۰ نفر

"اقتصاد آنلاین" گزارش می‌دهد؛

ابهام در بخشنامه بخشودگی سود و جریمه تسهیلات/ سرپیچی بانک‌ها از اجرا

۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۵۹
کد خبر: 180321
ابهام در بخشنامه بخشودگی سود و جریمه تسهیلات/ سرپیچی بانک‌ها از اجرا

بانک مرکزی بخشنامه‌ای را به شبکه بانکی ابلاغ کرده که بر اساس آن "بدهکاران بانکی زیر ۱۰۰میلیون تومان، در صورت پرداخت اصل بدهی خود به بانک تا پایان سال جاری از پرداخت سود متعلقه و وجه التزام معاف می‌شوند و صرفا اصل مبلغ تسهیلات دریافتی را پرداخت می‌کنند."

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، این بخشنامه در حالی به شبکه بانکی ابلاغ شده که برای شعب بانک ها و بدهکاران بانکی مبهم است.

بسیاری از شعب بانک های تعیین شده از سوی بانک مرکزی در پاسخ مراجعه مشتریان از اجرای این بخشنامه سر باز زده و در حالی که این بخشنامه بر روی وب سایت بانک مرکزی قرار گرفته، اعلام می کنند که هنوز بخشنامه ای به آنها ابلاغ نشده است.

 پیام های دریافتی از سوی مخاطبان اقتصاد آنلاین نیز حاکی از عدم پاسخگویی شفاف از سوی شعب بانک ها است:

•  سلام خواهشا به این کارمندان بانک بگوید اونایی که بدهی دارن بده کارن نه جنایت کار بعدشم این بخشودگی سود و جرایم وام های بخش کشاورزی اجرای میشه یا خیر به هر بانکی مراجعه میکنیم فقط میخندن و میگن سر کاریه.

•  سلام من آخرین بار سال 91 قسط بندی کردم و اون تاریخ هم اصل وام 8 میلیون بوده حالا که به بانک مراجعه کردم میبینم خود بانک بدون اطلاع به اینجانب سال 93 دو مرتبه تمدید کرده و اصل وام و میگه یا 93 14 تومان شده ، بدون اینکه از مشتری امضا گرفته بشه حالا میگن شما بیا 14 تومان و پرداخت کن من بدبخت از کجا بیارم؟

•  سلام پدرم هفتاد سال دارد تحت پوشش کمیته امداد میباشد پیر وکار افتاده ودیگرقادر به کشاورزی نیست اصل وام پنج میلیون میباشد هیجده میلیون شده توراخدا این کشاورز پیر کارافتاده ازکجا بیاره ...

•  در سال ۸۴ جهت احداث باغ مرکبات طی چند فقره فقره مبلغ۲۶ میلیون تومان از بانک کشاورزی وام گرفتم وتا سال ۹۳ بدلیل خشکسالی و ازبین رفتن باغ درسال۸۹ موفق به باز پرداخت نگردیدم. در سال ۹۳ به اصرار بانک بدهی راکه با سود وجریمه مبلغ حدود صد میلیون تومان شده بود طبق بخشنامه معافیت از سود سه سال آتی تمدید کردند اکنون بانک می گوید آخرین قراردادت سال ۹۳ بوده پس بدهی شما همان صد میلیون است واگر تمدید نکرده بودی همان مبلغ ۲۶میلیون بدهکار بودی.پس این بخشنامه به سود کسانی است که به اخطار بانک توجه نکرده بودند وبه بانک مراجعه نکردند. لطفا فکری به حال ما هم که از هستی ساقط شدیم بکنید.

•  سلام ما 80وام گرفتیم 140میلیونشو پرداخت کردیم پارسال بدهی ما شد سیصد میلیون بانک گفت تمدید و قسط بندی کنید که سه سال سالی صد پرداخت کنید براساس بند دال دولت این یه سال سودشو پرداخت میکنه دیروز رفتم بانک گفتن بدهی شما شده 400میلیون اخرین قرارداد شما اینقده باید 400پرداخت کنی خدا اخه یه تولید کننده ور شکسته از کجا بیاره بخدا شده بود کلیه مو بفروشم اصل وام 80میلیونو پرداخت میکردم خدایا این چه قانونیه چرا دولت کاری واسه ما نکرد بعد ششش ماه بانک داره به ریشمون میخنده.

