۰ نفر

رویترز خبر داد؛

افزایش صادرات نفت ایران علیرغم ادامه تحریم ها

۲۷ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۳۰
کد خبر: 661453
افزایش صادرات نفت ایران علیرغم ادامه تحریم ها

گفته می‌شود برخلاف تحریم‌های نفتی آمریکا، در ماه‌های ژوئن و ژوئیه صادرات نفت ایران که عمدتا به چین صورت می‌گیرد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، به گفته شرکت‌هایی که جریان خرید و فروش نفت را دنبال می‌کنند، ایران صادرات نفت خود را در ماه‌های ژوئن و ژوئیه افزایش داده و می‌تواند در این ماه هم به این روند ادامه دهد.

به گزارش رویترز، علیرغم تحریم‌های آمریکا، ایران در دوره ریاست جمهوری جو بایدن، صادرات نفت به چین را عمدتا افزایش داده است. شرکت بین‌المللی SVB تخمین می‌زند که صادرات نفت خام ایران در ماه ژوئیه با افزایش ۱۱۰ هزار بشکه‌ای در روز نسبت به ماه پیش از خود، به ۸۱۰ هزار بشکه در روز رسیده باشد.

این خبرگزاری در ادامه می‌نویسد: «در حالی که قیمت‌های بالای نفت فشار بر تهران را برای دستیابی به توافق هسته‌ای کاهش داده است، اگر مذاکرات احیای توافق به نتیجه برسد، به ایران امکان می‌دهد فروش خود را فراتر از چین، به خریداران سابق خود در کره جنوبی و اروپا هم افزایش دهد».

وزارت خارجه چین در پاسخ به رویترز گفت که اگرچه از جزئیات واردات نفت از ایران اطلاعی ندارد، اما پکن مدت‌هاست با تحریم‌های واشنگتن مخالفت کرده است. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «چین تجارت عادی با ایران و روسیه را در زمینه‌های مختلف از جمله نفت حفظ می‌کند. این همکاری‌های مشروع شایسته احترام و حفاظت است».

گفتنی است، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ به صورت یک جانبه از توافق هسته‌ای ایران با ۵+۱ خارج شد و تحریم‌های حداکثری را علیه کشورمان اعمال کرد. هدف از این کار، تحت تاثیر قرار دادن صادرات نفتی ایران عنوان شد.