۰ نفر

رییس اتحادیه بارفروشان مطرح کرد

۹۰درصد بازار میوه از قاچاق پاکسازی شد

۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۶:۳۶
کد خبر: 162269
۹۰درصد بازار میوه از قاچاق پاکسازی شد

برای مبارزه با قاچاق کالا این‌بار متولیان واحدهای صنفی پا به میدان گذاشته‌اند و از ابتدای طرح مبارزه با قاچاق کالا هر هفته در گفت‌وگو با رسانه‌های خبری سخن از مکان‌های فروش قاچاق کالا به میان می‌آورند تا با یادآوری این مکان‌های عرضه قاچاق کالا مسیر برای بازدید و برخوزد سازمان تعزیرات، نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای کنترل بیشتر باز شود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، طرح مبارزه با قاچاق کالا که از ابتدای مهر برای کالاهای مصرفی همچون لوازم خانگی، پوشاک و... آغاز شده بود حالا به گفته کارشناسان تشکلی قرار است که این طرح در بازار کم‌حاشیه فرش نیز ورود پیدا کند.

به گفته منابع آگاه این روزها قاچاق کالا در بازار فرش و میوه افزایش یافته این موضوع درحالی است که روسای این دو صنف در این بازه زمانی قاچاق هر نوع کالا در واحدهای صنفی همچون میوه و فرش را رد می‌کنند. به گفته مصطفی دارایی‌نژاد، رییس اتحادیه بارفروشان «با اجرایی شدن طرح مبارزه با قاچاق کالا از ابتدای مهر تاکنون طبق آمار نسبت به سال‌های گذشته 90درصد کالاهای قاچاق در صنف میوه پاک‌سازی شده است.»

رییس اتحادیه بارفروشان در ادامه درباره تاثیر طرح مبارزه با قاچاق کالا از ابتدای مهر در بازار میوه و تره‌بار  گفت: با گذشت حدود 2 ماه از طرح ستاد مبارزه با قاچاق کالا و همکاری اصناف در این باره ما شاهد کاهش چشمگیر کالاهای قاچاق در سطح عرضه هستیم، بطوری که در سال جاری این همکاری 4 جانبه از سوی سازمان تعزیرات، گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث شده تا عرضه کالاهای قاچاق همچون میوه نیز کاهش چشمگیری داشته باشد.

مصطفی دارایی نژاد در ادامه با اشاره به عرضه کالاهای قاچاق نسبت به سال‌های گذشته عنوان کرد: در سال‌های گذشته ما شاهد حضور میوه‌های قاچاق در واحدهای صنفی بوده‌ایم، این موضوع درحالی است که امسال دیگر نمادی از میوه‌های قاچاق در واحدهای صنفی دیده نمی‌شود. درواقع باید اشاره کرد که با اجرای طرح مستمر مبارزه با قاچاق کالا عرضه میوه‌های قاچاق در واحدهای صنفی 90درصد کاهش یافته است. وی اظهار کرد: در سال‌های گذشته از سوی نهادهای دولتی سماجتی درباره مبارزه با قاچاق کالا دیده نمی‌شد، اما امسال به دلیل پیروی از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی شاهد عزم دستگاه‌های مسوول برای ریشه کن شدن پدیده شوم قاچاق هستیم که خوشبختانه باید به این موضوع هم اشاره کرد که این‌بار مسوولان دستگاه‌ها برای پیگیری معضلات بخش اقتصاد درصدد حل معضلات به‌طور ریشه‌یی و زیرساختی هستند.

