۰ نفر

کشاورزان برای فروش مرکبات خود عجله نکنند

۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۷:۱۹
کد خبر: 162274
کشاورزان برای فروش مرکبات خود عجله نکنند

بحران برف اخیر در مازندران باعث بروز شایعات زیادی میان باغداران شده که در این میان دلالان مرکبات سود می‌برند. جهاد کشاورزی هم از باغداران خواست به شایعات توجه نکرده و درچیدن محصولات خود عجله نکنند.

اوایل هفته جاری بود که شایعاتی درباره برودت شدید هوا در مازندران در سایت‌ها و کانال‌های فضای مجازی منتشر شد. براین اساس ادعا شده بود که توده جدید هوای سرد از فردا سه‌شنبه 16 آذرماه آسمان استان را دربرمی گیرد و تا 17 درجه دمای هوا را سرد خواهد کرد. انتشار این شایعه ترس را بر باغداران شمالی مستولی کرد و آنان که در گذشته تجربه‌های تلخی از سرما و ضررهای غیر قابل جبران داشتند، بدون مطالعه به جان درختان پرتقال افتادند تا میوه‌هایی را که هنوز کاملاً آماده برداشت نیستند چیده و به بازار عرضه کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ،  در این میان با عرضه بیش از حد مرکبات به بازار شرایط به گونه‌ای پیش رفت که قیمت‌ها به نصف کاهش پیدا کرد. در این لحظات پراسترس بود که دلالان مرکبات وارد معرکه شدند. هر چند در جریان بارش غافلگیرکننده برف چند روز گذشته برخی از باغ‌های مرکبات دچار خسارت‌هایی شدند و برخی از درختان مرکبات زیربار فشار برف و میوهای مانده روی شاخه‌ها نتوانستند دوام بیاورند و تعدادی از درختان هم حتی از وسط به 2 نیم شدند اما عمق خسارت‌ها آن قدر شدید نبود که باغداران را مجبور کند حاصل یک سال تلاش خود را به بهای ناچیز بفروشند.

وقتی آمار خسارت‌ها بدون بررسی‌های کارشناسانه از سوی برخی از مدیران در فضای رسانه‌ها اعلام شد، برشعله ور شدن شایعات دامن زد. حتی در آن زمان برخی از نمایندگان مجلس نیز تلاش کردند آمار خسارت‌ها را بیشتر از آنچه رخ داده انتشار و اعلام کنند تا به خیال خود بتوانند از دولت خسارت بیشتری را برای مردم حوزه انتخابیه خود دریافت کنند، غافل از اینکه این آمارها نیشتری بر جسم خسته باغداران بود.

دولت و جهاد کشاورزی در حالی برای خرید پرتقال‌های درجه 3 با قیمت 550 تومان قدم پیش گذاشتند که قبل از این اتفاق پرتقال‌ها روی درخت بین 600 تا 800 تومان خرید و فروش می‌شد. با این تفاصیل به نظر نمی‌رسد که از این رهاورد، باغداران خسارتی را متحمل شده باشند. البته باید پذیرفت که امسال با افزایش بی‌سابقه تولید مرکبات درشمال کشور انتظار کاهش قیمت این محصول از قبل قابل تصور بود.

برخی از دلالان مرکبات در قائمشهر بر این باورند که بازارمحلی مرکبات قائمشهر به‌عنوان بازار مرجع برای باغداران، فروشندگان محلی و دلالان سایر استان‌های کشور این روزها به دلیل خسارت بارش شدید برف درآشفتگی و کسادی به سر می‌برد و افت کیفیت محصول به دلیل سرمازدگی موجب شده قیمت عمده محصولی مانند پرتقال افت داشته و به دلیل عرضه بالای مرکبات توسط باغداران تقاضا بسیار کم شود. از سویی دیگر تغییر مکان این بازار موجب شده تا دسترسی مشتریان برای خرده فروشی نیز کم شود و این کسادی بازار را دوچندان می‌کند. بیشتر محصولاتی که سال‌های گذشته در کمتر از2 روز به طور کامل به فروش می‌رفت هم‌اکنون بیش از ۴ روز در این بازار می‌ماند که با توجه به آسیب دیدگی، محصولات خراب شده و دور ریز می‌شود.

