۰ نفر

کرونا بر سلامت چای ایرانی تأثیر ندارد

۲۰ فروردین ۱۳۹۹، ۵:۴۵
کد خبر: 429659
کرونا بر سلامت چای ایرانی تأثیر ندارد

جنب و جوش و رفت و آمد بین مزرعه و خانه و بین شهر و روستا در بهار افزایش یافته است و در استان گیلان تا چند روز دیگر فصل چیدن برگ سبز چای آغاز می شود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، چایکاران باید چای های چیده شده را تحویل کارخانجات دهند. این کاری است که مردم روستاهای لاهیجان و لنگرود هر سال انجام می دهند و روالی است که با گردش فصل ها مدام تکرار می شود. اما کرونا امسال این فعالیت تکراری و روال هر ساله کشاورزان گیلانی را به استثنا تبدیل کرده است.

برداشت چای مانند نشاکاری در شمال کاری گروهی است . اما برای پیشگیری از کرونا امسال چگونه انجام می شود؟ ارتباط بین کشاورز و کارخانه چگونه است؟ تولید و بسته بندی چای چگونه انجام می شود تا ضوابط پیشگیری از کرونا هم رعایت شود؟ و...

«حبیب جهانساز»، رئیس سازمان چای کشور  گفت: برای برداشت چای و نحوه تحویل این محصول به کارخانجات و بسته بندی آن تابع دستورالعمل‌ها و مصوبات ستاد کرونا هستیم، بنابراین خدمت رسانی به بهره برداران با سازوکار‌های اندیشیده شده ادامه خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه کرونا تمام فعالیت های مربوط به نیروی انسانی را تحت تأثیر قرار داده، افزود: خوشبختانه این ویروس در کار چایکاران و کارخانجات چای خللی ایجاد نکرده و  نخواهد کرد و مردم می توانند با خیالی راحت و آسوده از این محصول استفاده کنند. در این رابطه سازمان چای کشور با همکاری وزارت بهداشت پروتکل هایی را مبنی بر رعایت نکات بهداشتی از سوی چایکاران و کارخانجات چای تهیه کرده که با ابلاغ آن تمام چایکاران و کارخانجات چای می توانند به کار خود ادامه دهند.

جهانساز افزود: در جلسه ای که بدین منظور با حضور تیم بهداشتی وزارت بهداشت در گیلان و معاونت غذا وداروی استان و شبکه بهداشت لاهیجان که قطب چای شمال کشور است، تشکیل شد همه متفق القول بودند که چای تولیدی وعرضه شده در بازار کاملاً سالم و بهداشتی است و ویروس کرونا هیچ تأثیری بر روند تهیه این محصول از چیدن برگ سبز گرفته تا مرحله خشک کردن آن ندارد. زیرا برگ سبز چای در دمای بالای 100 درجه خشک می شود و در مرحله بسته بندی هم نکات بهداشتی مانند ضدعفونی کردن دستگاه ها و استفاده کارگران از ماسک و دستکش کاملاً رعایت می شود. از طرفی هم چای خشک هنگام استفاده در دمای بالای 75 درجه دم می کشد و کاملاً تمیز و عاری از هر گونه ویروس خواهد بود. بنابراین مردم با خیالی آسوده می توانند این دمنوش لذتبخش که راهی هم برای پیشگیری از بیماری کرونا شناخته شده را مصرف کنند.

رئیس سازمان چای کشور به فعالیت کشاورزان چایکار و تحویل این محصول به کارخانه ها اشاره کرد و افزود: تمام کارخانه ها باید پروتکلی که از سوی ستاد کرونا ابلاغ می شود را اجرا کنند. براساس این پروتکل مقرر شده در تمام کارخانه های چای یک کارشناس بهداشت محیط حضور و بر نحوه کار کارگران به لحاظ رعایت نکات بهداشت فردی نظارت داشته باشد. به این منظور که در تمام این کارخانه ها کارگران موظفند حین انجام کار از ماسک و دستکش و همچنین ژل های ضدعفونی کننده استفاده کنند. تمام افراد دست اندرکار در کارخانه هم از سوی کارشناس بهداشت روزانه تب سنجی می شوند تا اگر مورد مشکوکی بود زودتر تشخیص داده شود.

به گفته وی از روز سه شنبه گذشته(19 فروردین ماه) برای بستن قرارداد چایکاران با کارخانه ها اعلام آمادگی شده و امسال هم کار طبق روال سالهای قبل انجام می شود. .

جهانساز همچنین درباره حضور چایکاران برای تحویل برگ سبز چای به کارخانه ها با توجه به رعایت فاصله گذاری اجتماعی که در حال حاضر در کشور اعمال می شود نیز اظهار داشت: صاحبان کارخانه های چای موظف شدند روستاها را تقسیم بندی کنند تا چایکاران هر روستا در یک روز مشخص برای تحویل محصول خود به کارخانه مراجعه کنند تا به این شکل از تجمع نیز جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: نحوه چیدن برگ سبز چای هم با ماشین های مخصوص و معمولاً بدون دخالت دست انجام می شود و فاصله ها هنگام چیدن با دست هم رعایت خواهد شد بنابراین نگرانی بابت آلوده بودن آنها وجود ندارد.

رئیس سازمان چای کشور در ادامه از بازگشت ۴۰۰ هکتار از باغات چای رها شده گیلان به چرخه تولید با اجرای سیاست‌های حمایتی خبر داد و اظهار داشت: نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای امسال هم توسط شورای اقتصاد اعلام شده که بر اساس مصوبه جدید این شورا امسال نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک،  4هزار و 600 تومان و برگ سبز چای درجه دو، 3هزار و 300 تومان تعیین شده است. به گفته وی فصل برداشت برگ سبز چای در گیلان در صورت مساعد بودن شرایط جوی از اوایل اردیبهشت ماه شروع می شود.