۰ نفر

گوشت قرمز بوی دلار گرفت

۵ دی ۱۳۹۵، ۶:۲۵
کد خبر: 166475
گوشت قرمز بوی دلار گرفت

در حالی سرانه مصرف گوشت قرمز کشورمان کاهش یافته که قیمت این ماده پروتئینی همواره رو به افزایش بوده و بسیاری از مصرف‌کنندگان را نگران کوچک‌تر شدن سهم این ماده در سبد غذایی خود کرده است.

بررسی‌های انجام شده در سطح بازار پایتخت، حکایت از این دارد که طی یک هفته گذشته، قیمت گوشت قرمز به یک‌باره با افزایش تقریبا 5000 تومانی به حدود 40 هزار تومان رسیده است. از سوی دیگر، این افزایش قیمت غافلگیرکننده در حالی صورت گرفته که سازمان میادین میوه و تره‌بار که معمولا قیمت مصوب و روز کالاهای اساسی را اعلام می‌کند، قیمت گوشت قرمز را از نرخنامه خود حذف کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم ، گرانی اخیر دلار، صادرات و قاچاق دام را جذاب‌ کرده است؛ برخی کارشناسان درباره افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار می‌گویند، کاهش عرضه دام زنده برای کشتار و پشت سر گذاشتن سه پیک تقاضا طی یکی دو ماه گذشته عامل اصلی افزایش قیمت بوده و برخی دیگر این روند را نشانه‌ای از کاهش ذخایر گوشت منجمد عنوان کرده‌اند تا جایی که به احتمال زیاد این روند افزایش قیمتی تا ورود دوباره دام زنده برای کشتار، یعنی نیمه اسفند ادامه خواهد داشت.

گرانی به شهرستان‌ها رسید

علی وقف‌چی، نماینده زنجان و طارم در مجلس با تائید افزایش قیمت گوشت قرمز در سطح کشور به خبرنگار ما گفت: در حوزه انتخابیه من، قیمت گوشت افزایش حدود 6000 تومانی را تجربه کرده که این افزایش در پایتخت و شهرهای بزرگ نزدیک به 25 تا 30 درصد خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: براساس اطلاعات در دو بخش سنتی و صنعتی، گوشت کشور تأمین می‌شود که بخش سنتی با توجه به مشکلات موجود کمتر گوشت تولید کرده و بخش صنعتی هم با نقدینگی گران یعنی بهره وام 25 درصد امکان تولید نخواهد داشت به این ترتیب به جای خودکفایی بیشتر به سمت واردات حرکت می‌کنیم.

وقف‌چی نبود آمارهای دقیق را دلیل دیگر این مشکلات دانست و عنوان کرد: بعضا مطرح شده افزایش تقاضا در مناسبت‌های خاص باعث افزایش تقاضا شده است در حالی که این اتفاق هرسال می‌افتد و اگر برنامه‌ریزی و آمار دقیق از نیاز بازار داشته باشیم، می‌توانیم آن را خوب مدیریت کنیم.

خرده‌فروشی‌ها عامل گرانی

حسین نعمتی، رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران در این زمینه به خبرنگار ما توضیح داد: قیمت دام زنده در مراکز عرضه تغییری نداشته و در برخی موارد هم بخصوص در دام سنگین کاهش یافته است. به صورتی که اکنون قیمت هر کیلوگرم گوساله زنده 11 تا 11 هزارو 200 تومان و گوسفند زنده هم بین 15 تا 15 هزار و 500 تومان فروخته می‌شود.

وی افزود: افزایش قیمت در سطح شهرهای کشور به دلایلی غیر از گرانی دام زنده است و بیشتر می‌توان گفت سودجویی خرده‌فروشی‌ها، عامل اصلی است که باید سازمان‌ها و نهادهای مربوط با این قانون‌شکنی مقابله کنند.

