۰ نفر

افزایش واردات نفت ایران تولیدکنندگان آفریقایی را به دردسر انداخت

۸ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۴۸
کد خبر: 516305
افزایش واردات نفت ایران تولیدکنندگان آفریقایی را به دردسر انداخت

افزایش خرید نفت ایران توسط شرکت‌های کوچک چین تولیدکنندگان آفریقایی را برای فروش نفتشان با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، تعداد روز افزونی از پالایشگاه‌های مستقل نفت خام در چین که به آنها تیپات می‌گویند، واردات نفت از ایران را افزایش داده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، در حالی که شرکت‌های کوچکتر چینی نفت ایران را وارد می‌کنند، شرکت‌های بزرگ دولتی این کشور از ترس تحریم‌های آمریکا و قطع ارتباطشان با سیستم بانکی آمریکا در صورت تجارت نفت ایران، تمایلی به خرید نفت این کشور ندارند.

 خرید نفت ایران توسط شرکت‌های کوچک چین تا حدی باعث شده تولیدکنندگان نفت آفریقا برای فروش محموله‌هایشان مشکل داشته باشند.

 چین بزرگترین وارد کننده نفت خام از کشورهای آفریقایی مثل آنگولا، کنگو و سودان جنوبی است ولی منابع عرضه نفت خود را به خاورمیانه و آمریکای لاتین تغییر داده است. برای مثال شرکت‌های بزرگ نفت چین بیش از نیمی از نفت آنگولا و کنگو را خریداری می‌کنند و چندین قرارداد وامهای زیرساختی در ازای نفت با این کشورها دارند که ارزش آن به میلیاردها دلار می‌رسد. بیشتر این نفت در ازای بازپرداخت وام‌ها عرضه می‌شود و در صورت مختل شدن صادرات نفت، این کشورها با مشکل مواجه می‌شوند.

  تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس اخیراً تولید خود را جهت افزایش قیمت نفت پایین آورده اند. نفت خام برنت در حال حاضر بیش از 63 دلار در هر بشکه معامله می‌شود ولی با توجه به عرضه نفت خام ایران به چین، ائتلاف اوپک پلاس احتمالاً در موقعیتی قرار ندارد که بتواند با کاهش تولید قیمت را تحت کنترل خود در آورد.

 ایران که عضوی از ائتلاف اوپک پلاس است، از قرارداد کاهش تولید این گروه معاف شده است. چین، بزرگترین وارد کننده نفت جهان، روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت ایران را خریداری می‌کند. افزایش خرید نفت ایران توسط چین بیشتر مربوط به شرکت‌های مستقل تجارت نفت این کشور می‌شود. اطلاعات ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد حجم قابل توجهی از نفت ایران به سمت چین می‌رود ولی با توجه به پنهان بودن این محموله‌ها، تخمین مقدار دقیق آن سخت است.

 با توجه به اینکه تقاضای نفت اروپا چندان مناسب نیست و در حال حاضر خریداران آسیایی زیادی برای نفت آفریقا وجود ندارد، مسلما این کشورها قادر به فروش نفت خود نیستند.