۰ نفر

صادرات بیش از ۱۶۷ میلیون دلار فرش دستبافت در سال جاری

۱۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۷:۳۵
کد خبر: 156864
صادرات بیش از ۱۶۷ میلیون دلار فرش دستبافت در سال جاری

رئیس مرکز ملی فرش ایران از صادرات بیش از 167 میلیون دلار فرش دستبافت در سال جاری خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، حمید کارگر در مراسم رونمایی از طرح و نقش فرش دستبافت استان خراسان شمالی در بجنورد، با اشاره به اینکه این میزان صادرات به 80 کشور دنیا انجام شده است، گفت: از این میزان صادرات 42 میلیون دلار به آمریکا بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین بازارهای صادرات فرش ایران، آمریکا بوده است، افزود: اما از سال 2010 این کالا نیز مورد تحریم واقع شد و علاوه بر هنرمندان ایرانی شهروندان آمریکایی نیز مورد تحریم قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه در زمان قبل از تحریم میزان صادرات فرش از ایران به آمریکا 80 میلیون دلار بود، ادامه داد: در زمان تحریم این میزان به صفر رسید که طی این مدت فعالان حوزه فرش به سوی بازارهای جدید رفتند و چین که یکی از رقبای ایران در حوزه فرش بود تبدیل به مشتری شد.

کارگر تاکید کرد: در حال حاضر بازارهای جهانی تشنه فرش ایران هستند و از سوی دیگر مشتریانی همچون هند و پاکستان بازار فرش آمریکا را در دست گرفته اند و لازمه دوام و استمرار حضور فرش ایران در بازار آمریکا، تبلغیات موثر است.

وی تصریح کرد: البته رصد کردن رقبا، بررسی سلیقه مصرف کنندگان آمریکایی از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود.

وی با بیان اینکه کپی کاری از فرش‌های ایران یکی از معضلات کشور ما بود، تاکید کرد: برای جلوگیری از کپی کاری نقوش فرش ایران توسط سایر کشورها اقداماتی همچون رساندن به ثبت معنوی نقوش انجام شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران توضیح داد: تاکنون این مرکز با همکاری تشکل‌های فرش ایران 40 منطقه جغرافیایی را به ثبت ملی رسانده که از این تعداد 29 منطقه نیز به ثبت جهانی رسیدند که 14 منطقه در سال جاری انجام شد.

وی افزود: این مرکز توانست از این ابزار حقوقی استفاده کند تا به عنوان عامل بازدارنده از حق ایران برای جلوگیری از کپی برداری دفاع کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فرش ایران فقط ارز آور نیست، اظهار کرد: فرش می‌تواند با سرمایه گذاری کوچک اشتغال بسیار خوبی به خصوص برای جوامع روستایی ایجاد و مانع مهاجرت آن‌ها شود.

کارگر تصریح کرد: از سوی دیگر فرش ایران حائز ویژگی‌های تاریخی و شناسنامه این مملکت است.