۰ نفر

رییس اتاق مشترک ایران و عراق در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

پیش‌بینی معاملات 20میلیارد دلاری ایران و عراق/ افزایش 30درصدی مبادلات در5ماه نخست سال

۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۵۴
کد خبر: 297964
پیش‌بینی معاملات 20میلیارد دلاری ایران و عراق/ افزایش 30درصدی مبادلات در5ماه نخست سال

رییس اتاق مشترک ایران و عراق با تاکید بر این که میزان حجم مبادلات این دو کشور در وضعیت خوبی قرار دارد، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم اگر نظام تدبیری ایران و عراق هماهنگ شود معاملات در حد 20میلیارد دلار برای عراق محتمل هست.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ یحیی آل اسحاق در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به حذف دلار از مبادلات تجاری اظهار کرد: حذف دلار از مبادلات تجاری فقط مختص کشور ما نیست بلکه همه کشورهایی که زیر سلطه فشار دلار آمریکا هستند از این وضعیت اظهار نارضایتی کرده‌ و به دنبال خروج از این فشار هستند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تصریح کرد: هر رابطه اقتصادی و غیراقتصادی بین کشور‌ها منجر به مبادله پولی و ارزی می‌شود و آمریکا با پشتوانه ارز خود(دلار) در راس این شبکه قرار گرفته و همه کشور‌ها را دچار مشکل کرده بنابراین با توجه به این شرایط، ایران نیز به فکر حذف این ارز از مبادلات خود شد. 

آل اسحاق با بیان این که مذاکرات ایران با کشورهای ترکیه، عراق و روسیه درخصوص حذف دلار از مبادلات موثر بوده است، افزود: کشور‌هایی همچون چین و روسیه نیز معتقدند آمریکا با این کار به دنبال رسیدن به اهداف خود در حوزه‌های مختلف است به همین خاطر می‌بینیم که کشور چین در سال‌های اخیر سعی کرده دلار را از مبادلات خود حذف کند.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: مبادلات ایران و عراق مدتی است که بر مبنای دلار انجام نمی‌شود و خریداران ما از مرز و یا کارخانه با ریال و دینار و یوان معاملات خود را انجام می‎‌دهند.

رییس مشترک اتاق ایران و عراق به افزایش 30درصدی مبادلات این دو کشور در 5ماه نخست سال جاری اشاره کرد و گفت: میزان حجم مبادلات ما در وضعیت خوبی قرار دارد به طوری که سال گذشته به غیر از صادرات نفتی،  8میلیارد دلار صادرات با ارزی غیر از دلار انجام شده است.

آل اسحاق ادامه داد: در حال حاضر نیز در وضعیت توسعه قرار داریم به طوری که در 5 ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مبادلات ایران و عراق حتی با وجود سیاست‌های جدید ارزی 30درصد افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌کنیم روابط گسترده‌تری بین این دو کشور حاصل شود.

وی با تاکید بر اهمیت عراق به عنوان یکی از مقاصد صادراتی ایران خاطرنشان کرد: عراق به لحاظ استراتژیکی، امنیتی، سیاسی و اقتصادی به عنوان یکی از مقاصد خوب تجاری ایران شناخته می‌شود کما این که رابطه استراتژیکی ایران و عراق بسیار بلند مدت بوده و تحریم‌های آمریکا و مسائل سیاسی رابطه این دو کشور را خدشه‌دار نمی‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با تاکید بر این که عراق امروز به لحاظ سرمایه‌گذاری‌ و تکنیکی دیگر عراق 5 سال گذشته نیست، اظهار کرد: با توجه به امنیتی که در عراق حاکم شده، ایران نیز باید به حوزه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری دقت بیشتری داشته باشد و پیش‌بینی می‌کنیم اگر نظام تدبیری ایران و عراق هماهنگ شود معاملات در حد 20میلیارد دلار بین ایران و عراق محتمل هست.

رییس اتاق مشترک ایران و عراق افزود: عراق سالانه 500میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف را در کشور خود پیش‌بینی کرده که ما باید بتوانیم از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم.

آل اسحاق همچنین درباره میزان واردات از کشور عراق گفت: واردات از این کشور بسیار کم و در حد سالانه 50میلیون دلار است اما باید در این زمینه نیز همکاری‌هایی انجام چراکه عراق نیز به سرمایه‌گذاری‌های مشترک راغب است.