۰ نفر

ورود تعزیرات به بازار فروش تجهیزات غیر استاندارد حفاظت شخصی

۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۳۹
کد خبر: 419177
ورود تعزیرات به بازار فروش تجهیزات غیر استاندارد حفاظت شخصی

معاون روابط کار وزیر کار با تاکید بر ورود سازمان تعزیرات حکومتی به بازار فروش تجهیزات و وسایل حفاظت شخصی غیراستاندارد، گفت: کمیته‌های تشخیص مشاغل سخت و زیان آور باید یک یک بازنگری روی واحدهای تولیدی داشته باشند و واحدهای تولیدی را با ایمن سازی از گروه سخت و زیان آور خارج کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا ، حاتم شاکرمی گفت: امروز در کشور حدود ۲۰ هزار کمیته حفاظت فنی در واحدهای تولیدی داریم که باید نسبت به آموزش و نظارت بر روی این کمیته‌ها اقدام کنیم زیرا کمیته‌های حفاظت فنی نقش مهمی در افزایش ایمنی نیروی کار دارند.

به گفته وی تقویت کمیته‌های فنی در واحدهای تولید در جهت صیانت از ایمنی کارگران و نیروهای کار امری ضروری است.

نظارت تعزیرات حکومتی بر مراکز فروش وسایل حفاظت شخصی

معاون روابط کار وزارت کار با انتقاد از فروش وسایل ایمنی کار و حفاظت شخصی غیر استاندار در بازار تهران گفت: متاسفانه عده ای برای کسب سود وسایل غیر استاندارد و غیر ایمن را از چین وارد کشور می کنند و فاجعه می آفرینند در حالی که نباید اجازه چنین کاری  را بدهیم و تعزیرات حکومتی باید ورود کند و  مراکز فروش و عرضه این وسایل را مورد نظارت قرار بدهد.

شاکرمی که در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار در سالن همایشهای اداری نمایشگاه بین المللی تهران سخن می گفت، ادامه داد: در چند سال گذشته بر روی کارهای سخت و زیان آور تمرکز داشتیم و بسیاری از نیروهای کار با استفاده از این قانون بازنشسته شدند و ما می‌توانستیم با ایمن سازی محیط، تعداد مشاغل سخت و زیان آور را کاهش دهیم چون تداوم این شرایط هم نارضایتی کارفرما را به دنبال داشت و هم مشکلاتی را برای نیروی کار ایجاد می کرد.

بازنگری کمیته های تشخیص سخت و زیان آور و ایمن سازی واحدهای تولیدی

وی با بیان اینکه بسیاری از کارفرمایان در پرداخت چهار درصد مشاغل زیان آور به سازمان تأمین اجتماعی مشکل دارند افزود: کمیته‌های تشخیص مشاغل سخت و زیان آور باید یک بازنگری روی واحدهای تولیدی داشته باشند و واحدهای تولیدی را با ایمن سازی از گروه سخت و زیان آور خارج کنند.

معاون روابط کار وزیر کار در ادامه مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و ایمنی کار را بازویی قوی در اجرا و تدوین آیین نامه‌های شورای عالی حفاظت فنی و ایمنی کار دانست و گفت: این مرکز باید تغییر نگرش، فرهنگ و آموزش ایمنی را در دستور کار قرار دهد و از روش‌های سنتی فاصله گرفته و به سمت فناوریهای نوین پیش برود.

شاکرمی تصریح کرد: مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار باید گزارشی از عملکرد ۵۰ ساله خود تهیه کند تا مشخص شود در سطح بین المللی چه جایگاهی دارد.

انجام تست آلایندگی از ۲۰ هزار واحد تولیدی

امیر عباس پرکنی رییس مرکز تحقیقات فنی و بهداشت کار نیز در این همایش با بیا اینکه مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی در طول پنجاه سال گذشته در جهت حفظ و صیانت از نیروهای کار و بالا بردن دانش و ایمنی کار کارگران فعالیت کرده است، گفت: مرکز فنی و بهداشت کار تا کنون روی ۲۰ هزار واحد تولیدی تست آلایندگی انجام داده و از ۷۵ هزار مورد وسیله حفاظت شخصی تست ایمنی گرفته و در میان بنگاههای تولیدی نیز ۱۵ میلیون پوستر آموزشی توزیع کرده است.

وی همچنین از امضای تفاهم نامه‌ با سازمان نظام مهندسی معدن، شرکت توزیع نیروی برق تهران و بعضی نهادها خبر داد و گفت: انعقاد این تفاهم نامه ها در راستای اجرای سیاست های آموزشی و تخصصی این مرکز به ویژه صیانت از نیروهای کار بوده است.

به گفته رییس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مرکز طی ۱۰ سال گذشته در بخش فنی بیش از  هفت میلیون و  ۵۰۰ هزار نفر آموزش و در بخش خدمات نمایشگاهی ۵۰۰ هزار نفر ساعت آموزش داشته است.

پرکنی در عین حال بودجه مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی بهداشت و ایمنی کار ایران  را ناچیز عنوان کرد و گفت در مقایسه با دیگر کشورها بودجه این مرکز کمتر از یک هفتصدم بودجه دیگر کشورها است به نحوی که بودجه آژانس ایمنی کار کره با ۸۰۰ کارمند حدود ۴۱۱ میلیون دلار است و انیستیتو ایمنی کار فنلاند با ۵۰۰ کارگر بودجه ۴۱۱ میلیون دلاری دارد.