۰ نفر

برنامه‌ریزی جدی برای از سرگیری تجارت با ترکیه

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۱۷
کد خبر: 435359
برنامه‌ریزی جدی برای از سرگیری تجارت با ترکیه

سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که برنامه‌ریزی جدی برای از سرگیری تجارت میان ایران و ترکیه در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، براساس اطلاعات اعلام شده از سوی این سازمان در جلسه‌ای که اخیرا با حضور رییس سازمان توسعه تجارت و نمایندگانی از اتاق‌های بازرگانی و وزارتخانه‌های بهداشت، راه و شهرسازی، امور خارجه و کشور برگزار شده،  پروتکل‌های بهداشتی برای تسهیل تجارت میان ایران و ترکیه مجددا بررسی شده است.

در پایان این جلسه دستگاه‌های ذیربط اعلام کردند که آمادگی انجام هماهنگی‌های لازم برای از سرگیری تجارت میان دو کشور را دارند و می‌توان به فعال شدن مرزهای جاده‌ای امیدوار بود. همچنین در این جلسه اعلام شد که تردد مشترک ریلی میان ایران و ترکیه ادامه خواهد داشت.

سید جلال ابراهیمی – مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیه ، اعلام کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در حال حاضر مرزهای زمینی مشترک جز برای موارد بسیار خاص و محدود مانند بازگرداندن راننده‌های ایرانی از اروپا، بسته است اما مسیر ریلی مشترک میان ایران و ترکیه فعال است.

به گفته وی با توجه به حجم بالای تجارت میان دو کشور و همچنین استفاده ترانزیتی که دو طرف از مرزهای یکدیگر می‌کنند، قاعدتا نمی‌توان مرزها را به شکل طولانی مدت بست اما با توجه به شیوع ویروس کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهمیت فراوانی دارد.

 براساس آخرین گزارش‌ها از عملکرد تجاری ایران در سال ۱۳۹۸ ترکیه با افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی واردات خود از ایران پس از چین و عراق در رده‌ سوم واردکنندگان کالا قرار داشته است.

مرزهای دو کشور تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا از هفته‌های پایانی سال گذشته بسته شد اما مسیر برای از سرگیری تجارت مشترک همچنان ادامه دارد.