۰ نفر

گمرک:

ترانزیت خارجی کالا از ایران ممنوعیت ندارد

۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۵۹
کد خبر: 288545
ترانزیت خارجی کالا از ایران ممنوعیت ندارد

گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: عبور کالاها از طریق ایران برای شرکت های حمل و نقل بین المللی منعی ندارد و ممنوعیت وضع شده برای برخی کالاها، تنها مخصوص واردات قطعی آن است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران در بیانیه ای اعلام کرد: در پی دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش و واردات 1339 ردیف کالا و انتشار آن در سطح بین المللی، با سوء برداشت از مفاد این دستورالعمل و تلقی کردن ممنوع شدن ورود این دسته از کالا ها به ایران همراه شده است.
بر این اساس «شرکت های کشتیرانی و حمل و نقل بین المللی خارجی به مشتریان خود در همه کشورها و همچنین به دفاتر و نمایندگی های خود در بنادر مختلف دستور داده اند ضمن رعایت دقیق نکات مربوط به مقررات بین المللی، در خصوص ایران از پذیرش و حمل 1339 ردیف کالای یاد شده به ایران خودداری کنند».
در ادامه این بیانیه آمده است: این اخبار نگرانی های زیادی را برای شرکت های حمل و نقل ایجاد کرده است و شرکت های بین المللی از ترانزیت این کالاها از طریق ایران خودداری می کنند؛ این مسئله کاهش ترانزیت خارجی را به دنبال خواهد داشت، در حالی که دستورالعمل اعلام شده تنها در خصوص واردات قطعی است.
این بیانیه می افزاید: ممنوعیت در نظر گرفته شده برای 1339 ردیف کالا به هیچ عنوان شامل کالاهای ترانزیت خارجی از طریق ایران نمی شود و این فهرست تنها مشمول ممنوعیت صدور مجوز واردات قطعی به کشور و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است و عبور محمولات مشمول این فهرست از قلمرو ایران مجاز است.
محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت سی ‌ام خرداد ماه امسال در نامه ‌ای جدیدترین مصوبه اقتصاد مقاومتی را برای اجرا به سازمان توسعه تجارت ابلاغ کرد؛ برپایه این ابلاغیه، ثبت سفارش و واردات 1339ردیف تعرفه‌ای کالا که شامل بیش از هزار و 400 قلم کالا از جمله خودرو است، ممنوع شد.