۰ نفر

جریان تجارت کند است؛ اما متوقف نیست

۲۸ فروردین ۱۳۹۹، ۵:۲۲
کد خبر: 431742
جریان تجارت کند است؛ اما متوقف نیست

مسیرهای تجاری کشور بسته نیست و با وجود تمام محدودیت ها، کالاهای ایرانی به برخی از کشورهای همسایه صادر می شود. مسعود کمالی اردکانی، سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت می گوید: «صادرات کالاهای غیرنفتی جریان دارد اما فرآیند آن کُند است.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در حالی که برخی ها عنوان می کنند تمام کشورهای همسایه ایران مرزشان را بسته اند و معلوم نیست چه زمان باز خواهد شد، سازمان توسعه تجارت خبرداد که مرز برخی از کشورها که مرز مشترک با ایران دارند باز است و تعدادی از مرزها که بسته شده بزودی فعال و تردد در مابقی مرزها با رعایت پروتکل های بهداشتی از هفته های آتی مقدور خواهد شد، لذا تجار و فعالان اقتصادی نباید نگران از دست دادن بازار کشورهای هدف خود باشند.

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت عنوان می کند:«سازمان توسعه تجارت با همکاری سایر بخش ها همچون گمرک و وزارت امور خارجه وسایر دستگاه های اجرایی مرتبط در حال رایزنی برای بازگشایی مرزها و صادرات کالا است.» طبق آمارگمرک و اطلاعاتی که سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است، سال گذشته بیش از 41.3 میلیارد دلار کالا از ایران صادر شده است که ازاین میزان صادرات سهم کشورهای همسایه روند رو به رشدی داشته است. سال 97 از 44.3 میلیارد دلار کالایی که به کشورهای مختلف صادر شده است، سهم کشورهای همسایه ازعدد یاد شده 55 درصد بوده است ولی اکنون با بررسی کارنامه صادراتی کشور این رقم به 60 درصد رسیده است. یعنی از 41.3 میلیارد دلاری که ایران کالا صادر کرده است، به گفته سازمان توسعه تجارت سهم کشورهای همسایه به بیش از 60 درصد رسیده است. البته افزایش سهم از بازار کالایی کشورهای همسایه موضوعی است که از سال های پیش درهدف گذاری دولت قرار گرفته بود.

رشد 15 درصدی صادرات کشور

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت گفت:«میزان صادرات کشور در سال گذشته از نظر وزنی 14 تا 15 درصد افزایش یافته و از نظر ارزشی 7 درصد کاهش داشته است که البته این کاهش به خاطر تغییر قیمت پایه صادراتی کالاهاست، اگر کاهش قیمت پایه صادراتی را در نظر نگیریم از نظر ارزشی هم شاهد رشد صادرات می بودیم.»

افزایش سهم ایران از بازار کشورهای همسایه

او ادامه داد:«با توجه به شرایط کشورعملکرد صادراتی کشوردرسال گذشته قابل قبول بوده و اعداد به دست آمده خارج از پیش بینی ها بوده است، این روند نشان می دهد که ایران می تواند سهم بیشتری در بازار کالایی کشورهای همسایه داشته باشد.»

کمالی اردکانی برای سال جاری پیش بینی کرد که سهم ایران در صادرات کالا به کشورهای همسایه بیشتر خواهد شد.

تا اردیبهشت ماه روند تجارت کند است

اما افزایش صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه و هدف گذاری 50 میلیارد دلاری برای سال جاری چقدر با وجود ویروس کرونا قابل تحقق است؟ آنگونه که کارشناسان عنوان می کنند، کاهش واردات و صادرات کشور مقطعی است و قرار نیست طولانی مدت باشد چرا که تجارت کشورها بهم گره خورده است و هیچ کشوری نمی تواند بدون صادرات و واردات بازار کالایی کشور خود را حفظ کند، بدین جهت پیش بینی می شود تا اردیبهشت ماه وضعیت تجارت روند کندی داشته باشد و در ماه های آتی این روند جبران شود.

هنوز آثار کرونا استخراج نشده است

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت عنوان کرد:«کووید 19 در یکماه آخرسال گذشته نمایان شد و هنوز آثار آن بر تجارت کشور در سال جاری مشخص نشده است، باید صبر کرد تا به گزارش و تحلیل های درست و دقیق دست یافت. به طور طبیعی و با توجه به شرایط پیش آمده قاعدتاً باید کاهش صادرات در مقایسه با اسفند و فروردین سال گذشته داشته باشیم.» او ادامه داد:«کاهش تجارت کالا و کندی جریان واردات و صادرات کالا در مورد کشورهایی که درگیر ویروس کرونا شدند، صدق می کند و ایران هم از این اتفاق مستثنی نیست، اما با تمام این اوصاف در حال تلاش برای عادی سازی جریان واردات و صادرات کشور هستیم.»

مرزهای شمالی عراق باز است

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت درباره وضعیت مرزهای مشترک ایران و عراق گفت: مرزهای شمالی کشور عراق (اقلیم کردستان) کاملاً فعال است و مرزهای  جنوبی این کشور تا چند هفته پیش باز بود اما به خاطر شیوع ویروس کرونا درعراق مرزها بسته شد، مقامات گمرکی دو کشور در حال رایزنی برای بازگشایی مرز مهران هستند.»

