۰ نفر

اینترنت اشیا کانون توجه نمایشگاه ۲۰۱۷ « سی ای اس»

۱۹ دی ۱۳۹۵، ۷:۵۱
کد خبر: 169301
اینترنت اشیا کانون توجه نمایشگاه ۲۰۱۷ « سی ای اس»

این روزها لاس وگاس امریکا میزبان برگزاری یکی از بزرگ‌ترین نمایشــــــگاه‌های جهان بــــرای مصرف‌کنندگان و کاربران است.

 در پنجاهمین دوره نمایشگاه CES2017 که از 5 ژانویه (16دی ماه) آغاز به کار کرده است و امروز 8ژانویه(19دی ماه) به کار خود پایان می‌دهد، علاوه بر گوشی‌های مختلف گجت‌ها و طرح‌های نوآورانه، آخرین مدل‌های خودروهای خودران با امکانات ویژه، روبات‌ها، فناوری‌های پوشیدنی، تکنولوژی‌های سلامت و تناسب اندام، خانه‌های هوشمند، واقعیت مجازی، ردیاب‌های خواب، هدفون‌های وایرلس، چراغ‌های هوشمند و... نیز ارائه شدند. با وجود ارائه گجت‌های مختلف، یک موضوع در همه آنها مشترک بوده که آن هم اینترنت اشیا است.

افزایش مساحت نمایشگاه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، یکی از شگفتی‌های نمایشگاه امسال، مساحت آن بود چرا که پنجاهمین دوره این نمایشگاه از نظر مساحت در تاریخ این نمایشگاه بی نظیر بوده است .امسال در این فضای نمایشگاهی بیش از 3هزار و 800 کمپانی محصولات خود را ارائه کردند و این رقم نشان می‌دهد که تعداد کمپانی‌های شرکت‌کننده در این رویداد با 18درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن مواجه بوده است. امسال همچنین 600 استارتاپ در این نمایشگاه حضور داشتند تا شانس خود را برای یافتن سرمایه‌گذارانی برای طرح‌های نوآورانه خود پیدا کنند.

نمایشگاه امسال درواقع آینده اینترنت اشیا و مفهوم کلی آن را برای کاربران و مردم جهان به تصویر کشید و جذب165هزار بازدیدکننده به این رویداد نشان می‌دهد که تا حد زیادی توانسته است نگاه کاربران را به خود جلب کند. یکی از ویژگی‌های نمایشگاه امسال تمرکز بر نوآوری بود و به همین دلیل در مراسم افتتاحیه این رویداد در این زمینه سخنرانی‌هایی انجام شد. به‌عنوان مثال«گری شاپیرو» مدیرعامل کمپانی CTA در این مراسم گفت: افراد مبتکر و خلاق امروزه ساعت‌ها برای تغییر بهتر زندگی بشر تلاش می‌کنند و البته گاه این تغییر، جان بسیاری را نیز نجات می‌دهد. وی با اشاره به سرمایه‌گذاری یک میلیون دلاری این کمپانی در 5 طرح مبتکرانه گفت: با به سرانجام رسیدن این طرح‌ها می‌توانیم از حداقل 15میلیون شغل در امریکا حمایت کنیم.

«کارلــــوس گوســـن» مدیرعامل کمپانی نیسان نیز در مراسم افتتاحیه درباره طرح‌های این شرکت برای به صفر رساندن میزان گازهای گلخانه‌ای در جهان سخن گفت و افزود: تکنولوژی خودروهای خودران و متصل به فناوری اینترنت اشیا، خودروهای الکتریکی و... نشان می‌دهد که ما در 10سال آینده بسیار بیشتر از 50 سال گذشته در جهان تغییر مثبت ایجاد خواهیم کرد.

«ریچارد یو» مدیرعامل کمپانی هوآوی نیز از سرمایه‌گذاری 38 میلیارد دلاری در حوزه تحقیق و پژوهش در 10سال گذشته خبر داد و به معرفی گوشی جدید این برند پرداخت که مجهز به سنسورهایی ویژه و دو دوربین است. گفته می‌شود باتری این گوشی، 4 بار زودتر از باتری‌های فعلی شارژ می‌شود و عمر آن نیز تا 50 درصد بیشتر از سایر گوشی‌های هوشمند است. این برند همچنین گوشی Mate 9 را به‌عنوان نخستین گوشی هوشمند جهان که با دستیار صوتی Alexa کار می‌کند معرفی کرد.

گجت‌های فناورانه

هرچند گوگل و اپل در طول سال برای رونمایی از آخرین یافته‌هایشان کنفرانس‌هایی جداگانه دارند ولی سایر کمپانی‌ها یا استارتاپ‌ها از چنین موقعیت مناسبی برخوردار نیستند و به همین دلیل به این نمایشگاه چشم دوخته‌اند و بهترین طرح‌ها و گجت‌های خود را ارائه می‌دهند.در همین راستا تلویزیون‌هایی بسیار باریک، پهپادهایی که می‌توانند زیر آب شیرجه بروند و رایانه‌هایی به اندازه یک کارت اعتباری برخی از شگفتی‌های نمایشگاه CES امسال بودند. یکی از این کمپانی‌های برتر، اینتل بود که چندین لپ تاپ قابل تبدیل را در این نمایشگاه ارائه داد و از جالب‌ترین آنها می‌توان به Latitude 7285 و نیز XPS 13 اشاره کرد.

