیادی کاسته شود این امر باعث کاهش نقدینگی شرکت های خودروسازی گردید که تاثیرات نامطلوب خود را مستقیماً بر روی تولید کنندگان واسطه تحویل می دهند بر جای گذاشت و باعث گردید شرکت هایی همچون شرکت آهنگری تراکتور سازی ایران در وصول به موقع مطالبات خود با مشکلات جدید روبرو گردند.

از طرفی افزایش نرخ تورم به دلیل اعمال سیاست های کلان یارانه ای در همان زمان در کشور همراه با اعمال تحریم های جهانی منجر به افزایش نرخ ارز و تورم سه برابری گردید .

اعمال تحریم ها باعث شد تا امکان واردات مواد و قطعات کلیدی به کشور با مشکلاتی مواجه گردیده و برای تهیه این مواد و قطعات با وجود مشکلات فراوان هزینه های بیشتری متحمل گردد.

به گفته قائم مقام مدیرعامل  این موارد منجر به افزایش قیمت تمام شده تولیدات خودروسازان گردید که حاصل آن آشفتگی در بازار و سر در گمی قطعه سازان و خودورسازان به دلیل عدم ثبات قیمت ها و مقاومت در مقابل افزایش قیمت فروش محصولات خودروسازان توسط دولت گردید. این موارد باعث شده تا قطعه سازان نیز با عدم برنامه ریزی لازم مواجه گردند.

وی ادامه داد: در سال 1394 علاوه بر بخش عمده ای از موارد فوق ، موج عدم خرید محصولات خودرویی از طرف مصرف کنندگان نیز باعث کاهش شدید سفارشات خودروسازان گردید که رکود صنعت خودروسازی و متعاقب آن قطعه سازان داخلی را به همراه داشت.

حاصل تمامی موارد مذکور منتج به عدم امکان برنامه ریزی لازم برای تهیه مواد اولیه و نهایتاً تولید قطعات مورد نیاز در آن ایام گردید.

قائم مقام مدیر عامل شرکت آهنگری تراکتور سازی ایران گفت: مشکلات عدیده ای که حاصل آن نابسامانی در بازار ارزی و وارداتی گردیده و نتیجه آن کاهش چشمگیر تولیدات داخلی و عدم امکان تحقق برنامه های پیش بینی شده توسط قطعه سازان گردید که شرکت آهنگری تراکتور سازی نیز با تمامی این مشکلات روبرو گردیده و مستثنی از این قضایا نبوده است.

از نیمه دوم سال 1392 به دلیل تغییرات در سطح کلان مدیریت کشور و با توجه به بهبود روابط در سیاست های خارجی با مذاکرات به عمل امده و نهایتاٌ برداشتن گام های موثر جهت امکان رفع موانع موجود در سال 1393 که حاصل این اقدامات در دی ماه سال 1394 با انجام توافقات منجر گردید لذا این روند تورمی در سال 1394 کند تر شده و در سال 1395 نیز بهبود یافت.

وی افزود: شرایط سیاسی بوجود آمده در روابط خارجی کشور سرآغازی برای ایجاد شرایط تبادل با جهان در فضای آزادتر و همچنین تسهیل فضای لازم مبادلاتی برای بانک ها و ثبات ارزی بوجود آورد اگر چه دستخوش تاخیراتی در زمان اجرای تعهدات پیش بینی شده بوجود آمد.

به گفته باویلی  با باز شدن فضا و امکان تبادلات با دنیای خارج در سال 1395 که ناشی از رفع تحریم های جهانی بود امکان مبادلات برای تولید کنندگان و باز شدن فضای کاری با شرکت های بزرگ جهانی علی الخصوص خودروسازان برتر دنیا برنامه ریزی های لازم جهت امکان صادرات قطعات در دستور کار مدیریت ارشد سازمان قرار گرفت.

در این راستا تامین مواد اولیه فولاد که به عنوان عمده ترین مواد اولیه این صنعت شناخته می شود از تنها منبع تامین کشور یعنی شرکت فولاد آلیاژی ایران به علت فروش نقدی شرکت مذکور کماکان با مشکلاتی مواجه بود که این موضوع یکی از مهم ترین مشکلات پیش روی صنعت فورج می باشد.