جریان تجارت با عراق متوقف نشده است

او گفت: « اگرچه همه مرزهای عراق باز نیست و به خاطر شیوع کرونا جریان تجارت با افت و خیزی مواجه شده  اما هیچ زمان صادرات کالا به عراق متوقف نشده است و تجارت به صورت مستمر و البته کُند با این کشور ادامه دارد.»

9 میلیارد دلار کالا به عراق صادر شد

کمالی اردکانی ادامه داد:«بازارعراق برای ایران اهمیت بسزایی دارد و تمام سعی ما این است که تجار بدون مشکل دراین بازار فعال شوند، سال گذشته توانستیم به ارزش 9 میلیارد دلار کالا به این کشور صادر کنیم.»

براساس آماری که گمرک ارائه کرده است سال 97 ایران 9 میلیارد دلار کالا به عراق صادر کرده و قرار است این عدد تا سال 1400 بالغ بر12 میلیارد دلار برسد.

مرزهای افغانستان باز است

او درباره مرز مشترک ایران و افغانستان و تأثیری که ویروس کرونا بر مرزهای این منطقه گذاشته است، گفت: «تمام مرزهای مشترک با افغانستان بازاست اما به خاطر رعایت مسائل بهداشتی و کنترل های لازم و صدور ویزا، روند تجارت با این کشور کُند است، براین اساس در مورد صادرات کالا به افغانستان هیچ مشکلی وجود ندارد. از سویی باید گفت که سال گذشته 2.3 میلیارد دلار کالا به این کشور صادر شده است.»

مرز رازی خوی - ترکیه مسدود نیست

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت درباره مرز مشترک ایران و ترکیه، عنوان کرد:« تجارت با این کشور به خاطر ویروس کرونا افت و خیز زیادی داشته است، طی چند هفته گذشته مرزهای ترکیه به روی ایران بسته شده و تنها مرز رازی - خوی (این مرز در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرستان خوی واقع شده است) مسدود نیست. ازاین مرز از طریق وان حمل و نقل ریلی انجام می شود، براین اساس مسیر ریلی با ترکیه باز است.»

مرز مشترک با ترکیه باز می شود

او ادامه داد:«اخیراً مذاکراتی از سوی مقامات گمرکی کشور با طرف ترک صورت گرفته است، تا یکی از مرزهای مشترک با ترکیه باز شود تا بتوان جریان صادرات از کشور و واردات به کشور را دنبال کرد.»

مرز پاکستان بسته است

کمالی اردکانی  درباره مرز مشترک ایران و پاکستان، گفت:« چند هفته است که مرز پاکستان به خاطر شیوع ویروس کرونا بسته شده است. براساس تصمیمی که در شورای امنیت پاکستان اخذ شده  فعلاً این مرز( تا اطلاع ثانوی) بسته است. باید منتظر ماند تا ببینیم دولت پاکستان چه تصمیمی را اتخاذ می کند.»

صادرات 1.2 میلیارد دلار کالا به پاکستان

او ادامه داد:« رایزنی ها برای باز شدن مرز پاکستان در حال انجام است. به هر ترتیب ایران سالانه 1.2 میلیارد دلار کالا به این کشور صادر می کند، از این رو  پاکستان به کالاهای ایرانی نیاز دارد و قاعدتاً این مرز باید باز شود.»

مرز ترکمنستان مسدود است

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت درباره مرزهای شمالی کشور که کشورهای ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ارمنستان را شامل می شود، تصریح کرد: «حجم تجارت ایران در قیاس با کشورهایی چون عراق، افغانستان و ترکیه و پاکستان کمتر است ولی این مرزها هم برای ایران جایگاه ویژه ای دارد.» او گفت:«مرز مشترک ایران با ترکمنستان افت و خیز داشته و فعلاً بسته است و به نظرمی رسد تا نیمه اردیبهشت ماه مسدود باشد. از سویی مرز ایران و جمهوری آذربایجان؛ وضعیت خوب و مسیر باز است و تردد کالا وجود دارد و حتی کالاها از این مرز به روسیه صادر می شود.»

مرز ارمنستان باز است

او خاطرنشان کرد:« مرز مشترک ایران و ارمنستان هم با وجود افت و خیزهایی که داشته در حال حاضر اغلب مسیرهای آن باز است، تردد کالا به غیرازمحصولات کشاورزی، مواد غذایی و محصولات منشأ حیوانی به خاطر رعایت پروتکل های بهداشتی به کندی صورت می گیرد. »

کالا به روسیه صادر می کنیم

کمالی اردکانی تصریح کرد:« تجارت کالا با قزاقستان و روسیه هم با رعایت پروتکل های بهداشتی در جریان است اما با کندی دنبال می شود.» سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ادامه داد: «با شرکای اصلی تجاری کشور امکان تبادل کالا وجود دارد و ایران وضع نسبتاً مناسبی با همسایگان  دارد. با بهبود شرایط روند تجارت مانند ماه های پیش می شود.»

75 درصد رشد تجارت با اوراسیا

او درباره تجارت با اوراسیا و اینکه این امر با چه مشکلاتی روبرو شده است، افزود:«صادرات کشور به اوراسیا در سال گذشته بیش از 75 درصد رشد ارزشی داشته است که این اتفاق به خاطر انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی با اوراسیا بود.»

کمالی اردکانی تصریح کرد:« شرایط اوراسیا خارج از شرایط کلی تجارت کشور نیست واگر چه با کندی دنبال می شود اما جریان تجارت درحال حرکت است. قطعاً بعد از رفع مشکلات کرونا تمام کاهش ها جبران می شود.»