۰ نفر

بازار شکلات فروشی ها از شیرینی افتاد

۲۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۴۴
کد خبر: 145367
بازار شکلات فروشی ها از شیرینی افتاد

در سال‌های متوالی بازار تهران یکی از مراکز اصلی خرید و فروش محصولات از جمله شکلات و نسکافه بوده با چرخی در این بازار دیگر نشانه‌ای از شور و اشتیاق گذشته مشاهده نمی‌شود و از سوی دیگر مغازه‌ها هم خالی از محصولات شده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از میزان، بازار تهران در این روزها حال خوشی ندارد و فقط روزهای تعطیل است که افرادی که واقعا محصولی را نیاز داشته باشند برای تهیه آن به بازار می‌آید و محصول خود را خریداری می‌کنند، از طرفی فروشندگان هم از این که دور تا دور بازار را با حصاری سنگی به نام سنگ فرش پوشانده‌اند ابراز نارضایتی می‌کنند.

با چرخی در بازار و مشاهده اصناف مختلف، صنف شکلات فروشان خالی‌ترین مغازه‌ها از لحاظ کالا و مشتری در اختیار دارند و بیشتر متقاضیان، همان مردم عادی هستند که برای خرید بسته‌ای پاستیل و یا چند عدد شکلات به مغازه‌ها می‌روند و دیگر خبری از عمده خرید مردم نیست، همچنین واحدهای شکلات فروشی به نسبت اکثر صنف‌ها مغازه‌های خلوت‌تری داشته و از طرح جدید تعزیرات برای این صنف بسیار گله داشتند در این طرح عرضه محصولات خارجی با مجوز که حتی نمونه داخلی آن در بازار وجود نداشته ممنوع شده است.

به گفته فعالان این صنف ممنوعیت عرضه محصولات خارجی فقط برای برخی اصناف  به مانند شکلات فروشان که همه چیز آن‌ها در معرض دید است در نظر گرفته شده در صورتی که اکثر واحدهای صنفی که کالاهای کوچکتر عرضه می‌کنند در برخی موارد کالاهای قاچاق هم به مشتریان خود ارائه می‌کنند.

یکی از این فروشندگان که مغازه‌ای تقریبا خالی از جنس را برای عرضه به نمایش گذاشته بود و فقط چند قلم کالا در این مغازه مشاهده می‌شد در گفت‌وگو با میزان از طرح جدید تعزیرات برای عرضه کنندگان شکلات گلایه کرد و گفت: این طرح به اعتقاد بنده یک طرح کارشناسی نشده است و وقتی نمونه مشابه کالاهای خارجی در ایران تولید نمی‌شود علت ممنوعیت عرضه کالاهای خارجی معنا پیدا نمی‌کند.

وی افزود: تا به حال مشتری به بازار مراجعه نکرده که به سراغ کالای ایرانی بیاید زیرا کالاهای ایرانی در مغازه‌های اطراف محل سکونت خود به راحتی در دسترس بوده و در بازار متقاضی آنچنانی برای خرید این نوع کالا وجود ندارد.

این فعال صنفی در ادامه به افت شدید بازار در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: از زمانی که ورود خودروهای شخصی به بازار ممنوع شده است تعداد مراجعه کنندگان به نصف کاهش یافته و فعالیت اقتصادی بازار را بسیار محدود کرده است.

این عرضه کننده شکلات و نسکافه در پایان اظهار کرد: در چند ماه گذشته تعداد زیادی از فعالان این صنف به علت صرفه نداشتن اقتصادی و خالی بودن مغازه خود از کالا، مغازه‌های خود را تخلیه و واحد‌های صنفی خود را تعطیل کرده‌اند و یا در صورت ادامه فعالیت، کارگرهای خود را به تعداد یک نفر کاهش داده‌اند.

حال در پایان باید دید تا چند ماه آینده این تعداد محدود از صنف شکلات و نسکافه فروشان در بازار باقی می‌ماند و در کنار مشکلات به وجود آمده و هزینه‌های سرسام آور مغازه‌های بازار تا به کی این واحدهای صنفی به کار خود ادامه خواهند داد.