۰ نفر

یک تحلیل‌گر اقتصادی مطرح کرد؛

امروزِ خوزستان ۶ ماه بعد کل ایران است / مشکل بی آبی، بحران سیاستگذاری و حکمرانی است

۱ مرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۲۳
کد خبر: 547471
امروزِ خوزستان ۶ ماه بعد کل ایران است / مشکل بی آبی، بحران سیاستگذاری و حکمرانی است

صادق الحسینی تحلیل‌گر اقتصادی در رشته توییتی در خصوص بحران به وجود آمده در بخش آب و انرژی در کشور نوشت.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمدصادق الحسینی تحلیل‌گر اقتصادی نوشت: وضعیت بحرانی آب حداقل چهار استان، کمبود و قطعی برق در کل کشور، قطعی همزمان گاز و برق بصورت همزمان در زمستان و آلودگی شدید محیط زیست و از بین رفتن اکوسیستم کشور یک مقصر اصلی دارد و آن قیمت‌گذاری دستوری و شدیدترین سرکوب قیمتی در جهان است که هم اکنون دارد در ایران اتفاق می‌افتد.

حکمرانی با ارزانترین برق، گاز، بنزین و گازوئیل جهان بلحاظ دلاری و یکی از سه کشور ارزان به لحاظ قیمت هریک به درآمد سرانه و یکی از ارزانترین قیمت‌های آب جهان وضعیتی را پدید آورده که اسمی جز قفل‌شدگی و سقوط سیاستگذاری ندارد. 

این مشکل، مشکل برنامه‌ریزی نیست! مشکل مدیریت نیست! بحران سیاستگذاری و حکمرانی است. امروزِ خوزستان ۶ ماه بعد کل ایران است. بارها هشدار داده شده اما هیچکس بدنبال حل مساله نیست. در این دهه‌ها در ایران فقط صورت مساله پاک شده است؛ گاهی به بهانه امنیتی، زمانی بدلیل انتخابات و...

اینکه بجای کنار دریا در فلات خشک ایران صنایع آب‌بر جمع میشوند، اینکه کشاورزی نابهره‌ور و غیر دیم ۸۵٪ کل آب کشور را مصرف می‌کند و بیش از ۶۰٪ منابع زیر زمین را، اینکه مصرف سرانه ما در مجموع انرژی‌ها ۳ تا ۷ برابر دنیاست، همه و همه بدلیل مفت بودن انرژی در این کشور است که باعث میشود انرژی و محیط زیست بخشی از محاسبه هیچ بنگاه اقتصادی و هیچ نهاد دولتی و هیچ کشاورز و هیچ مصرف‌ کننده‌ای نباشد، حتی برق ارزان سبب شده واژه‌ای بنام چاه غیرمجاز در این کشور معنی پیدا کند و آب ارزشمند زیرزمینی به رایگان پای محصولی ریخته شود که هیچ ارزش‌افزوده‌ای برای کشور ندارد.

حتی استراتژی لوله‌کشی گاز در کل کشور که با هدایت پیمانکاران بزرگ در وزارت نفت انجام شد نه تنها هیچ افتخاری ندارد که علاوه بر تبدیل کردن کل کشور به انبار قابل انفجار، بزرگترین مزیت استراتژیک کشور را که می‌توانست عامل بازدارنده باشد عملا بی‌مصرف کرده است. 

امروزِ سیستان و حالِ خوزستان، آینده‌ و فردای کل ایران است اگر سریعتر تصمیم درست نگیریم، اگر قیمت‌های نسبی را درست نکنیم و اگر مردم در این افزایش قیمتها سهیم نشوند.

بحرانهای اصلی ایران هنوز راه‌حل دارد، هنوز میتوان ایران را از ویرانی نجات داد ولی شاید ۸سال دیگر زمانی نمانده باشد.