۰ نفر

قدرت‌گرفتن هکرها تهدیدی برای شبکه‌های اجتماعی

روزگار ناامن توییتر

۸ دی ۱۳۹۵، ۸:۳۰
کد خبر: 167145
روزگار ناامن توییتر

در روزگاری که شبکه‌های اجتماعی به عنوان قدرتمندترین سازمان‌های رسانه‌ای دنیا مطرح می‌شوند، انتشار اخبار جعلی در این شبکه‌ها همچون ویروسی سرکش روبه رشد است.

چندی پیش موج انتشار اخبار جعلی در فیس‌بوک موجب شکل‌گیری حرف‌وحدیث‌های بسیاری پیرامون این شبکه اجتماعی شد و کار به جایی رسید که باراک اوباما اخبار جعلی این شبکه را در سرنوشت انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا تعیین‌کننده خواند. علاوه بر آن این روزها شبکه اجتماعی توییتر نیز به انتشاردهندگان اخبار جعلی پیوسته و انتشار تیترهای جعلی‌ در آن حاشیه‌سازتر از همیشه شده ‌است. خطر نشر اخبار جعلی گاه به حدی جدی می‌شود که تا مرز برافروختن آتش دشمنی بین دو نیروی مخالف پیش می‌رود.

 تهدید هسته‌ای در فضای مجازی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان ، چندی پیش خبری توییت شد مبنی بر اینکه اگر پاکستان به سوریه نیرو بفرستد، رژیم اسرائیل به پاکستان حمله اتمی خواهد کرد. پس از انتشار این خبر خواجه‌محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، در واکنش به این تهدید پاسخ داد: «در صورت لزوم در برابر اشغالگران از بمب اتم استفاده خواهند کرد.» پس از آنکه مشخص شد تهدید اول تنها یک توییت جعلی دست به دست شده بود، وزیر دفاع پاکستان به تصحیح برآمد و اعلام کرد: «از قدرت بازدارندگی اتمی‌شان تنها در جهت صلح استفاده می‌کند.» درحالی که این روزها انتشار اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی به مبارزه‌طلبی‌های اتمی کشیده می‌شود، گردانندگان توییتر اعلام کردند با روش مقایسه خودکار توییت‌ها با اخبار موثق منابع رسمی، جلوی انتشار اخبار جعلی را بیش از پیش خواهند گرفت.

 زیرخاک کردن سلبریتی‌ها

به نظر می‌رسد هنوز سازوکار قیاس خبر جعلی و موثق به تمامی نتوانسته در برابر انتشار خبر نادرست ایستادگی کند و به قدر نیاز اثربخش نبوده است، چراکه روز دوشنبه صفحه توییتر نشریه «HOAX» -که اغلب در زمینه انتشار شایعات و افسانه‌های محلی و اخبار شبه‌علم فعالیت می‌کند- توییتی جعلی مبنی بر مرگ بریتنی اسپیرز، خواننده، بازیگر و نویسنده آمریکایی، منتشر کرد. پس از انتشار این توییت، صفحه رسمی شرکت سونی که از همه‌جا بی‌خبر بود، مرگ این خواننده را تسلیت گفت. غافل از اینکه کل ماجرا دروغی توییتری بیش نبوده است. توییتر اندکی بعد این توییت جعلی را به دلیل اشاعه محتوای گمراه‌کننده حذف کرد و شرکت سونی نیز دیروز به دلیل اشتباهی که مرتکب شده بود به صورت رسمی عذر خواست. در این بین خواننده موردنظر به انتشار جعلی خبر مرگش در توییتر واکنشی نشان نداد و تنها مدیر برنامه‌های او اعلام کرد که این خواننده در صحت و سلامت کامل به سر می‌برد؛ اما گروه هکری «OurMine» انتشار این توییت جعلی را مورد تحسین قرار داد.

 سریال دنباله‌دار هکرها

به نظر می‌رسد توییتر این روزها درحال سپری‌کردن ناامن‌ترین دوران خود است. گروه هکری تحسین‌گر ناامنی در اینترنت، یعنی «OurMine»، یکی از آن دارودسته‌هایی به شمار می‌رود که خواب را بر توییتری‌ها تلخ کرده است. این گروه چند وقتی می‌شود به نمایش سریال قدرت‌نمایی‌های خود در شبکه اجتماعی توییتر می‌پردازد. «OurMine» چند روز پیش برای لحظاتی در توییتر جنجال‌آفرین شد و حساب کاربری شبکه دیجیتال «نتفلیکس» را با 5/2 میلیون کاربر هک کرد. در جریان این حمله هکری توییت‌های شرکت نتفلیکس پاک شدند و جای آنها را شعارهای هکری پرکردند. به نظر می‌رسد گروه‌های هکری هر زمان که اراده کنند می‌توانند تهدیدی برای امنیت حاکم بر توییتر باشند و لرزه بر تن کاربران آن بیندازند. تهدیدات این گروه هکری به همین‌جا ختم نمی‌شود و یک سالی است که از هیچ خرابکاری‌ای برای ناامنی فضای توییتر کوتاهی نکردند. طوری که ابتدا اطلاعات چندین میلیون از حساب‌های کاربری شبکه اجتماعی لینکداین را هک کردند و با استفاده از این اطلاعات حساب کاربری توییتر و پینترست مدیر و موسس شبکه اجتماعی فیس‌بوک «مارک زاکربرگ» را هک کردند. بعد از آن سراغ صفحه توییتر ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل رفتند و بعد از هک صفحه این چهره فناوری، صابون‌شان را به تن جک دورسی، بنیانگذار و مدیرعامل خود توییتر زدند و خلل‌پذیری این شبکه را به رخ مدیر آن کشیدند.

 بحران پشت‌بحران

توییتر که به دنبال فروش سهام خود است، این روزها حال چندان خوشی ندارد، درحالی که این شرکت در سال جاری به منظور جلوگیری از خسارت‌های احتمالی اقدام به تعدیل نیرویی گسترده کرد، چندی پیش خبر رسید روند توسعه اپلیکیشن پیام‌رسانش به کلی متوقف شده و به فعالیت سرویس ویدئویی «واین» نیز پایان داده است. همچنین چند روز پیش دو تن از مدیران اجرایی ارشد این شبکه استعفای خود را روی میز گذاشتند. به این ترتیب بار دیگر به بحران‌های داخلی این شرکت دامن زده شد. اصلی‌ترین بحران داخلی توییتر درحال حاضر به اختلاف‌نظر مدیرانش بر سر موضوع فروش آن برمی‌گردد و حملات و تهدیدهای هکرها داستان فروش آن را هر روز پیچیده‌تر می‌کنند.