وی تاکید کرد: چندی پیش قیمت گوساله زنده نزدیک به 13 هزار تومان بود در حالی که قیمت گوشت گوساله در خرده‌فروشی‌ها تقریبا 45 هزار تومان فروخته می‌شود، اما امروز هم که گوشت گوساله با حدود 2000 تومان کاهش قیمت روبه‌رو شده، سوال این‌است که چرا گوشت گوساله در خرده‌فروشی‌ها هیچ تغییری نکرده و حتی ممکن است افزایش هم داشته باشد؟

افزایش قیمت دلار خروج دام را دامن زده است

از سوی دیگر، علی‌اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره افزایش قیمت گوشت قرمز به خبرنگار ما گفت: با توجه به این‌که اوایل سال دام زنده بیشتری در بازار وجود دارد، قیمت‌ها کاهشی است و هرچه به پایان سال نزدیک می‌شویم به دلیل کاهش عرضه دام زنده، قیمت‌ها نیز صعودی خواهد بود. وی افزود: البته نکته اصلی درباره افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار بخصوص در حال حاضر بحث خروج دام زنده از استان‌های مرزی به‌دلیل افزایش قیمت دلار و اختلاف قیمت گوشت خارج از مرزها با داخل کشورمان است. به عنوان مثال، استان کردستان که یکی از تأمین‌کننده‌های دام استان تهران است، اکنون با رویه خروج دام از کشور مواجه شده است.

این مقام صنفی درباره میزان مجاز حاشیه سود خرده‌فروشی‌ها نیز عنوان کرد: واحدهای خرده‌فروشی مجاز براساس آنچه مصوب شده است، باید گوشت قرمز را با حاشیه سود 10 تا 12‌درصد به متقاضیان ارائه کنند و در صورت تخلف با آنها برخورد خواهد شد، گرچه بیشترین تخلف در واحدهای غیرمجاز بوده است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی همچنین به میزان گفت: در حال حاضر کمبود دام زنده در بازار و افزایش تقاضا، بازار گوشت گوسفندی را متلاطم کرده است و نمی‌توان قیمت ثابتی را برای گوشت گوسفندی اعلام کرد.

وی افزود: هر دامدار قیمت متفاوتی را برای فروش دام پیشنهاد می‌کند و با توجه به کمبود دام زنده در بازار، بالا رفتن قیمت دلار با توجه به وارداتی بودن بخشی از نیاز مردم، در افزایش قیمت گوشت گوسفندی تاثیرگذار بوده و در حال حاضر نمی‌توان قیمت واحدی را برای قیمت گوشت گوسفندی اعلام کرد.

بازرسی بازار به اصناف واگذار شده است

غلامرضا کاوه، سخنگوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، درباره تخلف خرده‌فروشی‌های گوشت در سطح شهرها به خبرنگار ما گفت: با توجه به درخواست خود اصناف، بحث رسیدگی به تخلف‌های خرد به خود اصناف واگذار شده است و سازمان در بخش کلان وارد می‌شود. وی افزود: البته این تقسیم وظایف به این معنی نیست که سازمان وارد عمل نخواهد شد، اما لازم است حالا که اصناف خود قبول مسئولیت کرده‌اند درباره این مسئولیت نیز پاسخگو بوده و مانع تخلف واحدهای صنفی زیرمجموعه باشند.

نوسان ارز به بازار گوشت رسید

علیرضا عزیزاللهی، مدیرعامل اتحادیه دامداران با تائید گرانی قیمت گوشت به خبرنگار ما گفت: گران شدن قیمت گوشت با گرانی، بحثی کاملا متفاوت است که باید در این زمینه اظهارنظر مناسب کنیم، اما قیمت گوشت نسبت به گذشته افزایش یافته است. وی ادامه داد: یکی از دلایل عمده افزایش قیمت گوشت طی یک یا دو هفته گذشته، تغییر نرخ ارز برای واردات گوشت از سوی دولت بوده است؛ به این ترتیب که اکنون واردات با قیمت ارز آزاد صورت می‌گیرد که همین مساله در تعیین قیمت و حجم واردات تاثیرگذار است. به همین دلیل تقاضا برای خرید گوشت گرم افزایش یافته و بازار دستخوش تغییرات شده است.

سکوت وزارت جهادکشاورزی

مدیران وزارت جهادکشاورزی که مسئول تنظیم بازار مواد غذایی هستند، نسبت به گرانی گوشت قرمز سکوت کرده‌ است. حسن رکنی، معاون وزیر جهادکشاورزی در امور تولیدات دامی دیروز  گفت: درباره قیمت گوشت قرمز مصاحبه نمی‌کنم.