۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته/ اختلال عرضه آمریکا در پی وقوع طوفان از قیمت‌ها حمایت کرد

۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۶:۰۰
کد خبر: 563148
مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته/ اختلال عرضه آمریکا در پی وقوع طوفان از قیمت‌ها حمایت کرد

از آنجا که کاهش عرضه نفت خام آمریکا پس از وقوع طوفان آیدا هنوز به طور کامل از سر گرفته نشده، با وجود اینکه بازار در هفته گذشته شاهد اتفاقات متعدد بود، قیمت‌ها عمدتا روند صعودی را در هفته اخیر تجربه کرد.

اقتصادآنلاین - مهسا نجاتی؛ بازار نفت در هفته گذشته نیز طبق معمول فراز و نشیب‌هایی را تجربه کرد و با اینکه در آخرین روز معاملات هفته شاهد افت بود، روند هفتگی را با رشد 3درصدی به پایان رساند.

در ابتدای هفته، از آنجا که عرضه نفت در خلیج مکزیک آمریکا حدود 1.4میلیون بشکه در روز از اواخر ماه آگوست متوقف شد که تقریبا برابر با میزان تولید نیجریه، یکی از اعضای اوپک پلاس بود، قیمت‌ها افزایش یافت.

پالایشگاه‌ها در لوییزیانا که به دلیل وقوع طوفان آیدا متوقف شده بود، از جمعه هفته گذشته به تدریج در حال بازیابی عملکرد خود است. لازم به ذکر است که تا روز پنجشنبه، حدود 28درصد از تولید نفت خلیج مکزیک آمریکا، دو هفته و نیم پس از خسارات طوفان آیدا، همچنان متوقف بود.

شرکت رویال داچ شل، بزرگترین تولیدکننده نفت در خلیج آمریکا در هفته گذشته به دلیل خسارات وارد شده به تاسیسات فراساحلی ناشی از طوفان آیدا، ارسال برخی از محموله‌های خود را لغو کرد و این روند در روزهای اخیر ادامه داشت.

ویوک دار، تحلیلگر بانک مشترک‌المنافع خاطرنشان کرد: "بازگشت کامل تولید، هنوز بیش از آنچه که مردم فکر می‌کنند طول خواهد کشید. این موضوع، یک عامل حمایت‌کننده برای بازار بوده است. همچنین ما شاهد شرایط کسری عرضه بیشتری خواهیم بود."

همچنین داده‌های اولیه اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده نشان داد که صادرات نفت خام آمریکا از 3میلیون بشکه در روز در اواخر ماه آگوست، به بین 2.34میلیون و 2.62میلیون بشکه در روز در ماه سپتامبر کاهش یافته است.

ویوک دار همچنین به داده‌های آژانس بین‌االمللی انرژی در هفته جاری اشاره کرد که نشان می‌دهد از آنجا که انتظار می‌رود بهبود تقاضای سوخت از عرضه پیشی بگیرد، ذخایر نفت در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در ماه نوامبر به پایین‌ترین حد خود می‌رسد.

 همزمان با چالش صنعت ایالات متحده برای بازگشت به سطح تولید عادی پس از وقوع طوفان آیدا در خلیج این کشور، نگرانی از وقوع یک طوفان دیگر در تگزاس در هفته جاری، باعث صعود قیمت نفت در روز سه‌شنبه به بالاترین سطح خود در طول شش هفته اخیر شد.

ساتورو یوشیدا، تحلیلگر کالا در کارگزاری راکوتن اذعان داشت: "سرمایه‌گذاران در حالی که در تلاش بودند متوجه شوند اختلال تولید نفت خام ناشی از طوفان آیدا تا چه زمانی طول خواهد کشید، درگیر ایجاد خسارات بیشتر توسط طوفان نیکولاس شدند."

همچنین پس از توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران در روز یکشنبه در خصوص سرویس فنی تجهیزات نظارتی، امید به دور جدید مذاکرات ایران و غرب افزایش یافت. این عامل باعث شد که انتظار برای صادرات نفت ایران در کوتاه مدت بیشتر شود.

از طرفی، در پی نگرانی از اختلال تولید نفت در لیبی، قیمت‌ها حمایت شد. شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که عملیات بارگیری در پایانه‌های نفتی Es Sider و Ras Lanuf روز جمعه هفته گذشته پس از توقف یک روزه از سر گرفته شد، اما یک مهندس در بندر حریقا اعلام کرد که این بندر همچنان توسط معترضان مسدود است.

از سوی دیگر، با استناد به ارقام موسسه نفت آمریکا در روز سه‌شنبه، پس از اینکه طوفان آیدا باعث تعطیلی تعداد زیادی از پالایشگاه‌ها و سکوهای حفاری فراساحلی شد، ذخایر نفت خام، بنزین و میعانات آمریکا در هفته گذشته کاهش یافت که باعث رشد قیمت‌ها شد.

بر اساس این آمار، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 10سپتامبر، 5.4میلیون بشکه کاهش یافت، در حالی که تحلیلگران انتظار افت 3.5میلیون بشکه را داشتند.

با این حال، اداره اطلاعات انرژی روز چهارشنبه اعلام کرد، از آنجا که پالایشگاه‌ها در منطقه خلیج آمریکا و تاسیسات نفتی فراساحلی هنوز در حال بازیابی از خسارات ناشی از طوفان آیدا هستند، ذخایر نفت خام و سوخت ایالات متحده در هفته گذشته به میزان چشمگیری کاهش یافت.

ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۰سپتامبر، ۶.۴میلیون بشکه کاهش یافت و به ۴۱۷.۴میلیون بشکه رسید، در حالی که تحلیلگران انتظار افت ۳.۵میلیون بشکه را داشتند.

تحلیلگران ANZ روز پنجشنبه در یادداشتی اذعان داشتند: "این داده‌ها نشان‌دهنده هشدارهای آژانس بین‌المللی است که اعلام کرد عرضه از دست رفته ناشی از طوفان آیدا در خلیج مکزیک، افزایش عرضه از سمت اوپک را جبران خواهد کرد."

ضمن اینکه، به گفته آژانس بین‌المللی انرژی در روز سه‌شنبه، پس از کاهش سه ماهه تقاضای جهانی نفت که ناشی از شیوع نوع دلتای ویروس کرونا و همچنین اعمال محدودیت‌های جدید بود، اکنون افزایش عرضه واکسن باعث بازگشت تقاضا می‌شود که می‌تواند از رشد قیمت‌ها حمایت کند.

مویا اظهار کرد: "علامت سوال بزرگ این است که موج بعدی ویروس کرونا چگونه خواهد بود، اما خو‌ش‌بینی‌ها نسبت به اینکه با تسریع روند واکسیناسیون در بسیاری از کشورها، این موج شدت کمتری خواهد داشت، قیمت نفت افزایش یافت." وی در ادامه گفت: "بازار همچنان با کسری مواجه است و اختلال عرضه در ایالات متحده، باید از قیمت‌ها در کوتاه مدت حمایت کند."

عوامل بازدارنده رشد قیمت نفت

اما از عوامل محدودکننده رشد قیمت‌ها، می‌توان به اطلاعیه چین مبنی بر برداشت نفت از ذخایر استراتژیک خود به منظور تامین تقاضا اشاره کرد. دولت این کشور اعلام کرد که 7.4میلیون بشکه نفت را در تاریخ 24سپتامبر از این ذخایر عرضه می‌کند.

همچنین دولت آمریکا تحت برنامه‌ای برای تامین بودجه فدرال، با فروش نفت خام از ذخایر استراتژیک این کشور به هشت شرکت از جمله اکسون مبیل و شورون موافقت کرد.

هیرویوکی کیکوکاوا، مدیر کل تحقیقات در کارگزاری نیسان انتظار داشت که با کاهش فصل رانندگی در تابستان در ایالات متحده، در حالی که احتمال عرضه از ذخایر استراتژیک چین و آمریکا، و همچنین از سرگیری صادرات نفت ایران وجود دارد، ممکن است روند صعودی بازار محدود شود.

از طرفی، شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز گزارش کرد که تعداد دکل‌های نفت و گاز، از شاخص‌های اولیه تولید در آینده، در هفته منتهی به 17سپتامبر، 9مورد افزایش یافت و به 512 رسید که بالاترین میزان آن از آوریل 2020 است.

از سوی دیگر، روز جمعه ارزش دلار به بالاترین سطح خود در طول چند هفته اخیر رسید و قیمت نفت را برای دارندگان سایر ارزها گران‌تر کرد. ارزش دلار به دلیل داده‌های خرده‌فروشی ایالات متحده در روز پنجشنبه که بیشتر از حد انتظار بود، افزایش یافت.

در همین حال، سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس)، پیش‌بینی خود برای تقاضای جهانی نفت در سه ماهه پایانی سال 2021 را به دلیل شیوع سویه دلتای ویروس کرونا کاهش داد، در حالی که انتظارات خود برای سال 2022 را از 3.28میلیون بشکه در روز، به 4.15میلیون بشکه در روز افزایش داد.

بررسی قیمت نفت

در ساعات پایانی معاملات روز جمعه، معاملات آتی نفت خام برنت 33سنت کاهش یافت و به 75دلار و 34سنت در هر بشکه رسید، در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با 64سنت افت، به قیمت 71دلار و 97سنت در هر بشکه بسته شد.

برنت در هفته گذشته شاهد رشد 3.3درصدی بود، در حالی که وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا جهش 3.2درصدی را ثبت کرد. این رشد قیمت‌ها عمدتا ناشی از کاهش عرضه نفت آمریکا پس از وقوع طوفان بود.

لازم به ذکر است که افت قیمت روز جمعه پس از افزایش قیمت برنت برای پنج جلسه معاملاتی متوالی اتفاق افتاد. روز چهارشنبه، برنت به بالاترین سطح خود از اواخر ماه جولای، و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به بالاترین میزان خود از اوایل ماه آگوست رسید.

هووی لی، اقتصاددان بانک OCBC واقع در سنگاپور اظهار کرد: "با توجه به وضع موجود، به نظر می‌رسد تثبیت قیمت نفت در محدوده 70 تا 75دلار در هر بشکه ادامه خواهد داشت."

"بازارها هنوز به شفافیت در مورد اثرات ویروس در کوتاه مدت نیاز دارند و تا زمانی که به آن نرسیم، به نظر می‌رسد که اکثر دارایی‌ها، از جمله نفت، همچنان روندی افقی داشته باشند."

با این وجود، فعلا باید منتظر بمانیم تا ببینیم عرضه نفت آمریکا چه زمانی به طور کامل از سر گرفته خواهد شد و میزان تقاضا در روزهای آتی چه تغییری خواهد کرد.