۰ نفر

ترکمنستان نمی‌تواند در زمینه فروش گاز از ایران باج بگیرد

۷ دی ۱۳۹۵، ۹:۳۱
کد خبر: 166967
ترکمنستان نمی‌تواند در زمینه فروش گاز از ایران باج بگیرد

کارشناس حوزه اقتصادی با اشاره به افزایش قیمت گاز وارداتی ترکمنستان به ایران، گفت: در حال حاضر تولید گاز ایران در شرایطی است که ترکمنستان نمی‌تواند با گران کردن قیمت گازی که به ایران صادر می کند از ما باج بگیرد.

مرتضی بهروزی‌فر با تاکید بر اینکه تغییر قیمت قراردادهای گازی دور از ذهن نیست، توضیح داد: ممکن است قیمت فروش گاز از یک کشور به کشور دیگر با توجه به شرایط تغییر کند. برای مثال ممکن است قیمت گاز در راستای قیمت نفت افزایش یا کاهش پیدا کند یا دو کشور فروشنده و خریدار توافق کنند که قیمت‌ها در یک بازه زمانی تغییر کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با اشاره به افزایش قیمت گاز ترکمنستان اظهار کرد: نمی‌توان گفت ترکمنستان سر ایران کلاه می‌گذارد. در حال حاضر ایران از یک طرف واردکننده گاز و از طرف دیگر صادرکننده گاز به ترکیه است و چنانچه گاز را از ترکمنستان گران بخرد می‌تواند به ترکیه گران بفروشد.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه ایران نیاز به برقراری ارتباط با کشورهای دیگر دارد، افزود: به نظر من حتی اگر نیاز به گاز نداشته باشیم و مازاد بر مصرفمان گاز تولید کنیم نباید ارتباطات خود را با کشورهای همسایه قطع کنیم زیرا ارتباطات اقتصادی که با کشورهای همسایه داریم باعث افزایش ارتباطات سیاسی و همگرایی سیاسی می‌شود و این ارتباطات کمک می‌کند ایران از گوشه‌گیری در تعاملات بین‌المللی خارج شود.

بهروزی‌فر با تاکید بر اینکه ایران در شرایطی نیست که ترکمنستان بتواند از ما باج بگیرد، اظهار کرد: در سال ۸۶ که سرمای شدیدی اتفاق افتاد چاره‌ای نداشتیم جز اینکه گاز را با هر قیمتی که شده از کشور ترکمنستان وارد کنیم زیرا در آن زمان تولید گاز کشور کم بود اما در حال حاضر در موقعیتی نیستیم که ترکمنستان بتواند از ما باج بگیرد. این کشور هم می‌داند تولید گاز ایران چقدر افزایش داشته و مصرف داخل چقدر است. در واقع باج گرفتن ترکمنستان از ایران دور از ذهن است.