•  سلام لطفاً تاریخ محاسبه بخشودگی را از زمان تصویب طرح در مجلس محاسبه نمایید چون ما بارها به بانک رفته و درخواست تسویه وام نمودیم و آنها بیان داشتند هنوز بخش نامه دست ما رو نگرفته است و ناچاراً با فشار زیاد بانک و محاسبه سود 27 درصدی آن را در 951029 تمدید کرده ایم و اکنون که بخش نامه آمده آقایان بیان می کنند شامل حال شما نمی شود .....

• واقعا استاد سرکار گذاشتن هستید !!!عمدا به آخر سال کشاندیدش تا دیگر نتونیم حتی از یه بانکی وام بگیریم تا اصل پولمان را پس بدهیم واز طرفی تازه با این بخشنامه عجیبتان !!!که اخرین قرارداد بین مشتری وبانک را ملاک قراردادید از سود وجریمه 400میلیون تومانی 10هزارتومان کم میشود !!!شمااینرا بخشش میگذارید !!!

• با هزار بدبختی پول جور کردم میرم بانک میگه چیزی به ما ابلاغ نشده بهش ابلاغیه بانک مرکزیو نشون دادم میگه مدیر عامل بانک باید ابلاغیه بده به سرپرستی ، سرپرستی هم به شعب ، کاملا آشکاره که دارن زیر بار این کار نمیرن . کسی صدای مارو میشنوه ما همون مردمیم ...

• بخشنامه اش به بانکها اومده که فقط اصل پول روبگیرند و همه سود ودیر کرد رو ببخشند، ولی بانکها مین تا بودجه اش دولت بهشون نده اجرا نمیکنن، درضمن اگر تا آخر سال اجرا نشود به طور اتوماتیک این بخشنامه لغو میشه و دوباره در سال جدید باید مجلسه مصوبه جدید تصویب کنه که به احتمال زیاد همینجورخواهد شد

• سلام ماشین کارم فروختم تانجات پیداکنم ولی هنوز خبری نیست حال نه کاردارم نه ازبدهی نجات پیدا کردم تراخدا کاری کنید

• امروز جهت پیگیری بخشنامه برای چندمین بار به بانک مراجعه کردم طبق معمول گفتند هنوز بخشنامه به دست ما نرسیده. برای اطمینان به چند بانک دیگه سر زدم همه بانکها فقط یک چیزی میگن " بخشنامه به دست ما نرسیده". اما چیزی که جالبه اینه که اگه دولت یا بانک مرکزی به بانکها میگفت که به جای 6 درصد جریمه دیر کرد 60 درصد دیر کرد از مردم بگیرید، بانکها از همون روز و همون لحظه وهمون ساعت بخشنامه رو اجرا میکردن و مردم رو به صلابه میکشیدن و خیلی مودبانه میگفتن دستور هست چاره ای جز اجرا نداریم.

گفتنی است؛ بر اساس این گزارش این بخشنامه مشمول حال کسانی که اقدام به تمدید قرارداد خود با بانک ها کرده اند نمی شود و این در حالی است که عده ای بر اساس اخطارهای بانک اقدام به تمدید قرارداد خود با بانک کردند اما عده ای که به اخطارهای بانکی توجه نکرده اند اکنون مشمول بخشودگی شده اند.

 از سوی دیگر درحالی در این بخشنامه آمده که سود متعلقه به تسهیلات بخشیده می شود که مراجعه به شعب بانک ها نشان از آن دارد در هر موردی که گیرنده تسهیلات پیش ازموعد پایان قرارداد قصد تسویه تسهیلات خود را داشته باشد از روز تسویه به بعد مشمول پرداخت سود نخواهد شد و این بخشنامه صرفا مربوط به بخشودگی جرایم است و مانده مطالبات غیرجاری تا پایان سال 1394 و مانده بدهی سال 1395 اعم از جاری و غیرجاری تسهیلات اعطایی تا سقف 100 میلیون تومان است.