۰ نفر

سازمان ملی استاندارد ایران و غنا برنامه اجرایی امضا کردند

۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۵۸
کد خبر: 295395
سازمان ملی استاندارد ایران و غنا برنامه اجرایی امضا کردند

سازمان ملی استاندارد ایران و جمهوری غنا برنامه اجرایی تفاهم نامه توسعه تجارت امضا کردند که بر اساس آن استانداردهای کالایی بین دو کشور با یکدیگر منطبق می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، این برنامه اجرایی روز شنبه در تهران به امضای «مسلم بیات» معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران و «چارلز آموآکو» معاون ارزیابی انطباق سازمان استاندارد غنا رسید.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد در حاشیه این آیین گفت: سه سال پیش بین سفارت غنا و سازمان ملی استاندارد تفاهم نامه ای امضا شد؛ این تفاهم نامه برای توسعه تجارت توافقی بود و سازمان ملی استاندارد 2 کشور موظف بودند زمینه های مشترک را استخراج و برنامه اجرایی و عملیاتی تهیه کنند.

«مسلم بیات» افزود: با برنامه اجرایی امروز، برای تک تک این فعالیت ها زمان بندی لازم انجام شد تا بر این اساس آنچه در رابطه با تجارت 2 کشور در نظر داریم، عملیاتی شود.

وی اظهار داشت: آنچه امروز انجام شد، تنظیم و توافق روی برنامه های اجرایی تهیه و تنظیم شده بود که در سه بخش استاندارد سازی، اندازه گیری و اندازه شناسی قانونی و ارزیابی و انطباق کالاهای صادراتی و واردتی در حوزه تجارت بین 2 کشور مورد استفاده است.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان استاندارد گفت: با توجه به اینکه مرکز تایید صلاحیت ایران عضو انجمن بین المللی اعتباربخشی (IAF) و سازمان ملی استاندارد عضو هیات مدیره سازمان جهانی استاندارد (ایزو) است، بنابراین تبادل کارشناس و آموزش نیز در این برنامه اجرایی مورد توجه قرار گرفت.

وی اضافه کرد: سازمان ملی استاندارد در 11 سازمان بین المللی عضویت دارد بنابراین داشتن رویکرد مشترک در تصمیم گیری ها و رای گیری ها در مجامع بین المللی نیز مفید است و از آنجایی که کشور غنا نیز در بسیاری از این سازمانها عضو است، در برنامه اجرایی روی این موضوع نیز تاکید شد.

بیات بحث آموزش و تبادل کارشناس و متخصص در حوزه های تایید صلاحیت، اندازه شناسی و در حوز ه هایی همچون نفت که به تازگی کار خود را شروع کردند نیز آخرین مورد توافق در برنامه اجرایی سازمان ملی استاندارد ایران و غنا بود.

جمهوری غَنا کشوری در غرب قاره آفریقا به پایتختی شهر آکرا است؛ پارسال ایران بیش از 6 میلیون دلار کالا شامل روغن صنعتی، انواع فرآورده‌های نفت یا روغن های معدنی قیری، وازلین، قیر نفت، روغن موتور و محصولات آماده شیمیایی خانگی بوده است.