۰ نفر

واردات پارچه دیگر برای تاجران مقرون به صرفه نیست

۱۶ دی ۱۳۹۷، ۹:۳۹
کد خبر: 327051
واردات پارچه دیگر برای تاجران مقرون به صرفه نیست

واردات وسیع پارچه های خارجی به ویژه چینی و ترکی، موضوعی بود که سال ها اعتراض و گلایه فعالان حوزه نساجی کشور را به همراه داشت. اما اکنون با افزایش نرخ ارز تمایل تاجران پارچه به خرید از کشورهای خارجی تا حد زیادی کاهش یافته و کارخانجات نساجی داخل تا حدودی رونق گرفته اند.

بقه گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  نایب رئیس اتحادیه محصولات نساجی اصفهان دراین‌باره  گفت: همین که واردات پارچه به کشور محدود شد، چشم‌انداز بسیار روشنی را پیش روی صنعت نساجی قرار داده است.

مرتضی منصوری افزود: بعد از سال‌ها تلاش برای جلوگیری از واردت پارچه به کشور، افزایش نرخ دلار و هم‌زمانی آن با واردات پارچه و سخت‌گیرانه شدن قوانین گمرکی موجب شد تا اوضاع بازارهای داخلی تا حدودی بهتر شود و درخواست پارچه‌های داخلی افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: دیگر برای تاجران مقرون به صرفه نیست که نسبت به قبل با پرداخت سه یا چهار برابر پول، مسکوت ماندن سرمایه و انتظار چند روزه برای واردات جنس به کشور، از خارج پارچه وارد کنند.

گرانی مواد اولیه، معضل صنعت نساجی

نایب رئیس اتحادیه محصولات نساجی اصفهان گرانی مواد اولیه و عدم کنترل دقیق دولت بر آن را از جمله معضلات فعلی این صنعت دانست و اظهار کرد: اگر دولت با کنترل دقیق، مواد اولیه را با نرخ مناسبی به دست تولیدکننده برساند، قادر خواهیم بود به طور کامل بازار داخل را در دست بگیریم.

وی ادامه داد: متأسفانه کارخانجات پتروشیمی مواد موردنیاز را با قیمت بالا به ما می‌فروشند و ترجیح می‌دهند تولیدات خود را بیش از فروش داخلی، صادر کنند.

منصوری روند واردات مواد اولیه مهمی مانند پنبه و مواد رنگرزی چاپ پارچه را از معضلات اصلی صنعت نساجی دانست و گفت: درحال حاضر حدود 140 تا 150 هزار تن مصرف داخلی پنبه داریم که تنها 30 تا 40 هزار تن، آن هم باکیفیت نه چندان مرغوب در کشور تولید می‌شود.

وی افزود: درحال حاضر نرخ جهانی هر کیلو پنبه 2 دلار و 18 سنت است که برای خریدار ایرانی با دلار هشت هزار تومان چندان مقرون به صرفه نیست.

نایب رئیس اتحادیه محصولات نساجی اصفهان تاکید کرد: اگر دولت برای رساندن پنبه وارداتی به دست تولیدکننده داخلی با قیمتی کمتر تدبیر می‌کرد، به‌طورقطع می‌توانستیم راه 20 تا 30 ساله را در مدت دو تا سه سال طی کنیم.

وی با بیان اینکه پنبه موردنیاز کشور از ازبکستان و تاجیکستان و نخ از هند وارد کشور می‌شود، گفت: در حال حاضر قیمت مواد پتروشیمی بسیار افزایش یافته است، از سوی دیگر موادی که باید با 9 درصد ارزش‌افزوده به تولیدکننده داخلی فروخته ‌شود، با 10 درصد افزایش فروخته می‌شود و سوال این است که چرا دولت کنترل درستی در این زمینه ندارد؟

از تقاضای بازار عقب مانده‌ایم

منصوری در پاسخ به این سوال که تولیدات داخلی صنعت نساجی تا چه میزان قادر به رقابت با محصولات خارجی است، اظهار کرد: یکی دیگر از معضلات صنعت نساجی این است که تنها 30 تا 40 درصد پارچه‌های ایرانی مرغوبیت پارچه‌های خارجی را دارند.

وی افزود: ازجمله دلایل این مشکل، عدم آموزش صحیح فعالان این حوزه در کارخانجات و همچنین به روز نبودن ماشین‌آلات نساجی است که با توجه به افزایش نرخ دلار امکان به‌روزرسانی، نصب و راه‌اندازی آن‌ها در کوتاه‌مدت وجود ندارد.

نایب رئیس اتحادیه محصولات نساجی اصفهان با تاکید بر اینکه نساجی ایران از تقاضای بازار عقب افتاده است، گفت: تقاضای بازار بسیار زیاد است و امکان ارتقای کیفیت تولیدات داخلی چندان وجود ندارد.

وی درباره وضعیت صادرات پارچه نیز، گفت: با تحریم‌هایی که اکنون با آن مواجه هستیم امکان صادرات چندانی به جز کشورهایی مانند عراق و افغانستان وجود ندارد. همچنین منع واردات پارچه از کشورهای دیگر فعلاً برای ما رویدادی مبارک است و باید نسبت به بهبود وضعیت بازارهای داخلی اقدام کنیم.