۰ نفر

معاون سازمان ملی استاندارد:

ماندگاری کالاها در گمرک حداکثر 3روز است

۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۲۲
کد خبر: 289359
ماندگاری کالاها در گمرک حداکثر 3روز است

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد گفت: میانگین ماندگاری و خواب کالاها در گمرک های کشور به واسطه این سازمان 2.5 تا 3روز است و تلاش می شود این میزان به حداقل ممکن برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مسلم بیات روز سه شنبه در حاشیه برگزاری گردهمایی 2 روزه مدیران ادارات کل استاندارد منطقه شمالغرب کشور افزود: خواب کالاها در گمرکات متناسب با نوع، حجم و مجوزهای صادر شده برای آن ها متفاوت است.
وی با بیان اینکه در تجارت بین الملل رتبه های کسب و کار کشورها براساس 2 فاکتور زمان ماندگاری کالا در گمرک و هزینه های مترتب آن مشخص می شود، یادآوری کرد: این سازمان با بازنگری شیوه ها و ارتقای آن ها تلاش می کند با به حداقل رساندن این زمان نگذارد آسیبی به مصرف کننده از لحاظ ایمنی و سلامت کالاها وارد شود.
معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: تسهیلاتی برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده تا واحدهایی که مواد اولیه و حدواسط آنها به تایید وزارت صنعت معدن و تجارت رسیده با ثبت این کالاها، در کوتاهترین زمان کالاهای خود را ترخیص کنند.
بیات ادامه داد: تسهیلاتی نیز برای واحدهای بسیار موفق کشور از جمله آنهایی که موفق به اخذ جوایز ملی کیفیت کشور شده اند در نظر گرفته شده تا مواد اولیه و حدواسط خود را در کوتاهترین زمان از گمرک ترخیص کنند.

هیچ یک از وسایل و تجهیزات شهربازی ها نباید بلاتکلیف بماند
معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد با تاکید بر اینکه نباید هیچ یک از وسایل و تجهیزات شهربازی ها بلاتکلیف بماند، گفت: وضعیت تمامی این وسایل و تجهیزات باید براساس انطباق با استاندارد یا غیراستاندارد بودن به شکل کامل مشخص شود.
بیات افزود: اگر تجهیزات شهربازی ها غیراستاندارد بود باید پلمپ شده و به بهره بردار و کسانی که امتیازها را به آنها داده اند و همچنین به معاون دادستان آن شهرستان اطلاع داده شود.
وی با تاکید بر افزایش سطح ایمنی این وسایل در شهربازی ها یادآوری کرد: همچنین باید بازه زمانی مشخص و نسبت به جمع آوری وسایل غیراستاندارد اقدام شود تا از این وسایل به شکل اتفاقی و سهوی استفاده نشود.
معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: در زمان کنونی تمامی وسایل و تجهیزات شهربازی ها مورد بازرسی قرار گرفته و کارهای آزمون آنها یا انجام شده یا در حال انجام است.
بیات افزود: برخی وسایل و تجهیزات غیرمنطبق شهربازی ها نیز باید تعیین تکلیف شود تا از دسترس مردم خارج شود.
وی گفت: پیش از این در یک شهربازی در کرستان با وجود اعلام شدن غیراستاندارد بودن وسایل و تجهیزات آن و پلمپ بودن آنها، از این وسایل به شکل غیرمجاز استفاده شده و منجر به بروز حادثه و فوت یک نفر در آن شده بود.

شرکت های بازرسی در حوزه ارزیابی کیفیت کالاهای وارداتی رتبه بندی می شود
معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد گفت: شرکت های بازرسی که در حوزه ارزیابی کیفیت کالاهای وارداتی فعالیت می کند براساس اصلاح شاخص ها و معیارها از گروه یک تا سه رتبه بندی می شود.
بیات با بیان اینکه با این اقدام ریسک ها و ضعف اطلاعاتی و دانش متناسب با نوع این شرکت ها مدیریت می شود، افزود: بانک مرکزی نیز در خصوص بازکردن ال سی و قراردادهای منعقده براساس این رتبه بندی و شاخص ها عمل خواهد کرد.
وی هدف از گردهمایی مدیران استاندارد مناطق را بازنگری شیوه ها و روش های ارزیابی و انطباق در راستای حمایت از تولید داخل و تسهیل فرآیند کسب و کار در حوزه تجارت بین الملل اعلام کرد و گفت: بررسی عملکرد استان ها برای پی بردن به نقاط قوت و ضعف در حین اجرا و ارایه راه حل ها برای انجام برنامه های عملیاتی از دیگر اهداف این گردهمایی است.
معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: در این گردهمایی نسبت به تهیه یک بسته حمایتی در حمایت از تولید کنندگان خوب داخل کشور و بررسی روش هایی که می تواند نسبت به ارتقای ایمنی و سلامتی کار و کیفیت کالاهای وارداتی کمک کند، اقدام می شود.
بیات افزود: بسته هایی تدارک دیده شده و آنها در گردهمایی های مشترک منطقه ای مورد ارزیابی قرار می گیرد تا به شکل مطلوبتری در ارزیابی کیفیت کالاهای وارداتی و صادراتی استفاده شود.