۰ نفر

دریاچه ارومیه وارد سال آبی جدید شد

۸ مهر ۱۴۰۰، ۸:۳۸
کد خبر: 566980
دریاچه ارومیه وارد سال آبی جدید شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: دریاچه ارومیه در ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه جاری) ۲ میلیارد و ۷۳۰ میلیون مترمکعب آب داشت که ۲ میلیارد و ۲۰ میلیون متر مکعب کمتر از آغاز سال آبی گذشته بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ یاسر رهبردین روز پنجشنبه افزود: در ابتدای سال آبی گذشته، میزان آب دریاچه ارومیه به چهار میلیارد و ۷۵۰ میلیون مترمکعب می رسید.

وی اضافه کرد: همچنین تراز دریاچه ارومیه در ابتدای سال آبی جاری، طبق برآوردها، هزار و ۲۷۰ متر و ۶۵ سانتی متر بود در حالی که این رقم در ابتدای سال آبی گذشته، هزار و ۲۷۱ متر و ۲۷ سانتی متر ثبت شده بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: این آمار نشان می دهد که تراز دریاچه نیز در یک سال گذشته، ۶۲ سانتی متر کاهش یافته است.

رهبردین در خصوص وسعت دریاچه ارومیه هم، بیان کرد: وسعت نگین آبی آذربایجان در یک سال گذشته هزار و ۴۷۲ کیلومترمربع کاهش داشته و به ۲ هزار و ۲۷ کیلومتر مربع رسیده است،  این رقم در ابتدای سال آبی گذشته حدود سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع بود.

 آذربایجان غربی در یک سال اخیر، یکی ازکم بارش ترین سال های آبی را تجربه کرد و میزان بارش در سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ به کمتر از ۳۰۰ میلی متر رسید.

این در حالی است که متوسط بارش طولانی مدت در آذربایجان غربی حدود ۳۶۰ میلی متر بود و حتی در ۲ سال گذشته این رقم به بیش از ۵۰۰ میلی متر نیز افزایش یافته بود.

در تابستان امسال فقط ۱۲.۵ میلی متر بارش در حوضه دریاچه ارومیه شاهد بودیم که این رقم با احتساب بارش خردادماه به ۱۴.۵ میلی متر رسید که میزان بارش بسیار کمی است.