۰ نفر

آیا عرضه اولیه "آپ" را بخریم؟

۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۳
کد خبر: 152114
آیا عرضه اولیه "آپ" را بخریم؟

شرکت الوان تجارت پرشین در تاریخ 1388/02/24 به‌صورت شرکت با مسئولیت محدود تأسیس شده و طی شماره 8091 مورخ 1388/02/24 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی زنجان به ثبت رسیده است.

به استناد تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 1388/07/08 شخصیت حقوقی شرکت از مسئولیت محدود به سهامی خاص تبدیل گردید.

فعالیت اصلی شرکت

واردات و صادرات کلیه کالاهای مجاز علی‌الخصوص خودرو از انواع سبک و سنگین و نیمه سنگین و ماشین‌آلات راه‌سازی و کشاورزی و کلیه ماشین‌آلات صنعتی عمرانی، اقدام در جهت اخذ هرگونه تسهیلات ارزی و ریالی از بانک‌ها در پیشبرد اهداف شرکت، طرح و اجرای پروژه‌های تولیدی و صنعتی و عمرانی و کلیه خدمات مخابراتی و اجرای پروژه‌های IT، مکانیزاسیون ارائه کلیه خدمات پرداخت PSP و عقد قرارداد با شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی، در صورت اخذ مجوز ذی‌صلاح.

کلیت شرکت

این شرکت 46 درصد از سهم بازار تراکنش‌های موبایلی را با دو میلیون تراکنش روزانه در اختیار دارد. همچنین 30 درصد از سهم فروش کارت‌های شارژ اپراتورهای تلفن همراه برای ایرانسل، همراه اول و رایتل در اختیار این شرکت می‌باشد.

این شرکت با عضویت در شاپرک و تحت نظارت بانک مرکزی، مجوز فعالیت در حوزه پرداخت‌های الکترونیک کشور در بسترهایی نظیر پایانه فروش (POS) ، موبایل (USSD) و اینترنت (IPG) را کسب نموده است.

سهم بازار آسان پرداخت از کل تعداد تراکنش‌های انجام شده در کشور حدود 14.6 درصد در پایان سال 1394 بوده و با این میزان این شرکت در رتبه سوم شرکت‌های ارائه دهنده خدمات POS قرار گرفته است.

 

سرمایه:

روند افزایش سرمایه شرکت به شرح جدول ذیل می‌باشد

شرکت آسان پرداخت پرشین

 

سهامداران:

 

شرکت آسان پرداخت پرشین

 

سهم از بازار

 

بر اساس آخرین گزارش شرکت شاپرک، سهم از بازار شرکت‌هایی PSP در دو نمودار ذیل آورده شده است

نمودار 1-سهم از بازار شرکت‌هایی PSP از نظر تعداد تراکنش‌ها در تیر 1395

شرکت آسان پرداخت پرشین

شرکت آسان پرداخت در تیر ماه 1395، از نظر تعداد تراکنش در بین شرکت‌هایی PSP با سهم از بازار 15 درصد در جایگاه سوم بعد از به پرداخت ملت با سهم از بازار 25 درصد و پرداخت الکترونیک سامان با 16 درصد، قرار دارد. همچنین این شرکت از نظر مبلغ تراکنش‌ها در بین شرکت‌هایی PSP با سهم از بازار 7 درصد در جایگاه 6 ام قرار دارد. بیشترین سهم از بازار از نظر مبلغ تراکنش با 34 درصد در اختیار به پرداخت ملت می‌باشد.

 

نمودار 2- سهم از بازار شرکت‌هایی PSP از نظر مبلغ تراکنش‌ها در تیر 1395

شرکت آسان پرداخت پرشین

زمینه فعالیت شرکت آسان پرداخت تقریباً مشابه زمینه فعالیت شرکت‌هایی بورسی کارت اعتباری ایران کیش (رکیش) و تجارت الکترونیک پارسیان (رتاپ) می‌باشد بر همین اساس در این بخش برخی از پارامترهای این سه شرکت باهم مقایسه شده است.

شرکت آسان پرداخت پرشین

 

شرکت آسان پرداخت برای سال 1395 سود 1468 ریال به ازای هر سهم پیش‌بینی نموده که در 6 ماهه 721 ریال (49 درصد) آن را محقق نموده است. ارزش دفتری شرکت نسبت به دو شرکت مشابه بالاتر می‌باشد، البته پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار آن نیز بالاتر از دو شرکت مشابه باشد. نسبت فروش به سرمایه شرکت آسان پرداخت حدود 21 می‌باشد که نسبت به دو شرکت مشابه بسیار بالاتر می‌باشد، دلیل این امر بیشتر مربوط نحوه شناسایی درامد و همچنین ترکیب درآمدی شرکت می‌باشد. حاشیه سود ناخالص شرکت در حدود 10 درصد می‌باشد که در مقایسه با دو شرکت مشابه بسیار پایین تر می‌باشد.

 

شرکت آسان پرداخت پرشین

 

با توجه به P/E شرکت‌هایی مشابه رکیش (8.7) و رتاپ (8) و همچنین P/E گروه که در حدود 8 می‌باشد، انتظار می‌رود سهام شرکت آپ در محدود قیمتی 10000 تا 12000 ریال عرضه گردد.

 

تهیه شده در کارگزاری تامین سرمایه نوین