۰ نفر

بیمه تکمیلی گروهی: مزایای پوشش ها و شرایط شرکت‌ ها برای بیمه درمان گروهی

۲۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۴۴
کد خبر: 621318
بیمه تکمیلی گروهی: مزایای پوشش ها و شرایط شرکت‌ ها برای بیمه درمان گروهی

بعضی خدمات و محصولات بیمه‌ای، مانند بیمه درمان گروهی می‌توانند هم برای شرکت و هم برای کارمندان آن‌ها سودمند باشند.

وقتی شرکتی برای کارمندان خود اقدام به خرید بیمه تکمیلی گروهی کند، یک خدمت ویژه در نظرگرفته است و از این رو اعتبارش نزد کارمندان خود بیشتر می‌شود. از طرفی کارمندان هم علاوه بر پرداخت هزینه کمتر و آن هم به صورت قسطی، می‌توانند از پوشش‌های درمانی بیشتری بهره‌مند شود. مسئله اینجاست که هنوز خیلی از کارمندان و حتی مدیران شرکت، اطلاعات کافی در خصوص این نوع بیمه ندارند. شاید هم اعتقادی ندارند. به هر حال، اگر شما جزو این گروه هستید یا در خرید بیمه گروهی دودل هستید، مطالعه ادامه این مقاله توصیه می‌شود. مطمئنا بعد از خواندن مطالب، نظرتان در خصوص این بیمه عوض خواهد شد.

بیمه تکمیلی گروهی چیست؟

از نظر تعریف اولیه، بیمه تکمیلی گروهی با بیمه تکمیلی انفرادی که بیشتر افراد از شرکت‌های بیمه خریداری می‌کنند، تفاوتی ندارند. هر دو برای کاهش هزینه‌های درمانی افراد استفاده می‌شوند. از آنجا که بیمه‌های پایه، فقط درصد کمی از هزینه‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد، از این رو، داشتن بیمه تکمیلی در کاهش شدید هزینه‌ها بسیار کمک کننده خواهد بود؛ به ویژه در روزهایی که نه تنها هزینه‌های درمانی، بلکه قیمت داروها و دیگر خدمات مرتبط با پزشکی هم افزایش شدیدی داشته‌است.

2

بیمه درمانی گروهی هزینه‌های پزشکی را جبران می‌کند.

بیمه درمان گروهی در حقیقت نوع بیمه تکمیلی است که شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف دولتی و خصوصی می‌توانند برای تحت پوشش قرار دادن کارمندان خود استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین شرط‌های این بیمه‌نامه، تعداد افراد است. در حال حاضر، تعداد افراد سازمان و شرکت‌ها برای استفاده از این نوع بیمه حداقل باید ۵۰ نفر باشد. البته برای بعضی شرکت‌های بیمه، این تعداد کمتر (۱۱ نفر) و حتی برای بعضی دیگر، بیشتر یعنی ۱۰۰۰ نفر تعریف شده‌اند. این مورد بیشتر برای سازمان‌های دولتی مناسب است.

بیمه درمان تکمیلی گروهی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

بیمه درمان گروهی فقط به سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی که دارای چندین کارمند هستند، تعلق می‌گیرد. در گذشته، هر شرکت و سازمان برای استفاده از این نوع بیمه، حداقل باید ۵۰ نفر کارمند می‌داشت؛ اما با توجه به قانون جدید بیمه، امکان خرید بیمه تکمیلی گروهی برای شرکت‌های کمتر از ۵۰ نفر هم امکان‌پذیر است. البته بعضی شرکت‌های بیمه دارای بیمه تکمیلی گروهی هستند.

شرایط کلی شرکت‌ها

مهم‌ترین شرایطی که هر شرکت باید برای خرید این بیمه داشته باشد، شامل موارد زیر هستند:

  • حداقل تعداد کارمندان باید دقیقاَ مطابق با حداقل تعداد تعریف شده در بیمه‌نامه شرکت باشد.
  • تمامی بیمه شده‌ها باید دارای بیمه تامین اجتماعی یا بیمه خدمات درمانی و تحت نظر شرکت یا سازمان خود باشند.
  • شرکت باید دارای کد کارگاهی بیمه باشد.
  • تمامی افراد باید کارمند آن شرکت یا سازمان باشند. به عبارتی تجمع آن‌ها در یک ساختمان یا اداره نباید به دلیل دریافت بیمه گروهی باشد.
  • حداقل ۵۰ درصد از فهرست تامین اجتماعی رد شده توسط سازمان، باید در فهرست بیمه درمان گروهی باشند.
  • بیمه شدگان می‌توانند، فقط افراد تحت تکفل خود را به بیمه درمان گروهی اضافه کنند.
  • حداکثر سن قابل قبول ۶۰ سال است. البته افراد با سن ۶۰ تا ۷۰ سال باید ۵۰% و افراد ۷۰ تا ۸۰ سال سن باید ۱۰۰ درصد حق بیمه اضافه تر پرداخت کنند. افراد بالای ۸۰ سال تحت پوشش بیمه درمان گروهی قرار نمی‌گیرند.

