۰ نفر

سیاست اوپک در مقابل روسیه؛

اوپک روسیه را تحریم نخواهد کرد

۹ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۳۷
کد خبر: 623940
اوپک روسیه را تحریم نخواهد کرد

وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که اوپک قصد تحریم روسیه را ندارد.

اقتصاد آنلاین - سیده زهرا محمودی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، وزیر انرژی عربستان سعودی امروز سه‌شنبه نهم فروردین ماه اعلام کرد که اوپک پلاس از تصمیم‌گیری به نفع «مصلحت مشترک» یعنی تثبیت قیمت‌های انرژی جلوگیری می‌کند.

دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در جهان پس از حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های تنبیهی علیه روسیه وضع کرده‌ و روابط اقتصادی خود را با این کشور قطع کرده‌اند، اما اوپک سازمان بین‌دولتی متشکل از ۱۳ کشور صادرکننده نفت  به نظر نمی‌رسد که مایل به انجام اقدامی علیه روسیه که یک شریک کلیدی در این سازمان و خود صادرکننده بزرگ نفت است، باشد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، وزیر انرژی عربستان سعودی روز سه شنبه در گفت‌وگو با سی ان بی سی گفت که وجود این سازمان وابسته به جدا سازی از ماموریت آن برای تثبیت قیمت نفت از سایر عوامل ژئوپولتیکی است، حتی در شرایط تهاجم که به طور گسترده محکوم می‌شود.

عربستان سعودی و امارات در اوایل ماه جاری به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد رای مثبت دادند که در آن از روسیه خواسته شد تا از تهاجم دست بردارد و تمام نیروهای نظامی خود را از خاک اوکراین را خارج کند، و شاهزاده عبدالعزیز تاکید کرد: مجامع دیگری وجود دارد که از طریق آنها، این کشور پادشاهی می‌تواند نظر خود را در مورد اقدامات روسیه اعلام کند. 

شاهزاده عبدالعزیز گفت: «وقتی صحبت از اوپک پلاس به میان می‌آید، من می‌توانم بگویم ۳۵ سال در آن عضو بوده‌ام و می‌دانم که ما چگونه توانستیم اختلافات سیاسی خود را از آنچه به نفع همه است جدا کنیم.» 

این امر به درون اوپک پلاس هم نفوذ می‌کند، بنابراین وقتی وارد اتاق نشست اوپک یا ساختمان اوپک می‌شویم، همه دیدگاه‌های سیاسی خود را در بیرون از ساختمان رها می‌کنند و این رویه ما در چند سال اخیر بوده است.

وزیر انرژی سعودی خاطرنشان کرد: اوپک و اوپک پلاس که پس از توافق کاهش تولید با کشورهای غیراوپک از جمله روسیه شکل گرفتند، در طول تاریخ خود در درگیری  کشورهای مختلف از جمله جنگ عراق و ایران و برخی موارد دیگر ، برخورد کرده‌اند.

او افزود: دلیل اینکه ما توانسته‌ایم در تمام این سال‌ها اوپک پلاس را حفظ کنیم این است که درباره این موضوعات، با رویکردی کاملاً بی‌طرف بحث می‌کنیم که به موجب آن، بدون توجه به سیاست، بسیار بیشتر بر منافع عمومی متمرکز شده‌ایم.

اظهارات شاهزاده عبدالعزیز توسط سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی نیز تکرار شد و وی همچنین تاکید کرد این سازمان در حالی که اعضای تشکیل دهنده آن درگیر جنگ بودند، بدون جانبداری به فعالیت خود ادامه داده است. وی افزود که تنها ماموریت اوپک «تثبیت بازار» است.

او گفت: «هدف ما آرام کردن بازار است، تلاش می‌کنیم تا جایی که ممکن است حجم تولید را حفظ کنیم و اگر کسی به سقف تولید خود نرسید یا سازمان را ترک کرد، قیمت‌ها را افزایش می‌دهیم.

به گفته وی، اوپک در حال انجام کاری است که بر خلاف خواسته‌های مصرف‌کنندگان است، چیزی که مصرف‌کنندگان در بسیاری از کشورهای جهان نگران آن هستند این است که نمی‌دانند قیمت‌ها به کدام سو می‌رود.

المزروعی گفت که کشورها می توانند به طور یکجانبه از خرید نفت روسیه امتناع کنند، اما اگر این سازمان اعضای خود را خارج کند، با اخلاق آن در تضاد است.