 دارایی‌نژاد با بیان اینکه در سال‌های گذشته مبارزه با قاچاق کالا ابتدا از صنف میوه و سبزیجات آغاز شد، مطرح کرد: در سال‌های گذشته طرح مبارزه با قاچاق کالا ابتدا از صنف میوه آغاز شد و حالا هم گشت‌های نیروی انتظامی و سازمان تعزیرات همچنان از این صنف بازدیدهایی را به عمل می‌آورند که ماحصل این نوع بازدیدها کاهش معضلاتی همچون قاچاق را به دنبال داشته است. وی با بیان اینکه قاچاق میوه دیگر صرفه اقتصادی ندارد، گفت: درحال حاضر شرایط برای ورود کالاهای غیررسمی سخت است، بنابراین قاچاق میوه نیز دیگر صرفه اقتصادی ندارد.درواقع برای مبارزه با قاچاق مسوولان بخش‌هایی همچون گمرک و مرزها را زیرنظر گرفته‌اند و بنابراین قاچاق میوه نیز دیگر صرفه اقتصادی برای قاچاق‌چیان نخواهد داشت؛ چراکه درحال حاضر پرتغال در میادین میوه و تره بار هرکیلو یک‌هزار و 500 تومان است، اما پرتغال وارداتی غیررسمی هر کیلو به ارزش 8 هزار تومان است که امیدواریم با ادامه و پیگیری این طرح شاهد رونق تولید و اتفاق‌های قابل قبول باشیم.

 امکان رصد مستمر بازار را باید فراهم کنیم

 در عین حال عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران هم درباره معضلات فعالیت روزبازارها گفت: در حال حاضر روز بازارها و فروشگاه‌های مجازی به دلیل نبود نظارت محلی برای عرضه کالاهای قاچاق شده‌اند و اصناف قانونمند بوده و مالیات و عوارض پرداخت می‌کنند و نقشی در ورود کالای قاچاق ندارند.

 سیدمحمود هاشمی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران با بیان اینکه هیچ دستگاهی به ‌اندازه اصناف به امور صنوف و مسائل مرتبط با کالاها اشراف ندارد، افزود: در حدود سه میلیون بنگاه صنفی ۸۵۰ هزار بنگاه در عرصه تعمیر و نگهداری و۶۵۰ هزار واحد صنفی در بخش تولید و یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد دارای پروانه فعال هستند که نقشی در قاچاق کالا ندارند. وی تصریح کرد: اصناف و بازاریان دارای صاحب و نشان، هیچگاه مبادرت به خرید یا فروش کالای قاچاق نمی‌کنند و در حال حاضر دست فروشان، روزبازارها، فروشگاه‌های مجازی و ماشین‌های سیار بستر توزیع کالای قاچاق هستند تا کالا را ارزان‌تر به دست مشتری برسانند.

 هاشمی اظهار کرد: موفقیت طرح مبارزه با قاچاق کالا نیاز به ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارد و اعمال سیاست‌های نظارتی دقیق در مبادی ورودی لازم و ضروری است. وی تاکید کرد: درصورتی‌که برخورد غیرسازمانی و غیرهدفمند در برخورد با کالای قاچاق صورت بگیرد بازار با چالش‌ مواجه خواهد ‌شد، اما این طرح به‌صورت هدفمند در حال انجام است و امکان رصد مستمر بازار را باید فراهم کنیم و به فکر رضایت‌مندی مصرف‌کنندگان و تحقق اهداف مبارزه با قاچاق کالا باشیم. هاشمی با اشاره به اولویت‌های استان فارس در زمینه مبارزه با قاچاق کالا گفت: در استان فارس مبارزه با قاچاق کالا اولویت‌بندی شده و ابتدا انبارهای کالا مورد رصد قرار می‌گیرند و اتاق اصناف با همکاری نیروی انتظامی و تعزیرات بازار را کنترل می‌کنند.

