۰ نفر

اکونومیست بررسی کرد؛

نفت، ۱۲۰ دلاری می شود؟

۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۰۲
کد خبر: 609033
نفت، ۱۲۰ دلاری می شود؟

تردید، بازارهای انرژی را فراگرفته است. از ماه جولای، اوپک موافقت کرد که تولید خود را ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد اما متخصصان نمی دانند که آیا این میزان کم است یا زیاد و اینکه آیا این هدف اصلا معنی دارد یا خیر؟

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش اکونومیست، آخرین نشست این کارتل در دوم فوریه با تشدید نگرانی‌ها درباره تهاجم روسیه به اوکراین برگزار شد (روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان، یکی از اعضای کارتل توسعه یافته موسوم به اوپک پلاس است.) تنها یک هفته پیش از آن، قیمت هر بشکه نفت خام برنت به بالای ۹۰ دلار رسیده بود که بالاترین سطح هفت سال گذشته بود. این معاهده وعده داد که تولید را بار دیگر به میزان معمول افزایش دهد و همین خبر موجب اندکی آرامش بازارها شد. اما اکنون سوال این است که در ادامه چه اتفاقی می‌افتد؟

بسیاری از تحلیل‌گران وال استریت پیش‌بینی خود را از قیمت نفت در سال جاری به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسانده‌اند. آنها می‌گویند که جنگ در اوکراین می‌تواند قیمت نفت را به بیش از ۱۲۰ دلار برساند. بر خلاف گازی که به اروپا ارسال می‌شود، روسیه بیشتر نفت خود را از طریق دریا صادر می‌کند. در عوض، ترس از تحریم‌های احتمالی در تجارت ممکن است قیمت‌ها را بیش از پیش داغ کند.

از ژئوپولتیک که بگذریم، این مساله موجب روند صعودی تقاضا می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی تخمین می‌زند که مصرف نفت تا پایان سال، حتی قبل از احیای کامل هوانوردی جهانی، از سطح کنونی خود یعنی حدود ۹۷ میلیون بشکه در روز به ۱۰۰ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. دیمین کوروالین از بانک گلدمن ساکس بر این باور است که مصرف کنندگانی که از گاز به نفت روی می‌آورند (به دلیل افزایش قیمت‌های عجیب در اروپا) ممکن است تقاضا را تا ۱ میلیون بشکه در روز افزایش داده و منجر به «سطح ذخایر به شدت پایین» شوند.

سمت عرضه نیز مشکلاتی دارد. پل شلدون از اس‌اندپی گلوبال پلاتس، یک شرکت داده بر این باور است که ظرفیت تولید مازاد جهانی تنها حدود ۲.۶ میلیون بشکه در روز است و نمی‌توان بر روی تعهدات اوپک پلاس حساب باز کرد. بسیاری از اعضا به دلیل سرمایه‌گذار اندک و تنگناهای مرتبط با کووید برای افزایش تولید خود تلاش کرده‌اند. شرکت تحقیقاتی بلومبرگ‌نف در این باره خاطرنشان می‌کند که در ماه دسامبر این کارتل ۷۴۷ هزار بشکه کمتر از حد مجاز تولید روزانه خود داشته است.

اگر صادرات روسیه قطع نشود، تاثیر تنش‌های ژئوپولتیکی باید تا تابستان از بین برود. تا آن زمان، آمریکا احتمالا نرخ بهره، کاهش رشد و تقاضای نفت را افزایش داده است – درست همان طور که عرضه اضافی اوپک پلاس به بازار خواهد رسید. از سرگیری توافق هسته‌ای ایران، در عین حال، محتمل‌تر از هر زمان دیگری از سال ۲۰۱۷ به نظر می‌رسد یعنی زمانی که توافق هسته‌ای ملغی اعلام شد. لغو تحریم‌های ایران هم می‌تواند یک میلیون بشکه دیگر در روز آزاد کند.

از سوی دیگر به نظر می رسد که شیل نیز به افزایش قیمت ها تمایل داشته باشد؛ تا پیش از سال ۲۰۱۴ حفاری ها و سرمایه گذاری های بالای شیل، آمریکا را به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل کرد؛ اما سقوط قیمت نفت به افزایش ضرر حدود ۳۰۰ میلیارد دلاری سرمایه گذاران منجر شد؛ نکته ای که باعث می شود افزایش قیمت نفت مورد وثوق آن ها باشد.

هر چند بازیگران اصلی بازار نفت همواره بر انضباط تاکید دارند اما مقاومت کردن برای قیمت های نفت از سوی آن ها دور از انتظار است. شرکت خدمات نفتی بیکر هیوز ۶۱۰ دکل فعال در آمریکا در اواخر ژانویه شمارش می‌کند که ۲۲۶ دکل بیشتر از یک سال پیش است. بلومبرگ‌نف همچنین پیش‌بینی می‌کند که تولید در حوضه پرمیان تا پایان سال ۲۰۲۳ تا ۱ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. شرکت بزرگ نفتی اکسون موبیل قصد دارد تولید خود را در سال جاری یک چهارم افزایش دهد. همانطور که "فیلسوفان" انرژی معتقدند بهترین درمان برای قیمت‌های بالا، قیمت‌های بالاست.