۰ نفر

رییس کل گمرگ جمهوری اسلامی ایران خبر داد:

کاهش از ۱۰ میلیارد دلار ی کشف کالای قاچاق امسال در گمرگ کشور

۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۷:۵۸
کد خبر: 149768
کاهش از ۱۰ میلیارد دلار ی کشف کالای قاچاق امسال در گمرگ کشور

رییس کل گمرگ جمهوری اسلامی ایران گفت: کشف کالای قاچاق در گمرک های کشور در سال 95 نسبت به سال گذشته بیش از 10 میلیارد دلار کاهش یافته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، مسعود کرباسیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در سمنان در حاشیه بازدید از اداره کل گمرگ این استان افزود: صدور پروانه الکترونیکی و افزایش سرعت کالاهای وارداتی و صادراتی از عوامل عمده کاهش قاچاق کالا در گمرگ است. 

وی اظهار داشت: روند اداری سنتی و نبود سامانه های ثبت الکترونیکی از دلایل افزایش قاچاق کالا در گمرگ های کشور بود که با برنامه ریزی های مدون و با به روز رسانی دستگاه های بازرسی کالا در گمرک، از افزایش قاچاق جلوگیری شد. 

کرباسیان ادامه داد: با راه اندازی دستگاه های الکترونیکی، میزان و حجم کالا ها قبل از ورود به کشور، بررسی و به مراکز مختلف اداری معرفی می شوند. 

وی اضافه کرد: همکاری دستگاه های مختلف نظارتی در افزایش کشف های قاچاق کالا تاثیرگذار است و در راستای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی در کشور، جلوگیری از ورود کالاهای غیرمجاز در اولویت کاری کارکنان گمرک کشور قرار دارد. 

رییس کل گمرگ جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: گمرک و انبارهای عمومی، مجموعه جدانشدنی از یکدیگر هستند و سود این ارتباط تنگاتنگ، باید برای مشتریان قابل درک باشد. 

کرباسیان، از تصمیم جدید گمرک برای حمایت از سرمایه گذاران داخلی خبر داد و تصریح کرد: اگر سرمایه گذار 100 واحد کالا وارد کند، می تواند بخش عمده ای را خارج و بخش کوچکی را در انبارهای گمرک به امانت بگذارند. 

وی گفت: در حال حاضر گمرک موافقت خود را با ورود موقت و نگهداری بخشی از کالا اعلام کرده است و شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی با برنامه ریزی دقیق می تواند در درآمدزایی نقش ایفا کنند. 

رییس کل گمرگ جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: شرکت های انبار عمومی در الکترونیکی شدن قبوض گمرک نقش مؤثری ایفا کردند و شفافیت مالی و سرعت در کار از نتیجه به روزرسانی سامانه های گمرگی بوده است. 

مسعود کرباسیان که در سفر به استان سمنان، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاونان این وزارتخانه را همراهی می کرد، عصر امروز از انبارهای کالای اداره کل گمرگ استان سمنان بازدید و با کارکنان این نهاد دیدار و گفت وگو کرد. 

صادرات از گمرک استان سمنان در 6 ماهه نخست سال 95 نسبت به سال قبل ۱۴ درصد افزایش داشت و از ابتدای سال تا کنون ۱۶۸ هزار تن کالا از این گمرک به خارج صادر شد که علاوه بر افزایش ۱۴ درصدی ارزش صادرات، میزان صادرات وزنی نیز ۴۴ درصد افزایش یافته است.