۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

تاجری که نعل وارونه می‌زند و سفیر چین جور می‌کند!

۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۱۳
کد خبر: 338094
تاجری که نعل وارونه می‌زند و سفیر چین جور می‌کند!

اسدالله عسگر اولادی کسی است که این روزها اظهاراتش نقل محافل شده، به طوری که نائب رییس اتاق ایران در توئیت خود او را شخصی خطاب کرده که نعل وارونه می‌زند.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ حدود دو ماه پیش در مراسم اهدای لوح امین الضرب، اسدالله عسگراولادی به اعتراض از بخشنامه تعهد ارزی اظهار کرد که "من با 64سال سابقه در امر تجارت برای اولین بار است که حدود دو ماه بیکار هسستم و با ندانم کاری بانک مرکزی صادرات کشور قفل شده است ." "بارها گفته‌ام نیما برای کشورهای دیگر وجود خارجی ندارد و طرف‌های خارجی برای انتقال پول از ما بانک می‌خواهند نه نیما".

این صحبت‌های جنجالی رییس اتاق ایران و چین واکنش بانک مرکزی را در پی داشت، به طوری که روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد که دو شرکت صادراتی عسگراولادی تا پایان آبان ماه سال جاری بالغ بر 16.6میلیون یورو صادرات داشته و ارز حاصل از صادرات را وارد چرخه اقتصادی نکرده است.

در واکنش به گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی، عسگراولادی دو روز پیش در یک نشست خبری که در واقع یک پروپاگاندای انتخاباتی بود، بانک مرکزی را به لجبازی با خودش متهم کرد و گفت: حاضرم تمام اسناد مرتبط با فروش ارز صادراتی ام را به مراجع صالح ارائه دهم، بانک مرکزی با من لجبازی کرده وجلسه مشترک برگزار نمی کند.

 بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، عسگر اولادی همچنین اعلام کرد که از سال ها قبل صادرات خود را آغاز کرده و در آن زمان رئیس کل بانک مرکزی و روابط عمومی‌اش هنوز به دنیا نیامده بودند اما آن‌ها اکنون حرف‌های دروغی را مبنی بر عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به وی نسبت می دهند.

او همچنین مدعی شده که در شش ماه ابتدایی امسال کمتر از یک میلیون دلار صادرات داشته و ادعای بانک مرکزی در خصوص صادرات 16میلیون دلاری وی غلط بوده و مدتی است به دلیل سازوکار نیما کارش را رها کرده است.

رییس اتاق مشترک ایران و چین  پا را فراتر گذاشته و گفته که سفارت چین را او برای همتی جور کرده و به خاطر همین الطاف، رییس کل بانک مرکزی باید برای ارائه ادله‌اش با او جلسه بگذارد.

در واکنش به این اظهارات عسگراولادی، پدرام سلطانی نائب رییس اتاق بازرگانی ایران در توییتی نوشت: "کسی که می‌گوید سامانه نیما را خارجی‌ها نمی‌شناسند و امکان عرضه ارز در آن نیست، نعل وارونه می‌زند. ساده بگویید نمی‌خواهم ارز به سامانه نیما وارد کنم! سامانه نیما یک بانک اطلاعاتی است داخلی برای معامله صادرکننده و واردکننده ایرانی است. مشکل اصلی سامانه نیما نیست بلکه نرخ نیما است."

حال باید منتظر ماند و دید که آیا اسناد صادرات عسگر اولادی منتشر می‌شود یا خیر؟ اما مسلم این است که به نظر می رسد عسگر اولادی بیش از این که به دنبال شفاف سازی و رفع اتهام باشد، به دنبال داغ کردن تنور انتخاباتی و کسب کرسی‌هایی بالاتر از دوره قبل است.