شرایط دریافت برای شرکت‌هایی با کمتر از ۵۰ نفر

شرکت‌هایی که کمتر از ۵۰ نفر کارمند دارند، باید شرایط و موارد زیر را برای خرید بیمه تکمیلی گروهی در نظر بگیرند:

  • پرداخت هزینه‌های معاینه‌های پزشکی در صورت تشخیص پزشک بیمه‌گر
  • یکسان بودن سقف تعهدات بیمه‌گر برای تمامی اعضای خانواده یا گروه
  • پرداخت نکردن هزینه‌های درمانی موارد خاص
  • رد کردن افراد بر اساس تشخیص پزشک بیمه‌گر
  • پرداخت نکردن هزینه های زایمان طبیعی و سزارین و بیماری‌هایی با سابقه قبلی

البته باید گفت که این شرایط ممکن است در هر شرکتی متفاوت باشد. بنابراین لازم است که قبل از انتخاب هر شرکت، از شرایط آن مطلع شوید.

مزایای بیمه درمان گروهی

همان‌طور که در بالا هم نوشتیم، در تعریف بیمه‌نامه انفرادی و گروهی تفاوتی وجود ندارد؛ اما بیمه گروهی مزایایی دارد که کارمندان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. این مزایا شامل موارد زیر است:

  • امکان استفاده از خدمات بیمه درمانی برای تمامی سازمان و شرکت‌های فعال در هر حوزه کاری
  • پرداخت هزینه کمتر و قسطی به ویژه برای طرح‌های ممتاز و عالی هر شرکت بیمه
  • امکان استفاده از دو طرح مختلف
  • صدور معرفی نامه آنلاین
  • نیاز نداشتن به بررسی پزشکی
  • داشتن دوره انتظار کمتر نسبت به نوع انفرادی (شرکت‌های بیمه برای دوره انتظار در نوع گروهی قوانین مختلفی دارند. برای مثال، بعضی شرکت‌ها ممکن است که دوره انتظار ۶ ماهه برای زایمان داشته باشند و در بعضی شرکت‌های دیگر چنین چیزی تعریف نشده باشد. البته بیشتر شرکت‌ها برای شرکت‌هایی با بیش از ۱۰۰۰ نفر، دوره انتظاری ندارند.)
  • امکان استفاده از خدمات گسترده پزشکی (بعضی از خدمات درمانی مانند ارتودنسی تحت پوشش بیمه تکمیلی انفرادی نیستند و امکان اضافه کردن آن حتی با پرداخت حق بیمه اضافه هم وجود ندارد. در صورتی که شرکت‌ها و سازمان‌ها با پرداخت مبلغ اضافه‌تر می‌توانند هزینه‌های دندانپزشکی و دیگر خدمات را تحت پوشش قرار دهند.)
  • بهره مندی از معافیت‌های مالیاتی

3

بیمه تکمیلی گروهی هزینه عمل جراحی را جبران می‌کند.

تعهدات بیمه تکمیلی گروهی

تعهدات پایه بیمه درمان انفرادی و گروهی یکسان است؛ اما در نوع گروهی می‌توان تعهدات بیشتری را در نظر گرفت. بیشتر شرکت‌های بیمه دارای طرح‌های خاص و با میزان پوشش بیشتری نسبت به نوع انفرادی هستند. همچنین می‌توان بعضی از هزینه‌های درمانی مانند دندانپزشکی را با پرداخت حق بیمه اضافه‌تر، تحت پوشش بیمه درمان گروهی آورد.

چند نکته مهم در خصوص بیمه درمان گروهی

چند نکته مهم زیر را در خصوص بیمه تکمیلی گروهی باید در نظر بگیرید:

  • میزان فرانشیز در هر شرکتی متفاوت است. در حالت کلی فرانشیز بین ۱۰ تا ۴۰ درصد است.
  • در بعضی شرکت ها، قوانین مربوط به میزان تعهد و غیره ممکن است که با متفاوت باشند.
  • افراد حتما باید عضو شرکت یا سازمان باشند و برایشان از طرف شرکت بیمه رد شود. همچنین فقط می‌توانند، افراد تحت تکفل خود را اضافه کنند.

خرید بیمه درمان گروهی از بیمه دات کام

بیمه تکمیلی گروهی، برای شرکت‌ها و سازمان‌ها یک فرصت طلایی است؛ نه تنها به مدیران، بلکه به کارمندانشان امکان پرداخت هزینه‌های کمتر درمانی را می‌دهد. البته خیلی مهم است تا شرکتی انتخاب شود که شرایطش به شرایط آن شرکت و کارمندانش نزدیک‌تر باشد. اگر شما هم مدیر شرکت با هر تعداد کارمندی هستید، می‌توانید برای خرید بیمه درمان گروهی با کارشناسان بیمه دات کام تماس بگیرید تا کامل شما را در خرید راهنمایی کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیمه تکمیلی گروهی به سایت بیمه دات کام مراجعه نمایید.

این مطلب پرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.