۰ نفر

غفلت از فرصت صادراتی گیاهان پولساز

۲۸ فروردین ۱۳۹۶، ۶:۲۲
کد خبر: 188203
غفلت از فرصت صادراتی گیاهان پولساز

کشور ما از نظر گیاهان دارویی غنی بوده و از ظرفیت بالایی برخوردار است و اگر بتواند از این فرآورده‌ها به شیوه‌ای بهینه استفاده کند، صنعت گیاهان دارویی می‌تواند در توسعه اقتصاد کشور نقش مهمی داشته باشد.

 اگرچه تنوع اقلیمی بالایی در کشور ما وجود دارد، اما از این توانایی‌ها و امکانات آنطور که باید استفاده نمی‌شود. علاوه بر استفاده از گیاهان دارویی به صورت خام می‌توان از آنها به عنوان مواد اولیه دارویی، مکمل دارویی صنایع دارویی و در نهایت به عنوان دارو استفاده کرد. امروزه در صنعت گیاهان دارویی پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف رقم خورده است. در کشور ما نیز با توجه به تنوع گیاهان دارویی و منابع طبیعی ظرفیت‌های خوبی در این حوزه وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، پژوهش‌های سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد بخش بزرگی از جمعیت جهان به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه و مناطق دورافتاده، از گیاهان دارویی و ذخایر غنی طب سنتی و طب گیاهی بومی، به‌منظور رفع نیازهای اولیه بهداشتی و درمانی خود بهره می‌گیرند.

طی چند سال اخیر حرکت‌های بسیار خوبی در زمینه افزایش تولید و استفاده از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی انجام گرفته است، به‌خصوص ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیانی که در زمینه مواد گیاهی فرآوری‌شده فعالیت می‌کنند و محصولاتی با ارزش‌افزوده مناسب را تولید می‌کنند و به بازار مصرف ایران می‌رسانند و صادرات به دیگر کشورها دارند. به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه گیاهان دارویی، اقتصاد دانش‌بنیان در صنعت گیاهان دارویی و داروها و فرآورده‌های گیاهی، پیشران اقتصاد متکی به درون و اقتصاد مقاومتی است.

بنابراین در راستای سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی و با توجه به ضرورت کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی و همچنین تاکید برنامه‌های توسعه و چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور بر توسعه صادرات غیرنفتی و قرار گرفتن ایران در بین 12 کشور برتر در زمینه گیاهان صنعتی و دارویی برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی و همچنین باتوجه به پتانسیل مناسب گیاهان دارویی و معطر ایران و وجود مزیت نسبی در تولید آنها، توجه به این بخش به عنوان یک بخش مستعد و موثر در توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه به شهرها و ایجاد و تثبیت کشاورزی پایدار، برجسته‌تر می‌شود.