اما از سال 1394 با توجه به تغییرات بوجود آمده از نیمه دوم سال 92 در مدیریت کلان کشور و سیاست مالی و خارجی اعمال شده روند بهبودی در وضعیت اقتصادی کشور بوجود آمد که علایم مثبتی در شاخص های اقتصادی را به همراه داشت.

به باور این مقام مسئول اگرچه عدم خرید محصولات خودرویی توسط مصرف کنندگان در همان سال تا حدودی منتج به ایجاد مشکلاتی گردید اما با پشتیبانی دولت و حمایت بانک ها در اعطای تسهیلات مالی این موضوع در انتهای سال 94 منجر به بهبود وضعیت سفارشات خودروسازان و همچنین مشکلات تورمی و تا حدودی ارزی در کشور گردید. بر این اساس تغییراتی درمراودات مالی شرکت های طرف قرارداد بوجود آمد که منتج به بهبود نسبی وضعیت نقدینگی این شرکت ها با وجود عدم استقبال مصرف کنندگان از خرید محصولات خودروسازان در مقایسه با گذشته گردید.

به گفته وی وضعیت مالی شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران نیز به طور مستقیم متاثر از اوضاع مالی شرکت های طرف قرارداد ،وضعیت نقدینگی آنان و سیاست های ارزی می باشد که علی رغم مشکلات موجود در آن سال به دلیل عدم استقبال خرید مصرف کنندگان از محصولات خودروسازان داخلی و متعاقب آن لغو سفارشات مشتریان ،شرکت آهنگری با تولید 12513 تن قطعات فورج، موفق به تحقق 92 درصدی برنامه تولید گردید و با تداوم روند بهبود اقتصادی کشور در سال 1395 و امکان برنامه ریزی دقیق تر ،شرکت آهنگری موفق به تولید 13930 تن قطعات فورج گردید که این میزان در مقایسه با سال 1394 از افزایش 11.32 درصدی برخوردار بوده است.

این مطلب با مد نظر قرار دادن صادارت 315 تنی که نسبت به مقدار 18 تنی سال قبل افزایش 16.5 برابری داشته است قابل تامل می باشد.

باویلی در خصوص قرارداهای شرکت نیز گفت : رایزنی با شرکت ایدم وساپکوو برای آغاز تولیدقطعات که در تیرماه سال جاری منجر به انعقاد شد، موجب  تاثیر گذاری آن در سود پیش بینی شده برای هر سهم به میزان ۲۰ درصد می شودوهمچنین  پوشش ۳۰ درصدی سود پیش بینی شده برای هرسهم در سه ماهه اول سال جاری در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر مذاکرات متعدد با چندین شرکت داخلی تصریح کرد:  با توجه به این مذاکرات،  درصورت انعقاد قرار داد  احتمال تعدیل مجدد نیز وجود خواهد داشت.

 باویلی همچنین اظهارداشت: افزایش سود 3ماهه نسبت به دوره مشابه سال قبل و همچنین تبدیل به سودده شدن شرکت پس از۶ سال زیان انباشته داشتن از دیگر مزیت های شرکت آهنگری است.

معرفی شرکت آهنگری تراکتور سازی ایران:

شرکت آهنگری تراکتور سازی ایران با 14 خط تولید متشکل از ماشین های آهنگری افقی و عمودی با ظرفیت 200 الی 8000 تن تجهیزات حرارتی و تکمیلی شامل کوره های سختکاری و برگشت و کوره مداوم آنیل ایزوترمال و نرمالیزه ،انواع دستگاههای شات بلاست،پرس های کالیبره سرد و تاب گیری و همچنین کارگاه مجهز برشکاری که شامل اره های NC، CNC و دستگاه های گیوتین هیدورلیکی می باشد.

این شرکت قابلیت تولید قطعات آهنگری با اوزان 0.5 تا 100 کیلوگرم را دارا بوده و در حقیقت نقش رهبری این صنعت را در داخل کشور به عهده دارد و به لحاظ امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موجود شرکت پیچیده ترین قطعاتی که هیچ کدام از شرکت های رقیب داخلی قادر به تولید آن نمی باشند توسط این شرکت قابل طراحی و تولید است.