 اجازه ورود فرش دستباف چینی را نخواهیم داد

همچنین رییس اتحادیه فرش دستباف در مورد ورود فرش دستباف چینی به کشور اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: تاکنون در بازار، فرش دستباف چینی مشاهده نکردیم. سید مجتبی عراقچی درباره اجرای طرح برخورد با کالای قاچاق در این اتحادیه گفت: فرش دستباف مشمول قاچاق نمی‌شود و ما دخالتی در این موضوع نداریم. وی در واکنش به این پرسش که آیا طرح برخورد با کالای قاچاق در اتحادیه فرش دستباف به اجرا در می‌آید، پاسخ داد: کشور ما تولیدکننده فرش است و هیچ فرش دستبافی از دیگر کشورها به صورت قاچاق وارد ایران نمی‌شود که بخواهیم طرح مبارزه با قاچاق کالا را درباره این نوع کالا پیاده‌سازی کنیم. رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف درباره ورود فرش‌های دستباف چینی به کشور نیز تصریح کرد: در این بازه زمانی کشور چین هم به تازگی جز و مصرف‌کنندگان فرش دستباف ایرانی شده است و بنابراین با اهمیت به بخش تولید ما علاوه بر بازار امریکا بازار چین را هم از آن خود خواهیم کرد. بنابراین درباره پرسش‌هایی که امروز درباره قاچاق فرش دستباف مطرح می‌شود باید بگویم که تاکنون فرش دستباف چینی در بازار مشاهده نشده است.

 مردم از جمعه بازارها خودرو خریداری نکنند

از سوی دیگر رییس نمایشگاه داران خودرو و فروشندگان خودرو از نصب بیلبوردهای تبلیغاتی نمایشگاه‌های فاقد مجوز خودرو در اتوبان و بزرگراه‌های سطح شهر انتقاد کرد و گفت: شهرداری در انتشار آگهی و نصب بیلبوردهای تبلیغاتی خودرو با اتحادیه هماهنگ باشد. سعید موتمنی خطاب به مردم توصیه کرد که به هیچ‌وجه از جمعه بازارهای سطح شهر خودرو خریداری نکنند.

 وی با اعلام آنکه خریداری خودرو از روزبازارهای جمعی مشکلات عدیده‌یی برای خریداران به وجود می‌آورد، افزود: مگر مردم از دستفروش دارو خریداری می‌کنند که حالا برای خرید کالایی همچون خودرو که حساسیت‌های خاص خود را دارد، سراغ روزبازارهای جمعی می‌روند. موتمنی همچنین ضمن اشاره به تخلف شرکت‌ها و نمایشگاه‌های فاقد مجوز در تبلیغات درون‌شهری و برون‌شهری در بزرگراه‌ها گفت: نمایشگاه‌های خودرو قبل از انتشار هر گونه آگهی در روزنامه‌ها یا نصب هر بیلبوردی باید از اتحادیه استعلام بگیرند.

وی در اعتراض به انتشار آگهی مراکز غیرمجاز فروش خودرو در روزنامه همشهری تصریح کرد: سال‌هاست که به روزنامه همشهری اعلام کردیم که قبل از انتشار آگهی نمایشگاه‌های فاقد مجوز و مراکز غیرمجاز فروش خودرو از اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو استعلام گرفته شود و با ما هماهنگی صورت گیرد، اما متاسفانه روزنامه همشهری به این مساله توجهی ندارد. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در ادامه از شکایت اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو از روزنامه همشهری خبر داد و افزود: پیش از این چندین بار تخلف روزنامه همشهری را در انتشار آگهی مراکز و نمایشگاه‌های غیرمجاز گزارش کردیم؛ زیرا طبق قانون تنها مراکز دارای پروانه کسب مجاز به انتشار آگهی در روزنامه هستند.

وی متذکر شد: هم‌اکنون از شهرداری انتظار داریم که قبل از نصبِ بیلبورد شرکت‌ها و نمایشگاه‌های خودرو در بزرگراه‌ها با اتحادیه هماهنگی‌های لازم صورت گیرد. به گفته موتمنی، بیشترین تخلفات در زمینه خودرو از ناحیه نمایشگاه‌های فاقد مجوز و بدون پروانه کسب انجام می‌شود و درصد خلاف در واحدهای صنفی قانونمند بسیار پایین است.