۰ نفر

رئیس سابق سازمان بورس پیش‌بینی کرد :

روزهای بهتر برای بازار سرمایه

۷ شهریور ۱۳۹۵، ۴:۳۲
کد خبر: 142501
روزهای بهتر برای بازار سرمایه

بورس در حالی از ابتدای امسال تاکنون فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است که برخی کارشناسان بازار سرمایه به این نوسانات خوش‌بین و معتقدند که این نوسانات کوتاه‌مدت و زودگذر است.

این کارشناسان درباره وضعیت بی‌رمق بورس که از هفته‌های گذشته آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد، می‌گویند که یک علت این بی‌رمقی این است که بورس در ماه‌های گذشته بازده مثبتی داشته و اصلاح آن منطقی است. دلیل دیگر این است که سال مالی عمده کارگزاری‌ها تمام شده و بخش قابل توجهی از اعتبارها در این ماه تسویه شده است، برای همین هم نقدینگی اعتباری و وجه نقد در بازار کاهش پیدا کرده است. برخی دیگر چون شاهین شایان‌آرانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است نوسانات بورس نگران‌کننده نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان ، از نگاه این کارشناس بازار سرمایه، این نوسانات در یک فضای بلاتکلیفی طبیعی است. اگر فضا بلاتکلیف نبود و یک فضای در حال رشد و سازنده در اقتصاد داشتیم، افت بورس نگران‌کننده بود اما هم‌اکنون وضعیت روشن نیست و معلوم نیست چه می‌شود بنابراین دراین فضا نوسانات 700 واحد بالا و پایین طبیعی است. در میان این دیدگاه‌ها درباره بازار سرمایه؛ مقامات دولتی اما نظر دیگری دارند و معتقدند با ابزارهای جدید مالی در این بازار، آینده این بازار مثبت ارزیابی می‌شود.

محمدفطانت‌فرد، رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار نیز تاکید دارد به نوسانات کوتاه‌مدت بازار سرمایه نباید توجه کرد. او  حرکت بازار سرمایه را در آینده مثبت ارزیابی و تاکید می‌کند که بازده بورس در آینده بیشتر خواهد بود.

 رونق در انتظار بورس

در میان فراز و فرودهای بورس، آینده این بازار از نگاه مقامات بورسی رو به رشد است. شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اخیرا  گفته بود: «با برنامه‌‌های پیش‌بینی شده بازار سرمایه مثبت و رو به رشد خواهد بود.» علت نیز از نگاه این مقام مسئول، توسعه ابزارهای مالی جدید ازجمله اوراق مشتقه ارزی و اوراق بدهی بود؛ چراکه توسعه این ابزارها ‌فرصت خوبی را پیش روی بازار سرمایه قرار می‌دهد.

البته از نگاه محمدی، از یک‌سو تعاملات بین‌المللی گسترش یافته و تعاملات با بازار پول افزایش یافته است و از سوی دیگر، نهادهایی که می‌توانند در بازار سرمایه حضور داشته باشند، توسعه می‌یابد و خواسته‌های فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران نیز تسهیل می‌شود، بنابراین تمام این عوامل می‌تواند در رشد این بازار موثر واقع شود. ارزیابی این مدیر بورسی از آینده بازار سرمایه در حالی است که محمد فطانت‌فرد، رئیس سابق بورس نیز به این بازار خوش‌بین است.

او که مدت‌ها در جریان نوسانات زودگذر بورس بود و این بازار را از نزدیک رصد می‌کرد، معتقد است خیلی نباید به نوسانات کوتاه‌مدت بازار سرمایه توجه کرد. فطانت‌فرد که حالا با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی به‌عنوان مشاور او منصوب شده است،  می‌گوید: «حرکت تاریخی بازار سرمایه نشان داده که حرکت این بازار رو به رشد و بازده آن نسبت به بازارهای رقیب بیشتر است.»

او با این توضیحات اضافه می‌کند: «اگر نوسانات کوتاه‌مدت در این بازار چه آنهایی که به سمت مثبت و چه آنها که به سمت منفی است، به صورت آنی ما را نه نگران و نه خوشحال کند و رویکرد علمی حرفه‌ای نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار داشته باشیم، این بازار همیشه موفق خواهد بود و آینده خوبی در انتظار آن است.»

 تامین مالی بنگا‌ه‌ها

گذشته از آینده مثبتی که برای بازار سرمایه متصور است، تامین مالی بنگاه‌ها یکی دیگر از مواردی است که این بازار با آن دست به‌گریبان است. با اینکه تاکنون انتقادهایی به تامین مالی بنگا‌ه‌ها از سوی بازار سرمایه وارد شده است؛ مقامات دولتی معتقدند که بازار سرمایه با توجه به کشش و ظرفیتی که دارد، می‌تواند تعداد زیادی از بنگاه‌ها را تامین مالی کند.

براساس آمار بازار سرمایه، تامین مالی‌ای که بازار سرمایه در سال 93 عهده‌دار بود، 30 هزارمیلیارد تومان بود که این عدد در سال 94 به 100 هزارمیلیارد تومان رسید. در سال 95 نیز با توجه به پیش‌بینی فطانت‌فرد؛، این عدد قابل افزایش است. براساس گفته‌‌های او، با توجه به اینکه عدد صندوق‌های سرمایه‌گذاری از 80 هزار میلیارد تومان هم بالا رفته است و هدف از تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری این بوده که تامین تقاضا برای عرضه اوراق صکوکی را که جدید عرضه می‌شود در بازار داشته باشیم، پیش‌بینی می‌شود هم ظرفیت و کشش بازار سرمایه بالاتر برود و هم برنامه‌های دیده‌شده دراین‌باره محقق شود.