همچنین با نصب و راه اندازی سه خط تولیدی جدید 2500،1450 و 800 تنی در سال 1395 که منجر به تکمیل و ایجاد هارمونی لازم برای پوشش کلیه اوزان در سطح مطلوب بر اساس نرم قطعات مرود نیاز مشتریان گردیده است از قدرت رقابتی فوق العاده ای نسبت به سایر تولید کنندگان قطعات فورج برخوردار می باشد.

طبق برآوردهای به عمل آمده کل نیاز کشور به قطعات آهنگری در محدوده کاری شرکت آهنگری تراکتور سازی ایران بالغ بر 100هزار تن در سال می باشد.

با توجه به بررسی های انجام یافته ظرفیت اسمی کل شرکت های مشابه آهنگری تراکتور سازی ایران جمعاً دارای ظرفیت اسمی به میزان 146 هزار تن در سال می باشند.

با فرض آنکه این شرکت ها با حدود 58 درصد ظرفیت اسمی خود در سال 1396 تولید نمایند بنابراین ظرفیت واقعی تولید قطعات فورج در داخل کشور تقریباً 85 هزار تن برآورد می گردد.

حال با در نظر گرفتن برنامه تولید 17 هزار تن در سال 1396 توسط شرکت آهنگری تراکتور سازی ایران می توان برآورد نمود که تقریباً 20 درصد قطعات آهنگری مورد نیاز کشور توسط آهنگری تراکتور سازی ایران تولید خواهد گردید.

استارتژی های "خاهن":

حفظ برتری در رهبری بازار داخلی و دستیابی به سهم بازار بیش از 20 درصد تولید داخلی.

بهبود مستمر کیفیت محول به منظور افزایش رضایتمندی مشتریان از طریق بهبود مستمر فرآیندهای سازمانی.

اصلاح و ارتقاء ساختار سازمانی و آموزش کارکنان.

ارتقاء بهره وری با تاکید بر بهبود نسبت های مالی و کاهش هزینههای غیر موثر و پیشگیری از اتلاف منابع تجزیه ناپذیر طبیعت.

بهبود مستمر اثر بخشی سیستم مدیریت کیفیت برای دستیابی به کیفیت محصول و پیشگیری از آلایندگی و بهبود ایمنی محیط کار.

توسعه ارایه خدمات ساخت قالب و ابزار به سایر شرکت ها به منظور افزایش سودآوری.

توسعه محصول از طریق استفاده از امکانات بالقوه سازمان در جهت تکمیل قطعات نیمه خام آهنگری.

دورنمای روشن آهنگری تراکتور سازی در سال۹۶/ رشد صادرات و تداوم سودآوری

تولید قطعات آهنگری :

میزان تولید شرکت در سال 1395 تقریباً 93 درصد از برنامه تعدیلی مصوب را تحقق بخشیده و در مقایسه با میزان تولید سال قبلاز افزایش حدوداً یازدهدرصدی از نظر وزنی برخوردار بوده است.

دورنمای روشن آهنگری تراکتور سازی در سال۹۶/ رشد صادرات و تداوم سودآوری شرکت آهنگری تراکتور سازی ایران به عنوان تولید و عرضه کنده قطعات آهنگری و قالب های صنعتی در سطح کشور مانند سال های قبل محصولات تولیدی خود را به طرق زیر به فروش رسانیده و همواره رضایت مشتری را به عنوان مهم ترین عامل در موفقیت سازمان را در فعالیت های خود مد نظر قرار داده است:

مراجعه مستقیم مشتریان جهت سفارش تولید قطعات آهنگری

قاشای شرکت ها و موسسات تولید کننده داخلی

بازاریابی توسط شرکت

نمودار درآمد کل شرکت آهنگری تراکتور سازی ایران در سالهای 80 الی 1395

دورنمای روشن آهنگری تراکتور سازی در سال۹۶/ رشد صادرات و تداوم سودآوری

دستاوردهای مهم شرکت در سال 1395:

در راستای برنامه تعدیلی تولید 15000 تن در سال 1395 حدودا 93 درصد از برنامه معادل 13930 تن محقق گردید که در مقایسه با تولید سال 1394 افزایش 11 درصدی داشته است.

