۰ نفر

۵۶ درصد مخازن سدها خالی است

۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۳۸
کد خبر: 616208
۵۶ درصد مخازن سدها خالی است

در حالی که شاهد کاهش ۱۶ درصدی ورودی آب به سدهای کشور در سال آبی جاری هستیم، با ثبت ۲۲ میلیارد و ۹۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب در سدهای کشور، حدود ۴۴ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و حدود ۵۶ درصد این ظرفیت خالی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد، با سپری شدن۱۵۷ روز از سال آبی تا ۷ اسفندماه (سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰) مجموع حجم ذخایر آب در مخازن سدهای کشور به حدود ۲۲ میلیارد و ۹۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته بیانگر ۲۰ درصد کاهش است.

با ثبت ۲۲ میلیارد و ۹۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب در سدهای کشور، حدود ۴۴ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و حدود ۵۶ درصد این ظرفیت خالی است.

فیروز قاسم زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور در این خصوص اظهار داشت: بررسی وضعیت ورودی سدهای کشور نشان می دهد که ورودی به مخازن در سال آبی جاری ۱۲ میلیارد و ۱۴۰ مترمکعب رسیده است که کاهشی معادل ۱۶درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته دارد .

قاسم‌زاده تصریح کرد: بخشی از بارشها که به صورت برف در ارتفاعات بوده است ، بعد از ذوب برف در ماههای آتی باعث رشد ورودی ها خواهد شد.

وی افزود: میزان پرشدگی سد زاینده رود در استان اصفهان، سدهای استان تهران ، سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه و سدهای استان خوزستان در شرایط فعلی به ترتیب حدود ۱۰ درصد، ۱۶ درصد، ۳۹درصد و ۴۹ درصد بوده و با توجه به بارشهای مناسب جنوب کشور در سال جاری، سدهای استان هرمزگان تقریبا در شرایط پرشدگی کامل قرار دارند.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور خاطرنشان کرد: رعایت الگوی بهینه مصرف در بخشهای مختلف مصرف، تا زمان تغذیه مناسب مخازن سدها امری ضروری است.