اعلام آمادگی شهرداران مازندران برای ایجاد بازارچه‌های دائمی مرکبات

از چند روز قبل شهرداران شهرهای بزرگ مازندران برای ایجاد بازارچه‌های دائمی خرید و فروش مرکبات اعلام آمادگی کرده‌اند. درهمین ارتباط بود که «احمد امیرسلیمانی»، شهردار آمل از آمادگی این سازمان برای راه‌اندازی بازارچه فروش مرکبات استان به منظور ساماندهی جبران خسارت محصولات باغی در 4 نقطه شهری آمل خبر داد.

وی با اشاره به بحران پیش آمده آمادگی شهرداری  را برای ساماندهی وضعیت مرکبات آسیب‌دیده اعلام کرد و اظهار داشت: این سازمان با هماهنگی اداره صنعت و معدن  و تجارت شهرستان و اتحادیه باغداران، بازارچه فروش مرکبات را راه‌اندازی می‌کند. این بازارچه در4 نقطه شهری آمل در نظرگرفته شده تا باغداران به صورت مستقیم به فروش محصولات باغی خود بپردازند.

آغاز ذخیره‌سازی ۴۰ هزار تن مرکبات شب عید در مازندران

در اقدامی دیگر با شروع ذخیره‌سازی مرکبات شب عید، به نظر می‌رسد مقداری از محصولات توسط مباشرین تعیین شده خریداری می‌شود. درهمین ارتباط «دلاور حیدرپور»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ذخیره‌سازی ۴۰ هزار تن مرکبات شب عید این هفته در مازندران آغاز می‌شود، افزود: در۱۵۰ واحد سورتینگ مرکبات دارای مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و صنعت و معدن، سالانه یک میلیون و ۱۰۰هزار تن مرکبات بسته‌بندی و ذخیره می‌شود. البته برای شناسایی پرتقال با کیفیت ازمحصول یخ زده، تعدادی کارشناس به باغ‌ها و سورتینگ‌های مازندران اعزام می‌شوند. تمام تلاش ما برای جلوگیری ازخسارت باغداران است تا میوه‌هایی که در بازار خریداری ندارد جهت تبدیل به آبمیوه از طریق اتحادیه تعاونی کشوری به صنایع تبدیلی فروخته شود.

حیدرپور سازمان جهاد کشاورزی استان را پیگیر کمک‌های دولتی به باغداران و کشاورزان خسارت دیده دانست و خاطرنشان کرد: از طریق وزارت کشور و استانداری پیگیر ارائه گزارشی در مورد خسارت‌های به وجود آمده به دولت هستیم و در حال حاضر مرحله اول این گزارش به وزارتخانه مربوطه ارسال شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خطاب به باغداران گفت: به باغداران خسارت دیده توصیه می‌کنم برای برداشت پرتقال ابتدا از شاخه‌های شکسته شروع و آنها را هرس و سپس آن را بچینند. اگر محصول آنها مصرف صنعتی دارد با قیمت کیلویی 550 تومان به فروش برسانند اگرنه برای عرضه آن به بازار عجله نکنند چون افراد سودجو از این فرصت به نفع خودشان استفاده کرده و قیمت‌های پایینی را ارائه می‌دهند.

باغداران پرتقال‌های زرد شده را در انبار نگه دارند

حیدرپور با بیان اینکه رنگ سبز پرتقال نشانه ادامه رشد آن است و از این‌رو برداشت آن را در مرحله آخر انجام دهند، تأکید کرد: باغداران پرتقال‌های زرد شده را برداشت و در انبار نگه دارند و بتدریج به بازار عرضه کنند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تأکید بر اینکه تا 10 روز آینده هوای استان ملتهب نخواهد شد و دمای زیر صفر را تجربه نخواهد کرد، افزود: قیمت فعلی پرتقال در بازار بسیار پایین است از این‌رو باغداران نباید محصول خود را به بازار عرضه کنند. وی قیمت تضمینی پرتقال درجه یک را کیلویی 900 تومان اعلام کرد و گفت: باغداران اگر قیمت مناسب در بازار دیدند محصولشان را به فروش رسانند درغیر این صورت عجله نکنند چون قیمت خرید پرتقال در شب عید حداقل کیلویی یک هزار تومان خواهد بود. اگر در آینده قیمت پرتقال کاهش یافت وزارت جهاد کشاورزی وارد عمل می‌شود و جلوی کاهش قیمت آن را می‌گیرد.