۰ نفر

ریشه‌یابی اصطلاحات مهم اینترنتی

۲ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۰۰
کد خبر: 287475
ریشه‌یابی اصطلاحات مهم اینترنتی

شماهایی که از صبح تا شب پای کامپیوتر شخصی خود نشسته‌اید، در فضای وب چرخ می‌زنید و اسم خودتان را هم گذاشته‌اید خوره کامپیوتر! هیچ فکر کرده‌اید واژه‌ها و اصطلاحاتی که به اینترنت و کامپیوتر مربوط هستند و روزی حداقل چند بار از آنها استفاده می‌کنید از کجا آمده‌اند!؟ نمی‌دانید؟ پس این مطلب را تا به آخر بخوانید!

 Firewall فایروال

وظیفه فایروال حفاظت از شبکه‌ها در برابر دسترسی یا ورود غیر مجاز است. در دنیای واقعی فایروال بناها یا دیوارهایی هستند که برای جلوگیری از پیشروی آتش ساخته می‌شوند اما در دنیای مجازی فایروال به جای آتش از سیستم کامپیوتر در برابر ویروس‌ها، هکرها یا وُرم‌ها محافظت می‌کنند.

 Virus ویروس

این ویروس با آن ویروس (بیولوژیکی) معروف تقریباً هیچ فرقی ندارد. هر دو وارد سیستم شده، آن را مختل کرده و خودشان تکثیر می‌شوند. واژه ویروس اولین بار در سال ١٩٧٠ توسط دیوید گرولد که یک نویسنده داستان‌های تخیلی بود به کار رفت. در داستان او یک برنامه کامپیوتری به نام ویروس به یک کامپیوتر وارد می‌شود و در نهایت توسط برنامه‌ای به ‌نام آنتی بادی از بین می‌رود.

  Troll ترول

ترول یک شخصیت انیمیشنی و افسانه‌ای است که ظاهری زشت و ناخوشایند دارد. ترول همچنین یک روش ماهیگیری نیز است که در آن طعمه به آرامی در پشت قایق کشیده می‌شود تا ماهی‌ها را به دام بیندازند. ترول‌های اینترنتی هم به همین ترتیب طعمه‌هایی را قرار می‌دهند تا سایر کاربران را به دام بیندازند.

 Spam اسپم

اسپم، مارک نوعی گوشت کنسرو شده است که در دوره‌ رکود اقتصاد در آمریکا تولید شد و البته طرفدار چندانی هم نداشت. تبلیغات این غذای کنسروی در همه جا وجود داشت و مردم به نوعی مجبور به استفاده از آن‌ بودند. به این ترتیب این کلمه راه خود را به دنیای کامپیوتر باز کرد و ایمیل‌های تبلیغاتی مزاحم را اسپم نامیدند.

 Ping پینگ

پینگ روشی است که زمان رفت و برگشت یک پیغام به یک میزبان را نشان می‌دهد، به این ترتیب که ابتدا یک پیغام فرستاده شده و سپس زمانی که پیغام می‌رسد را اندازه گیری می‌کنند. این مثل کار یک دستگاه سونار به نام پینگ است که صدای یک صوت فعال را تقلید می‌کند.

  Wiki ویکی

ویکی در اینترنت به مجموعه سایت‌های به هم پیوسته‌ای گفته می‌شود که توسط کاربران تکمیل می‌شود. ریشه این کلمه نیز ساده است. در زبان هاوایی عبارت «ویکی ویکی» به معنی سریع است. بنابراین سازنده این شبکه یعنی وارد کانینگهام، فکر کرد که این راه سریع و آسانی برای استفاده از اطلاعات سایت‌های مختلف در یک جاست.

 Bug باگ (حشره)

گریس هوپر یکی از اولین برنامه‌نویسان کامپیوتر مشغول کار بر روی یک پروژه بوده که با مشکلی در کامپیوتر مواجه می‌شود. او بعد از بررسی می‌فهمد یک شاپرک در یکی از بخش‌های سخت افزاری کامپیوتر گیر کرده است. این شاپرک هنوز هم در موزه اسمیت‌سونین نگهداری می‌شود. کلمه باگ وقتی به کار می‌رود که اشکالی در کارکرد کامپیوتر پیش می‌آید.

 Bit بیت

بیت کوچکترین جزء کامپیوتر است. در ابتدای زمانی که زبان کامپیوتر در حال شکل‌گیری بود، سیستم صفر و یک بهترین و ساده‌ترین زبان کامپیوتری به شمار می‌رفت. کلمه بیت مخفف عبارت binary digit یا همان سیستم دودویی صفر و یک است.