این کمپانی همچنین از رایانه‌ای به اندازه یک کارت اعتباری رونمایی کرد. Compute Card اینتل یک مینی رایانه بسیار پیشرفته است که می‌توان آن را در وسایل هوشمند قرار داد و به‌عنوان مثال عملکرد یخچال‌های هوشمند، دوربین‌ها و... را ارتقا داد. این مینی رایانه وایرلس همچنین دارای پردازشگرهایی ویژه است.جدیدترین پهپاد کمپانی PowerVision با نام PowerRay نیز یکی دیگر از شگفتی‌های نمایشگاه CES امسال بود. این پهپاد ضد آب براحتی می‌تواند زیر آب شنا کند و همچون یک زیردریایی ماهی‌ها را پیدا کرده، از آنها عکس بگیرد و برای کاربر ارسال کند. جالب اینجاست که این پهپاد هم در آب شیرین و هم شور می‌تواند حرکت کند و مجهز به یک دوربین 4K با کیفیت 12مگاپیکسل است. هرچند برخی این گجت را زیردریایی می‌دانند ولی کمپانی سازنده همچنان معتقد است که یک پهپاد طراحی کرده است.

امنیت اینترنت اشیا

امسال کمپانی‌های امنیتی نیز روترهایی ویژه را در نمایشگاه CES ارائه دادند که می‌تواند به امنیت بیشتر گجت‌های هوشمند و متصل به اینترنت خانه کمک کند و آنها را از دسترس هکرها در امان بدارد. کمپانی‌هایی همچون سیمانتک، BitDefender و نیز اینتل از وسایلی رونمایی کردند که اطلاعات و داده‌ها را در جریان شبکه اینترنت خانه به دقت مورد بررسی قرار داده و اجازه تغییر جریان اطلاعات به نفع هکرها را نمی‌دهد. این روترها همچنین به والدین کمک می‌کنند تا بر زمان حضور کودکانشان در اینترنت و سایت‌های مورد بازدید آنها نظارت داشته باشند.در این نمایشگاه، سیمانتک از روتر Norton Core رونمایی کرده است، BitDefender از روتر the Box و اینتل نیز با کمپانی سخت افزاری Arris قراردادی منعقد کرده تا در روتر ویژه خود با امنیت بالا از نرم افزارهای این شرکت بهره بگیرد.

آمازون برنده نمایشگاه امسال

بازدیدکنندگان هنگام قدم زدن در بخش‌های مختلف نمایشگاه CES امسال حتماً با یک وسیله، روبات یا گجت‌های هماهنگ با «الکسا» دستیار صوتی آمازون مواجه می‌شدند.این دستیار صوتی آمازون براحتی توانست قلب‌ها را در این نمایشگاه تسخیر کند و توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارد. حتی می‌توان گفت امسال الکسا به گونه‌ای عمل کرد که صفحه‌های نمایش و گوشی‌های هوشمند را کنار زد.هرچند تاکنون بسیاری از پلتفرم‌ها ازجمله «سیری» دستیار صوتی اپل یا«کورتانا» دستیار صوتی گوگل یا «VIV» سامسونگ تلاش داشته‌اند تا در بین کاربران طرفدارانی پیدا کنند ولی باید گفت این «الکسا» است که به‌عنوان برنده این میدان رقابتی معرفی شده است و محققان و کارشناسان حوزه فناوری انتظار دارند این کمپانی تا سال 2020 بخش قابل ملاحظه‌ای از بازار 6/3 میلیارد دلاری دستیارهای صوتی را ازآن خود کند.

 در این نمایشگاه بازدیدکنندگان وسایل مختلفی را مشاهده کردند که با دستیار صوتی «الکسا» هماهنگ هستند ازجمله آنها می‌توان به کمپانی فورد اشاره کرد که دکمه‌ای روی فرمان خودروهای خود تعبیه کرده، این دکمه مربوط به دستیار صوتی «الکسا» است.کمپانی‌هایی همچون Klipsch، Whirlpool و حتی یخچال‌های ال جی جدید نیز از این دستیار صوتی بهره گرفته‌اند. به‌عنوان مثال این یخچال‌ها برای شما موسیقی پخش کرده و زمان را اعلام می‌کنند و حتی به شما می‌گویند که ظرفیت یک فنجان چند قاشق است.

سنسورهای سه بعدی

حتی بهترین ردیاب‌های سلامت نیز نمی‌توانند کل بدن کاربر را مورد سنجش و نقشه‌یابی قرار دهد ولی یک استارتاپ با معرفی Notch در نمایشگاه CES امسال تحولی شگرف ایجاد کرده است. این ردیاب سلامت و ورزشی، با سنسورهای ششگانه سه بعدی خود می‌تواند حتی کوچکترین حرکت بدن رانقشه‌یابی کند. هر سنسور سه ضلعی به بندهای پلاستیکی متصل است و کاربر می‌تواند با بستن هریک از این سنسورها به بخش‌های مختلف بدن که دارای عضله دو سر هستند از جمله ران، سینه و... اطلاعاتی را درباره عملکرد بدن خود دریافت کند.هر سنسور دارای شتاب سنج و ژیروسکوپ است و از این قابلیت برای نقشه‌برداری و ردیابی حرکات مختلف بدن استفاده شده و نتیجه از طریق یک اپلیکیشن ویژه به گوشی هوشمند ارسال می‌شود.

این ردیاب 379 دلاری با اپلیکیشن ویژه Notch و نیز یک SDK ارائه می‌شود و توسعه دهندگان می‌توانند بنا بر سلیقه خود اپ این سنسور را تغییر داده و شخصی‌سازی کنند. این کمپانی تاکنون در زمینه طراحی گجت‌های فناورانه ورزشی تلاش بسیاری داشته و امیدوار است که در بحث بازی‌های واقعیت مجازی نیز وارد شود.