فروش خالص و درآمد ارایه خدمات به میزان 1197256 میلیون ریال در سال 1395 که نسبت به فروش سال 1394 تقریباً بیشتر از 50 درصد افزایش داشته است.

طراحی قالب قطعات پیچیده با مد نظر قرار دادن دانش ،تخصص و تجربیات پرسنل مجرب آماده طراحی مهندسی گردیده است.

بهره برداری از پرس های جدید نصب و راه اندازی شده 800 تن،1450تن و 2500 تن.

نصب ،راه اندازی و بهره برداری از 5 دستگاه فرز high speed خریداری شده که یکی از آنها فرز دروازه ای می باشد و همگی آنها از تکنولوژی بالا و جدیدی برخوردارند.

همچنین اضافه نمودن چهار دستگاه فرز high speed دیگر که در حال حمل به شرکت می باشند. جهت بالا بردن توان تولید قالب های مورد نیاز خطوط تولیدی و در راستای ساخت قالب های دایکاست ایران خودرو.

انجام ممیزی تمدید سیستم های مدیریت کیفیت ایزو 9001:2008 و iso/ts16949:2009  در نیمه دومسال 1395 از طرف شرکت توف نورد ایران آلمان که با موفقیت گواهینامه های مذکور تمدید گردیدند.

چشم انداز وضعیت شرکت آهنگری تراکتور سازی ایران در سال 1396:

تولید پیش بینی شده برای سال 1396 از تولید 170000 تن انواع قطعات آهنگری که مقدار 1500 تن مربوط به پیش بینی صادرات و 15500تن مربوط به فروش داخلی می باشد.

فروش در سال 1396 بالغ بر دستیابی به درآمد 1470000 میلیون ریال پیش بینی گردیده است.

تلاش در جهت افزایش توسعه تنوع محصول و دستیابی به بازار های جدید در داخل علی الخصوص در خارج از کشور

ادامه وضعیت مطلوب شرکت با وضعیت سود دهی مستمر و همچنین بهبود مضاعف در آن.

تاکید بر استفاده از امکانات کارگاه قالب سازی و درآمد زایی از طریق ارایه خدمات ساخت قالب ئ ابزار و دستیابی به درآمد 200 میلیارد ریالی ناشی از فروش محصولات فرعی و ارایه خدمات ساخت قالب به خارج از سازمان.

ارتقاء کیفیت محصولات با استفاده از مزیت های نسبی شرکت آهنگری تراکتور سازی ایران در امر کیفیت و دانش فنی.

استمرار سیستم های مدیریت کیفیت با تمرکز و سرمایه گذاری بیشتر روی آن.

با توجه به افزایش بهره وری برای کاهش هزینه ها و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده از طریق استفاده از منابع و امکانات بالقوه سازمان.

ارتقاء وضعیت نیروی انسانی از طریق اصلاح ساختار سازمانی.

توسعه سیستم های نوین مدیریتی در جهت بهبود بهره وری و ارتقاء کیفی محصولات از طریق ایجاد سیستم های مشارکتی و ارج نهادن به پیشنهادات سازنده کارکنان در راستای رفع مشکلات و بهبود فرآیندهای سازمان.

توجه به استفاده بهینه از انرژی و مدیریت مصرف انرژی جهت نحوه برخورد سازمان در مقابل برنامه هدفمندی یارانه ها و افزایش مستمر قیمت حامل های انرژی.

تلاش در جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز شکرت از منابع داخل کشور به میزان 95 درضد و همچنین اقدام لازم باری تامین بقیه مواد اولیه مورد نیاز از خارج از کشور به میزان 5 درصد.

بهره وری و به تولیدانبوه رساندن خطوط جدید نصب و راه اندازی شده 800 تن،1450 تن و 2500 تن.

صورت های مالی :

دورنمای روشن آهنگری تراکتور سازی در سال۹۶/ رشد صادرات و تداوم سودآوری

برای آشنایی با شرکت آهنگری تراکتور سازی ایران از www.itforging.ir وارد شوید.