۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

تلاش برای پنهان کردن فاضلاب ورودی به آب تهران

۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۳۸
کد خبر: 606035
تلاش برای پنهان کردن فاضلاب ورودی به آب تهران

شرکت عمران پردیس برای تبرئه خود در ماجرای ریختن فاضلاب به سد ماملو نشست خبری برگزار کرد.

اقتصاد آنلاین- شادی همایونی؛ علیرضا جعفری سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید ایران با دعوت از خبرنگاران، در حالی ادعاهایی را در خصوص مهار فاضلاب پردیس مطرح کرد که پیش از آن ابراهیم نظری نیا عضو فنی هیات مدیره شرکت عمران پردیس، ورود فاضلاب به سد ماملو را تایید کرده بود.

علیرضا جعفری در نشست خبری با تکذیب ورود فاضلاب به آب شرب تهران، اظهار کرد:  فاضلاب وارد آب شرب مردم تهران نمی شود اما فاضلاب در طبیعت رها می شود که اثرات زیست محیطی را به دنبال دارد.

اشاره جعفری به رهاسازی فاضلاب در طبیعت مربوط به توافق شرکت عمران پردیس و آبفا باز می شود که بر اساس این توافق مقرر شده بود دو لاگون برای تصفیه اولیه فاضلاب ساخته شود و پس از جامدگیری، فاضلاب در دشت باغکمش رها شود. اما این لاگون ها بر اساس تاییدهایی که خود شرکت عمران پردیس داشته، هنوز به طور نهایی ساخته نشده و کماکان فاضلاب وارد سد می شود.

از ابتدای دهه ۹۰، بنا بود شرکت عمران پردیس در ازای دریافت آب شرب از سد لتیان، تصفیه خانه بسازد اما با وجود گرفتن آب شرب برای واحدهای پردیس، به تعهد خود عمل نکردند و تصفیه خانه را نساختند.

ابراهیم نظری نیا عضو فنی هیات مدیره شرکت عمران پردیس می گوید: محیط زیست به آنها مجوز ساخت نداده است، عزیز میکانیلی رییس اداره محیط ‌زیست شهر پردیس می گوید: شرکت عمران سرانه (زمین تصفیه خانه) را مسکن مهر ساخته و فروخته و اساسا زمینی نداشتند که مجوز ساخت بگیرند.

بعد از ۱۰ سال ورود فاضلاب به سد ماملو، بالاخره مجوز ساخت تصفیه خانه در زمینی دیگر داده شده و در سال گذشته با برگزاری مزایده ای، خاتم الانبیا مسئول ساخت تصفیه خانه مزبور می شود. 

در طول یک سال گذشته اگرچه ساخت تصفیه خانه آغاز شده اما به گفته مسئولان دو سال دیگر تا به بهره برداری رسیدن تصفیه خانه زمان نیاز است.

در این فاصله آبفا با شرکت عمران پردیس وارد مذاکره می شود تا فعلا با ساخت لاگون و انتقال فاضلاب به باغکمش از ورود آن به سد جلوگیری شود. 

امروز تناقض گویی ها سر ساخت همین لاگون هاست. به طوری که طبق ادعای علیرضا جعفری سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید ایران این لاگون ها ساخته شده و فاضلاب در دشت باغکمش رها می شود. 

ابراهیم نظری نیا عضو فنی هیات مدیره شرکت عمران پردیس هم در گفت و گوی اول با اقتصاد آنلاین همین ادعا را مطرح کرد و گفت هیچ فاضلابی به سد ریخته نمی شود.

اما در تماس با محمدرضا بختیاری مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب استان تهران تاکید شد که هنوز این لاگون ها ساخته نشده و در بازدید ۲ ماه پیش خبری از انتقال فاضلاب به باغکمش نبوده است.

بختیاری خواست از مسئولان شرکت پردیس بپرسیم زمان ساخت لاگون ها را اعلام کنند و بگویند جلوگیری از ورود فاضلاب به سد از چه زمانی اجرایی شده است؟

در تماس مجدد با ابراهیم نظری نیا عضو فنی هیات مدیره شرکت عمران پردیس، سوالات مطروحه را پرسیدیم. این بار نظری نیا بر گفته قبلی خود اصرار نکرد و تایید کرد که هنوز لاگون ها ساخته نشده و فاضلاب به سد می ریزد. 

در ادامه گفت و گو کوتاه ابراهیم نظری نیا عضو فنی هیات مدیره شرکت عمران پردی با خبرنگار اقتصاد آنلاین آمده است:

*مدیرعامل آب و فاضلاب تهران می‌گوید از ساخت لاگون‌ها بی‌اطلاع است. می‌توانید زمان دقیق ساخت لاگون‌ها را بگویید؟

هنوز کامل ساخته نشده است. پیشرفت فیزیکی ۲ لاگون مزبور ۶۰ درصد است. گفته بودیم که تا پایان سال این ۲ لاگون ساخته می‌شود که فاضاب وارد سد نشود.

*پس درحال‌حاضر فاضلاب وارد سد می‌شود؟

بله می‌شود ولی قابل گفتن نیست.

*تعداد زیادی از مسئولان این موضوع را تاکید کردند.

بخش کوچکی از فاضلاب وارد سد می‌شود ولی نه به آن اندازه که گفته می‌شود.

برگزاری نشست خبری برای تبرئه مدیران شرکت عمران پردیس

حالا با وجود اعتراف یکی از اعضای هیات مدیره شرکت عمران پردیس، عضوی دیگر در صدد رفع و رجوع ماجرا برآمده و با برگزاری نشستی خبری، ادعای جلوگیری از ورود فاضلاب به سد را مطرح می کند.

اگر حتی در فاصله کوتاه یک ماه گذشته که از رسانه ای شدن این موضوع می گذرد؛ ساخت لاگون ها تسریع شده و امروز انتقال به دشت باغکمش انجام شده باشد نیز از خطا و سهل انگاری هایی که مسئولان شرکت عمران پردیس در ورود فاضلاب پردیس به سد ماملو داشتند؛ چیزی کم نمی شود.