۰ نفر

در نتیجه تنش‌های انرژی؛

فقر گسترده در انتظار جهان است؟

۹ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۲۵
کد خبر: 624026
فقر گسترده در انتظار جهان است؟

وزیر انرژی امارات متحده عربی، اخطار گسترش فقر در جهان در نتیجه تنش انرژی را داد.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ به گزارش سی ان بی سی و به گفته سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی، هشدار داد که اگر نتوانیم انرژی را به صرفه کنیم، بخش قابل توجهی از جهان در فقر و رکود اقتصاد جهانی فرو خواهد رفت.

افزایش شدید قیمت انرژی باعث افزایش تورم در سراسر جهان و بحران هزینه زندگی در اقتصادهای توسعه یافته و نوظهور شده است.

المزروعی در صحبت با سی ان بی سی امروز سه شنبه در اجلاس جهانی دولت در دوبی، امارات، ابراز نگرانی کرد که تمرکز جهانی بر ژئوپولتیک و امنیت انرژی دولت‌ها را به نادیده گرفتن پیامدهای بلندمدت کاهش استطاعت مالی سوق می‌دهد.

او گفت که رهبران کشورهای صادرکننده نفت اوپک پلاس تلاش می‌کنند نظم را حفظ کنند و منابع را با سرعتی قابل کنترل به بازار بیاورند، اما پیشنهاد کرد که این امر به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود.

المزروعی گفت: برای اینکه این اتفاق بیفتد، ما به منابع مالی برای سرمایه‌گذاری نیاز داریم و باید سیاست را از در دسترس بودن انرژی و مقرون به صرفه بودن انرژی جدا کنیم.

من نگران هستم که چون ما هر دو را با هم می‌خواهیم، ممکن است در موقعیتی قرار بگیریم که قیمت انرژی به یک مساله تبدیل شود و قطعاً در نهایت منجر به فقر و رکود اقتصاد جهانی شود. ما تلاش می‌کنیم، اما نمی‌توان ما را برای همه چیز سرزنش کرد ما تمام تلاش خود را می‌کنیم.

وی ادامه داد: قیمت نفت و گاز از زمان تهاجم روسیه به اوکراین افزایش یافته است، اما المزروعی خاطرنشان کرد که تمرکز قبلاً روی پایداری و انتقال انرژی بود که همراه با کاهش تقاضا به دلیل همه‌گیری کووید-19 باعث شد قیمت‌ها در سال ۲۰۲۰ به پایین‌ترین حد تاریخی سقوط کنند. 

اوپک پلاس در آن زمان با کاهش تولید واکنش نشان داد، اما المزروعی گفت موضوع بعدی که فراتر از تامین عرضه باید به آن پرداخته شود، تامین قیمت مناسب است.

او گفت: من مطمئن هستم که گزینه بعدی مقرون به صرفه بودن انرژی و منابع خواهد بود، زیرا امنیت غذایی در حال تبدیل شدن به یک موضوع و کالاهای صنعتی یا مواد معدنی نیز در حال تبدیل شدن به یک موضوع دیگر است. بنابراین خطری که من می‌بینم، فقر است.