۰ نفر

گران‌فروشی اینترنتی کالاها را چطور پیگیری کنیم؟

۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۷:۲۳
کد خبر: 173547
گران‌فروشی اینترنتی کالاها را چطور پیگیری کنیم؟

برخی مخاطبان سرویس مشکلات مردم می‌گویند با خرید یک رایانه قابل حمل از یک فروشگاه اینترنتی کلاه‌برداری ۳۰۰ هزارتومانی از آنها شده ولی نمی‌دانند چطور پیگیری کنند.

خرید و فروش اینترنتی کالا و خدمات آنقدر این روزها شایع شده که نمی توان از سهم بازار آنها چشم پوشی کرد. به همراه رشد این نوع از تجارت، تخلفات و جرایم مربوط به خرید و فروش اینترنتی هم افزایش پیدا کرده است. از جمله این تخلفات، عدم ارائه فاکتور خرید کالا و همچنین گرانفروشی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، شاید برای شما هم پیش آمده است که با قیمت های متفاوت یک کالا با ویژگی ها و کیفیت یکسان در چند فروشگاه مواجه شده اید. با گسترده شدن فروشگاه های آنلاین نیز قیمت کالاها مخصوصا محصولات الکترونیک با نوسان های مختلفی مواجه شده. در چند روز اخیر برخی شهروندان تهرانی برای خرید یک مدل لب تاپ با اقدام جدید فروشندگان مواجه شده اند و تخلفاتی نیز در این زمینه مشاهده شده که گرانفروشی و عدم ارائه فاکتور از جمله این تخلفات است. ارائه نکردن فاکتور خرید به عنوان تخلفی محرز شناخته می شود که این فروشگاهها به آن اقدام می کنند. این خریداران شاکی می گویند تفاوت قیمت حداقل ٣٠٠ هزارتومانی لب تاپ ها در بازار بدون تفاوت و ویژگی خاص و یا قطعات اضافه و یا کارت های حافظه اقدامی است با آن موجه شده اند و نمی دانند با این وضعیت چه کنند. 

صادق بشیری، کارشناس حمایت از حقوق مصرف کنندگان و رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان آذربایجان غربی درباره پیگیری این تخلفات به سرویس مشکلات مردم می گوید: مشتریانی که با خرید از فروشگاه های اینترنتی با تخلفاتی مانند گرانفروشی یا عدم ارائه فاکتور مواجه شده اند برای پیگیری راههای مختلفی پیش رو دارند. 

او در ادامه توضیح می دهد: این مشتریان می توانند با مدارک اثبات کننده تخلفات به شعب سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه کنند تا شکایت ثبت و پیگیری لازم انجام شود. همچنین آنها می توانند با مراجعه تلفنی به سامانه 124 سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان یا مراجعه حضوری به سازمان صنعت، معدن و تجارت محل زندگی خود، از سایتی که اقدام به گرانفروشی کالا و خدمات یا سایر تخلفات مرتبط کرده است، شکایت کنند و انتظار پیگیری داشته باشند.