۰ نفر

نگرانی مسئولان از عدم حفظ شبکه گاز

۳ آذر ۱۴۰۰، ۸:۰۰
کد خبر: 583775
نگرانی مسئولان از عدم حفظ شبکه گاز

بیش از ۵۰ درصد کد‌ های ملی اختصاص یافته به کنتور‌ ها، کد‌ های قابل اعتماد نیستند و مابقی نیز مشخص نیست که چند درصد مربوط به کسی است که در آن ساختمان ساکن است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی زمانیان کارشناس اقتصادی امشب دوم آذرماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری در خصوص  افزایش مصرف گاز و محدودیت های گاز رسانی گفت: بیش از ۵۰ درصد کد‌های ملی اختصاص یافته به کنتور‌ها، کد‌های قابل اعتماد نیستند و مابقی نیز مشخص نیست که چند درصد مربوط به کسی است که در آن ساختمان ساکن است.  در بخش خانوار نیز تعداد کنتور‌های خانگی کمتر از ۱۴ میلیون است که هر دو خانوار یک کنتور دارند. 

او افزود: حتی اگر در مورد صنایع بزرگ قیمت‌ها، افزایش پیدا کند بهتر از این است که گاز شان قطع شود، همان طور که انتظار می‌رود به نظر نمی‌آید جریمه‌هایی که به خانوار‌های پرمصرف وضع می‌شود، جدی باشد که بتواند شوک عجیب و غریبی را وارد کند. البته  این جریمه‌ها خیلی بالا نخواهد بود، اما به نظر می‌رسد که می‌توانیم در یک بازه میان مدت بر روی منافع حاصل از صرفه‌جویی حساب باز کنیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: در بخش برق مشکلات حاد تری داریم، صنعت برق امروز در یک ناترازی عجیبی قرار گرفته است، ما هزینه تولید و انتقال برق را نمی‌توانیم تامین کنیم، صنعت با هر کیلو وات مصرف ورشکسته‌تر می‌شود عملاً دولت دیگر نمی‌تواند تعهدات مالی خود را به نیروگاه‌ها انجام دهد.

او افزود: همچنین بخش خصوصی دیگر هیچ انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارد و هیچ انگیزه‌ای برای انرژی‌های تجدیدپذیر وجود ندارد، برخی می‌گویند که یک میلیون بشکه نفت در خطوط هدر رفت داریم، که دولت باید آن را پوشش دهد، عملاً از لحاظ اقتصادی شاید این تعبیر عجیب باشد، اما مقرون به صرفه است که این هدر رفت وجود داشته باشد.

زمانیان گفت: در برخی از ماه‌ها تراز گاز منفی است و  تا سال ۱۴۰۴ متوسط تراز در کل کشور منفی می‌شود به طور متوسط می‌توان گفت در تمام روز‌ها تولید کمتر از مصرف است و ما احتمالاً به سمت قطعی‌های گسترده پیش می‌رویم و این یک آلارم خطرناک است.

وی  خاطرنشان کرد: باید از بسترهای موجود استفاده کرد، وقتی فشار مصرف گاز بیشتر شود دیگر نمی توان مسئله را این گونه حل کرد، مسئله یارانه‌های انرژی مسئله اجتماعی است و به نظر می‌آید راهکارهای مختلفی وجود دارد برای اینکه بتوانیم مشکل را با کمک خود مردم حل کنیم.

امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه گاز طبیعی را به عنوان خوراک وارد فرآیند تولید شمش فولاد می‌کنیم افزود: به میزانی که از گاز طبیعی کاسته می شود احتمالاً شاهد افت تولید خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۲ درصد کاهش عرضه و یا کاهش مصرف گاز طبیعی در فاز اول برای ما پیش‌بینی شده است عنوان کرد: اگر این ۲۲ درصد را بتوانیم بر روی واحدهای احیا توزیع کنیم می توانیم به نحوی تولید را مدیریت کنیم، اما در فاز دوم که ۴۳ درصد و در فاز سوم ۶۳ درصد گاز کم می شود می تواند برای ما آسیب ایجاد کند.

صباغ با اشاره به اینکه اکثر واحدهای احیای مستقیم در جنوب کشور و در خوزستان و ناحیه هرمزگان مستقر هستند به طوری که از کاهش عرضه گاز کمتر آسیب می بینند گفت: در فاز اول مشکل خاصی برای حوزه فولاد ایجاد نمی‌شود و لذا موضوع قابل مدیریت است. در عرضه به بازار داخلی تغییر چندانی به وجود نمی‌آورد اما در اولویت های ۲ و ۳ ممکن است آسیب رسان باشد.

سید رضا قاسمی شهری مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان در ادامه برنامه افزود: واحدهای متانول مصرف کننده گاز طبیعی هستند تا ۳۰ درصد کاهش ظرفیت می توانند داشته باشند و قاعدتاً مشکلی برای آنها پیش نمی آید و می توانند این همکاری را با جامعه مدنی داشته باشند تا ظرفیت را تا ۳۰ درصد در فصول سرما کاهش دهند.

در ادامه محمدرضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز تاکید کرد: نسبت به پارسال در همین زمان، حدود ۵۰ میلیون متر مکعب در روز، افزایش مصرف در بخش خانگی را تجربه کردیم که معادل تولید دو فاز پارس جنوبی است.

وی افزود: تمهیداتی را می‌اندیشیم تا ناترازی اتفاق نیفتد و بتوانیم با ابزار‌ها و امکاناتی که داریم، شبکه را حفظ کنیم. تداوم افزایش مصرف، نگران کننده است و این می‌تواند بر روی نحوه توزیع گاز تاثیر بگذارد.

جولایی اظهار کرد: روزانه حدود یک میلیارد متر مکعب گاز را تصفیه و وارد خطوط می‌کنیم، اما مصرف آن باید به نوعی باشد که بتواند پاسخگوی مردم و صنعت باشد.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه در دو هفته گذشته با توجه به سرد شدن نسبی هوا، مصارف گاز در بخش‌های خانگی و تجاری، افزایش یافته است ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۲۰ میلیون مترمکعب بخش خانگی مصرف کرده است . ۸۰۰ میلیون گاز به شبکه سراسری تزریق می کنیم و به عنوان گاز شیرین وارد شبکه می‌شود که ۵۲۰ میلیون آن بخش خانگی است و مابقی مربوط به صنایع و نیروگاه ها می شود،تمام تلاشمان این است که این رقم را در حد ۸۳۰ میلیون مترمکعب نگه داریم چون توان منابع گازی ما در همین حد است.