۰ نفر

۱۶۰سند همکاری بین ایران و تاجیکستان امضا شده است

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۰:۱۳
کد خبر: 268557
۱۶۰سند همکاری بین ایران و تاجیکستان امضا شده است

سفیر تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران گفت: در 28 سال گذشته و پس از فروپاشی شوروی دو کشور روابط خود را توسعه داده اند که بیش از 160 سند همکاری منعقد شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،  نعمت الله امامزاده در نشست با استاندار بوشهر اعلام کرد: سندهای یادشده در راستای توسعه همکاری تاجیکستان و ایران در بخش اقتصاد ، تجارت و گردشگری است. 
وی یادآورشد: ایران با تاجیکستان دارای مشترکات فراوانی در بخش‌های فرهنگی، تاریخی، زبانی و دیگر عرصه‌هاست که زمینه توسعه و تعاملات را بیش از پیش فراهم کرده است. 
امامزاده اظهارداشت:خط ریلی تاجیکستان و ارتباط با پنج کشور ظرفیت فراوانی را در توسعه و ارتباط با کشورهای منطقه ایجاد کرده که این خط ریلی می‌تواند از طریق چابهار به دوشنبه، ارتباط ریلی ایران و تاجیکستان را برقرار کند. 
سفیر تاجیکستان در ایران از توسعه همکاری دو جانبه در بخش اقتصاد و تجارت و گردشگری خبر داد . 
وی با اشاره به ظرفیت بالای استان بوشهر در عرصه‌های مختلف اقتصادی و گردشگری گفت: بوشهر دارای تاریخ چندهزار ساله است که با تاب آوری و مقاومت در برابر متجاوزان از تاریخ درخشانی برخوردار است. 
سفیر تاجیکستان در ایران گفت: آب و هوای پاک و مطلوب و ظرفیت های مختلف باعث شده تا استان بوشهر نگین خلیج فارس قلمداد شود و زمینه لازم برای توسعه گردشگری را برخوردار باشد. 
وی با قدردانی از استقبال استاندار و مسئولان استان بوشهر گفت: تاجیکستان دارای 4 منطقه آزاد تجاری و اقتصادی است که می‌تواند پذیرای تجار و بازرگانان بوشهری باشد. 
امامزاده با بیان اینکه سال قبل نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های بازرگانی، اقتصادی، فنی و فرهنگی ایران و تاجیکستان در شهر دوشنبه برگزار شد تصریح کرد:در راستای توسعه مناسبات همکاری ایران و تاجیکستان نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری و بازرگانی در ایران برگزار می‌شود. 
استاندار بوشهر نیز گفت:رفت و آمد دانشجویان، استادان و تقویت پیوندها زمینه تعاملات تجاری، فرهنگی و اقتصادی ایران و تاجیکستان را افزایش می‌دهد. 
عبدالکریم گراوند اظهار داشت: استان بوشهر در ابعاد گوناگون دارای ظرفیت مهم و قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری است. 
وی افزود: باید در راستای توسعه روابط دو کشور، دانشجویان، استادان، بازاریان، تجار و فعالان اقتصادی و فرهنگی باهم تعامل بیشتری داشته باشند. 
گراوند با بیان اینکه پیوند دو کشور ایران و تاجیکستان عمیق است گفت: استان بوشهر دارای تمدنی غنی است چراکه قدمت چاپخانه و چاپ نشریات بیش از یک قرن است که نشان از دانایی، فرهنگی و روشنگری مردم این استان است. 
گراوند اضافه کرد: استان بوشهر زمانی پایتخت تجاری ایران بوده است و اکنون این استان پایتخت انرژی معرفی شده که نشان از توانمندی بالای آن است. 
استاندار بوشهر گفت: راه‌آهن شیراز به بوشهر به عنوان یکی از اصلی‌ترین پروژه‌ها برای تکمیل کریدور شمال به جنوب ایران است که امسال عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.