۰ نفر

صادرات ۱۰۸ میلیون دلاری تعاونی‌های مرزنشین در هفت ماهه امسال

۱۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۲
کد خبر: 163114
صادرات ۱۰۸ میلیون دلاری تعاونی‌های مرزنشین در هفت ماهه امسال

رییس اتاق تعاون ایران حجم کل صادرات تعاونی‌های مرزنشینان در پنج سال گذشته را ۱۳۰۸ میلیون دلار ذکر کرد و از افزایش صادرات تعاونی‌های مرزنشین به ۱۰۸ میلیون دلار در هفت ماهه امسال خبر داد.

ماشاء اله عظیمی، اظهار کرد: این میزان در حالی است که حجم صادرات تعاونی‌های مرزنشینان در هفت ماهه سالهای ۹۴ و۹۳ به ترتیب ۳۸۹ میلیون دلار و ۳۹۸ میلیون دلار بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات آماری واحد آمار و برنامه‌ریزی اتاق تعاون ایران، طبق سامانه آمارهای ثبتی وزارت تعاون هم اکنون ۵۴۴ تعاونی مرزنشین در قالب تعاونی‌ها و اتحادیه‌های مرزنشینان با عضویت دو میلیون و ۷۱۰ هزار نفر و اشتغالزایی ۱۲ هزار و ۴۴۸ نفر مشغول فعالیت هستند.

عظیمی همچنین حجم واردات شرکتهای تعاونی مرزنشینان در هفت ماهه امسال را ۳۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: در هفت ماهه سالهای ۹۴ و۹۳ این میزان به ترتیب ۲۱۸ میلیون دلار و ۱۹۰ میلیون دلار بوده است.

به گفته وی در طول پنج سال گذشته کل صادرات تعاونی‌های مرزنشینان ۱۳۰۸ میلیون دلار و کل واردات آنها ۶۵۷ میلیون دلار بوده است.

دبیرکل اتاق تعاون ایران در عین حال مهمترین مشکل تعاونی‌های مرزنشین را مشخص نبودن موازنه صادرات و واردات کالا از تعاونی‌ها و نبود آمار دقیق اعضای شرکتهای تعاونی مرزنشین عنوان کرد.

وی با بیان اینکه فعالیت تعاونی‌های مرزنشین با وجود اهداف شکل‌گیری آنها از این اهداف فاصله گرفته است تاکید کرد: بخش اعظمی از این مشکلات ناشی از تعدد مراکز تصمیم‌گیری، مبادلات غیررسمی در مرزها، ناکافی بودن سهمیه ارزی، کمبود نقدینگی وعدم دسترسی به تسهیلات ارزان است.

عظیمی تشویق تعاونیهای مرزنشینان به سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی، کمک به حضور فعال تعاونی‌های مرزنشین و طرح مشکلات آنها در شوراهای ساماندهی مبادلات مرزی استانها، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی عمومی و تخصصی به صورت استانی یا منطقه‌ای و تامین سرمایه در گردش شرکتهای تعاونی مرزنشینان از محل منابع در اختیار بخش تعاون و سایر بخشها با هدف تقویت بنیه مالی آنها را در کاهش مهاجرت و تخلیه مناطق مرزی، جلوگیری از رواج قاچاق کالا و افزایش تجارت خارجی و مبادلات مرزی موثر خواند.