۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ارمغان‌های تلگرام ایکس/ سرعت محبوبیت تلگرام روند افزایشی به خود گرفته است

۱۳ بهمن ۱۳۹۶، ۹:۰۰
کد خبر: 249384
ارمغان‌های تلگرام ایکس/ سرعت محبوبیت تلگرام روند افزایشی به خود گرفته است

سرانجام پس‌از ماه‌ها، مسئولان تلگرام از نسخه ایکس پیام‌رسان خود به طور رسمی رونمایی کردند.

اقتصاد آنلاین - انوش ممتازپور؛ این نسخه از تلگرام چندی پیش به طور آزمایشی و با نام Challegram در دسترس کاربران قرار گرفته بود و حالا روی فروشگاه‌های نرم‌افزار دنیا قرار دارد و کاربران می‌توانند با دانلود رایگان، خدمات آن را بسنجند.

به گفته سازندگان تلگرام، کدهای اصلی نسخه ایکس به طور جداگانه نوشته شده است و این نسخه از نظر الگوریتمی کاملا متفاوت از نسخه اصلی عمل می کند و به جرات می‌توان گفت که ایکس بهینه‌تر عمل خواهد کرد.

اضافه شدن حالت شبانه (night mode)نخستین امکانی است که با باز کردن تلگرام ایکس به چشم می‌خورد و چون به طور پیش‌فرض فعال است، در نگاه اول ظاهری شیک و متفاوت نسبت به نسخه اصلی را به کاربر خود القا می‌کند که حداقل برای ما ایرانی‌ها که بیش‌از سه سال با محیط نسخه اصلی مانوس شده‌ایم قابلیت جذابی به شمار می‌آید. استفاده از دکمه‌ها متحرک و متفاوت شدن گزینه‌های تنظیمات از دیگر تغییرات ظاهری ایکس است.

به طور کلی گفته می‌شود که تلگرام ایکس مصرف کمتر باتری را به همراه خواهد داشت که به نظر می‌رسد با افزوده شدن حالت شبانه این ادعا محقق خواهد شد.

روان‌تر شدن محیط و سرعت بالا در ارسال پست‌ها مزایای جالبی است که به این نسخه افزوده شده و به گفته مسئولان تلگرام الگوریتم جدید می‌تواند کاربران را از نظر سرعت راضی نگه دارد.

گزینه Bubble mode نیز این امکان را به کاربر می‌دهد تا در صفحات چت ، کانال‌ها و گروه‌ها ،عکس‌ها و متون را عریض‌تر از گذشته و به طور متصل به هم مشاهده کند، که البته اگر از این امکان راضی نباشد می‌توانید به راحتی آن را غیرفعال کند.

کاربران در تلگرام ایکس راحت‌تر از گذشته می‌توانند پست‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارند و برای این کار تنها کافی است تا پست مورد نظر را به سمت راست هدایت کنید.

یکی دیگر از ویژگی های جذاب نسخه جدید، امکان پیش نمایش محتویات کانال‌ها، گروه‌ها و چت‌ها است. برای این کار باید در صفحه اول، کانال یا مخاطب خود را برای دو ثانیه لمس کنید تا محتویات داخل آن را مشاهده کنید. در این حالت می‌توانید کانال، گروه و یا چت مخاطبانتان را نیز حذف، بی‌صدا یا پین کنید.

از ویژگی‌های جدید تلگرام که بگذریم ، عدم پشتیبانی از زبان فارسی، نقطه سیاهی برای کاربران فارسی‌زبان محسوب می‌شود که به تازگی در نسخه اصلی افزوده شده بود و احتمالا این نکته منفی جلوی مهاجرت بسیاری از فارسی زبانان به نسخه ایکس را خواهد گرفت.

همزمان با معرفی ایکس، تلگرام از نسخه TDLib هم رونمایی کرده است که  در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد و برنامه‌نویسان به کمک آن می‌توانند تلگرام‌های غیر رسمی طراحی کنند. به گفته مسئولان تلگرام، کار با TDLib به میزان قابل توجهی نسبت به Telegram API ساده‌تر است و برنامه‌نویس‌ها به کمک آن می‌توانند نسخه‌های غیر رسمی سریع‌تر، امن‌تر و مجهزتری را خلق کنند.

اپلیکیشن جدید به قدری مورد تایید مدیرعامل تلگرام قرار گرفته است که به گفته او این احتمال وجود دارد که جایگزین نسخه اصلی شود و شاید طی ماه‌های آینده نمونه فعلی تلگرام از دسترس خارج شده و نسخه‌ای منسوخ شده‌ای به حساب آید.

افزایش سرعت محبوبیت تلگرام

نسخه فعلی تلگرام به خوبی توانسته در بین کاربران سراسر جهان جای خود را باز کند و رقیب سرسختی برای پیام‌رسان‌های دیگر به حساب آید. درحال حاضر تلگرام در ایران با فاصله زیادی رتبه نخست محبوب‌ترین پیام‌رسان را در اختیار دارد . گرچه تا به حال آمارهای ضدونقیضی از تعداد کاربران ایرانی تلگرام منتشر شده است؛ اما براساس آمار‌ها اعلامی از سوی پاول دورف مدیرعامل تلگرام ، این پیام‌رسان 180 میلیون کاربر فعال در سراسر دنیا دارد که ایرانی‌ها 40 میلیون این رقم را به خود اختصاص داده‌اند. با این اوصاف می توان گفت که با توجه به جمعیت 80 میلیون نفری ایران ، نیمی از هموطنان ما یک حساب کاربری تلگرام دارند و به طور فعال از آن استفاده می‌کنند.

البته آمارها نشان می‌دهد که همچنان پیام‌رسان‌های واتس‌آپ و فیس‌بوک با بیش از 1 میلیون کاربر، رتبه‌ها اول و دوم جهان را اختیار دارند؛ اما دو پیام‌رسان تلگرام و سیگنال نیز به تازگی توانسته‌اند با سرعت بیشتری نظر کاربران را به خود جلب کنند و اگر با این سرعت به پیش روند می‌توانند در آینده نه چندان دور گوی سبقت را از واتس‌ و فیس‌بوک بربایند.

به گفته کارشناسان امنیت سایبری، تلگرام با الگوریتم رمزنگاری شده منحصر به فردی که دارد، از امن‌ترین پیام‌رسان‌های دنیا به حساب می‌آید و کاربران آن با خیالی آسوده می‌توانند تبادل اطلاعات کنند.

براساس آمارهای اعلام شده توسط پژوهشگاه ملی فضای مجازی ایران، 754هزار و 516 کانال فارسی در این شبکه پیام رسان به ثبت رسیده، که این مقدار با سرعت بالایی در حال افزایش است. بنابر این گزارش به طور روزانه بیش از 1000 کانال فارسی به این شبکه اجتماعی افزوده می‌شود که البته همه آن‌ها فعالیت متوالی ندارند.

بررسی ها نشان می‌دهد که در کانال‌های فارسی بیش از 3 میلیون پست در شبانه‌روز به اشتراک گذاشته می‌شود که بیش‌تر آن‌ها در ساعت 22 منتشر می‌شود و تعداد دیده شدن هر پست‌ نیز به طور متوسط  حدود 800 تا 1000 بازدید اعلام شده است.

حالا با انتشار نسخه جدید تلگرام باید دید که آیا ایکس می‌تواند دل کاربران نسخه اصلی را به دست آورد و همچنان بر آمار و ارقام ذکر شده بیفزاید و یا در بین راه می‌ماند و کم کم به فراموشی سپرده خواهد شد؟